Våre tester viser at det er stor forskjell i støynivået i nye biler. Ikke overraskende er luksusbilene de generelt mest støysvake bilene, men det finnes likevel billigere modeller med lavt støynivå.

Skoda Yeti med 2-liters dieselmotor og DSG havner faktisk på tredjeplass når vi sorterer etter støy i 80 km/t.

Det må sies at alle bilene i toppsjiktet har blitt målt med vinterdekk. Alle som har kjørt bil noen sesonger har merket at bilen bråker litt ekstra når snøen har forsvunnet og man legger om til sommerdekk.

Grunnen til dette er at vinterdekk har en mykere gummiblanding enn sommerdekk, og i snitt skiller det tre desibel mellom sommer- og vinterdekk på den samme bilen. Den første bilen med sommersko finner vi først på 35. plass. Det er Audi Allroad 3,0 TDI med Pirelli-dekk.

Mens de store bilene dominerer i toppen, er det sportsbilene som bråker klart mest. Her er det selvfølgelig i større grad snakk om lyd som de av oss med bensin i blodet vil se på som veldig mye mer behagelig enn dekkstøy.

Helt på bunn finner vi Mercedes SLS AMG. Her bidrar buldringen fra den åttesylindrede sugemotoren til at vi leste av 74,6 dBA på støymåleren. Bilen på toppen av lista, BMW 525d, målte vi til sammenligning til 60,1 dBA.

Stor forskjell

Det er også viktig å huske på at desibelskalaen ikke er lineær, men logaritmisk. Ifølge Wikipedia vil det si at en økning på 3 dBA er en dobling av lydenergien, men øret oppfatter det likevel ikke slik. Seniorforsker Truls T. gjestland hos SINTEF, har tidligere forklart det slik til Vi Menn Bil:

- Generelt kan man si at 2-3 desibel så vidt er en hørbar forskjell. 5-6 desibel er derimot en veldig tydelig forskjell i lydnivå, mens 10 desibel vil oppfattes som en dobling av lydstyrken.

Med andre ord snakker vi om mer enn en dobling av støyen når vi ser på SLS AMG mot BMW 525d.

Disse støymålingene er en del av vår faste testprosedyre, og foregår ved at vi måler én gang i hver retning på et fast asfaltdekke. Resultatene er et gjennomsnitt av disse to målingene. Dette gjøres i hovedsak for å kompensere for vind som kan skape mer eller mindre støy avhengig av hvor den treffer bilen.

Støy i bilen kan gjøre deg trøtt, ifølge forskeren fra SINTEF. Det er imidlertid snakk om lavfrekvent støy. Dette er lydbølger med en så lav frekvens at mennesker ikke hører dem. Det betyr likevel ikke at vi ikke blir påvirket.

- Innholdet av lavfrekvent støy er ofte høyt i biler, sier Gjestland. Det å åpne vinduet når man er trøtt, kan derfor ha en negativ effekt. Da blir det nemlig mer lavfrekvent støy.

Alle målingene

I tabellen finner du støinivået på alle bilene vi har testet mellom 2010 og 2013. Denne tabellen er sortert fra lavest til høyest støynivå i 80 km/t. Dette nivået har vi valgt, da det er fartsområdet man bruker mest tid i på landeveien. Det er også tall på hvor mye støy det er i bilen ved 50 og 100 km/t.

I tillegg har vi tatt med informasjon om hvilke dekk som satt på bilen da vi testet den. For å finne din bil, kan du bruke søkesnarveien ctrl+f og skrive inn modellnavnet.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!