Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil

Lekkert utseende, anstendig pris og en ny motor som setter standard. Det er Audi A5 Sportback 1,8 TFSI i et nøtteskall.

UNIK: Det er det beste ordet for å beskrive Audi A5 Sportback. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

UNIK: Det er det beste ordet for å beskrive Audi A5 Sportback. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Herlig motor

+ Gode ytelser

+ Sportslige veiegenskaper

+ God langturskomfort

+ Elegant design

- Litt lang girutveksling

Det er ingen lett balansegang når man skal mikse teknikk fra hverdagsbiler med utseendet til en supermodell. I verste fall blir det en halvstygg affære med middelmådige dynamiske egenskaper.

En sjelden gang blir det en superlekker kreasjon med egenskaper som matcher. Spørsmålet er hvordan den nye Audi A5 Sportback - sammenlignet med gamle Audi A5 Sportback - klarer turen over knivseggen.

Kjøreegenskaper: 5

Audi A5 Sportback legger ikke skjul på at den er en nær teknisk slektning av Audi A4, og det er ikke vanskelig å kjenne slektskapet ute på veien. Den kjører passe skarpt og presist, men ikke slik at det blir overdrevent sportslig.

På glatt underlag slipper den en smule med hekken, før ESP-systemet slår mykt og effektivt inn. På tørr vei har du store marginer og kjørefølelsen er slik den bør være: Som en voksen GT-bil.

Motor: 6

Selv om modellbetegnelsen er den samme - 1,8 TFSI - er det meste annerledes enn tidligere. Den nye 1,8-liters bensinturboen er et helt annet dyr enn sin forgjenger, og en av de mest imponerende bensinmotorene vi har kjørt de siste årene:

Dreiemoment på 320 Nm fra 1400-3700 o/m er på nivå med en grei toliters diesel og tilgjengelig over et langt bredere turtallsområde. Og de 170 hestene er parat over et like stort område; 3800-6200 o/m.

Legg til en pen gange og jevn, sterk kraftflyt i hele turtallsregisteret, så skjønner du hvorfor vi er solgt. Selv en litt lang girutveksling klarer ikke å spolere toppkarakter.

SJELDEN KOMBO: Audi A5 Sportback tilbyr en sjelden kombinasjon: Lekker design, en relativt praktisk karosseriløsning og en pris som takket være masseprodusert teknikk ikke tar helt av. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

SJELDEN KOMBO: Audi A5 Sportback tilbyr en sjelden kombinasjon: Lekker design, en relativt praktisk karosseriløsning og en pris som takket være masseprodusert teknikk ikke tar helt av. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

Ytelser: 5

Våre akselerasjonsmålinger (se testdata) viser at A5en er blant de raskeste vi har testet de siste to årene, sammenlignet med bensin- og dieselmodeller med tilsvarende effekt.

Girutvekslingen hindrer bilen i å være enda kjappere. 3. gir blir litt langt, og det er først i testen fra 80-120 km/t bilen får opp dampen ordentlig i 3. gir. Styrken og fleksibiliteten i motoren gjør at du sjelden må gire noe særlig, og både 4. og 5. gir sørger for bra trekkraft.

Eksteriør: 6

DRØM: Bilen har en herlig motor og voksne veiegenskaper. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

DRØM: Bilen har en herlig motor og voksne veiegenskaper. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

Etter faceliften for 2012-modellen har fronten med nye LED-kjørelys blitt skarpere, mens den elegante silhuetten blir ytterligere aksentuert på vår bil: En spesiell daytonagrå perleeffekt metalliclakk, og S line sportspakke med 10 mm senket understell samt 18-tommers felger setter en sportslig prikk over i-en. Det er sjelden en fin bil blir tatt for å være dyrere enn den er, men det er tilfellet i Audi A5 Sportback.

TESTDATA

60-100 KM/T, 3. GIR: 5,2

60-100 KM/T, 4. GIR: 7,2

60-100 KM/T, 5. GIR: 9,3

80-120 KM/T, 3. GIR: 5,8

80-120 KM/T, 4. GIR: 7,5

80-120 KM/T, 5. GIR: 9,3

80-120 KM/T, 6. GIR: 11,7

STØY TOMGANG, dBA: 38,5

STØY 50 KM/T, dBA: 61,7

STØY 80 KM/T, dBA: 65,2

STØY 100 KM/T, dBA: 67,3

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,66

Interiør: 5

Hvordan du synes plassforholdene i en Audi A5 Sportback fungerer, er et spørsmål om i hvilken retning du sammenligner. Ser du på en sportscoupé, fremstår den som særdeles rommelig og funksjonell. Ser du mot en Audi A4 Avant, vil du nok i første rekke synes det kniper på bagasjerommet.

Men det er opp mot elegante GT-biler og sportscoupéer Audi A5 Sportback skal vurderes, og da er bilen både praktisk og rommelig. Det er fin bakseteplass for to voksne og bagasjerommet er langt, så selv om det skorter litt i høyden får du plass til mange bager eller mindre kofferter. Stor bakluke hever den praktisk-faktoren med mange hakk.

Ellers er interiøret Audi-sobert med høy kvalitetsfølelse og god ergonomi.

Komfort: 5

Selv med sportsunderstellet klarer Audi A5 Sportback å fjære unna de fleste eksempler på manglende norsk veivedlikehold. Sant nok blir det en smule stuss og sprett på små ujevnheter i lav fart, men så lenge 18-tommerne ruller ufortrødent over dumpene i landeveisfart, er dette mer enn godkjent.

KOMFORT: Med Audi A5 Sportback tåler du å kjøre langt. Veldig langt. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

KOMFORT: Med Audi A5 Sportback tåler du å kjøre langt. Veldig langt. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

Sportssetene i vår testbil er et "må-ha" i en bil av denne typen. Ikke bare fordi sittekomforten er upåklagelig, men også sittestillingen blir perfekt i kombinasjon med disse. Motoren er stillegående og bare kledelig til stede med en litt dyp avgassbrumming når du gir på, mens dekkstøyen holder seg innen akseptable grenser.

TEKNISKE DATA

MOTOR, CM3: 1798

EFFEKT, HK VED O/MIN: 170/3800-6200

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 320/1400-3700

EGENVEKT, KG: 1565

TILHENGERVEKT, KG: 1500/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 471/185/139

BAGASJEROM, LITER: 480-1283

STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/50-17

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,58

CO2-UTSLIPP, G/KM: 136

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,2

TOPPFART, KM/T: 230

PRIS FRA, KR: 421 100

PRIS TESTBIL, KR: 497 910

Sikkerhet: 5

Audi A5 har ikke vært testet som egen modell i EuroNCAP-testen, men den tekniske tvillingbroren Audi A4 ble testet med godt resultat i 2009. Den fikk fem av fem stjerner som totalvurdering, 93 prosent for beskyttelse av voksne, 84 prosent for beskyttelse av barn og 31 % for fotgjengerbeskyttelse.

Audi A4 får positiv omtale for en stiv karosseristruktur og god beskyttelse i sidekollisjon både mot barriere og stolpe. Også whiplashbeskyttelsen betegnes som god.

Pris/utstyr: 5

Utvalget av sportslige biler til under 500 000 kroner er ikke all verden. Derfor fremstår inngangsbilletten på Audi A5 Sportback -pakken som relativt gunstig. Testbilen er moderat, men riktig utstyrt, slik at egenskapene blir understreket på en positiv måte. Av utstyret til totalt 77 000 kroner, utgjør S line sportspakken til 30 000 kroner den største og viktigste delen.

Audi A4-plattformer er kjent for å gi pålitelige biler med få feil og mangler. Så langt ser de ulike Audi A5-variantene ut til å nyte stor popularitet som bruktbil, men tilsvarende robuste priser.

Miljø: 4

Bensinmotoren var nærmest død og begravd ut fra et miljøstandpunkt. Men takket være NOx- spøkelset og ny teknologi har den fått renvasket sitt rykte.

Og Audi A5 Sportback 1,8 TFSI er et glimrende eksempel på at moderne bensinturboer ikke hiver uhemmet innpå av de dyre dråpene. Ifølge EU-miksen skal bilen bruke 0,58 liter per mil og slippe ut 136 gram CO2 per kilometer.

FORBRUK: Vi oppnår et gjennomsnittlig forbruk på 0,66 liter per mil. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

FORBRUK: Vi oppnår et gjennomsnittlig forbruk på 0,66 liter per mil. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

Da er det gledelig å registrere at normløftet ikke er helt fri fantasi. I vår forbrukstest bruker den 0,66 liter per mil. Det er et bra resultat i seg selv, men enda mer imponerende biltype og ytelser tatt i betraktning. Og forsiktig omgang med gassfoten kan gi resultat på under 0,6 ved langkjøring.

Konklusjon: 6

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Audi A5 Sportback er en sjeldent vellykket nisjebil. Nydelig å se på, en herlig langturskapasitet og forbløffende praktisk. Masseprodusert teknikk under et lekkert ytre plager oss ikke når den er hentet fra øverste hylle.

Les også:

PLASS: Den praktiske delen av Sportback-opplevelsen vil neppe imponere den som vurderer familiebil i samme prisklasse. Bagasjeromsvolumet er på 480 liter - 1283 liter med baksetene nedfelt. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

PLASS: Den praktiske delen av Sportback-opplevelsen vil neppe imponere den som vurderer familiebil i samme prisklasse. Bagasjeromsvolumet er på 480 liter - 1283 liter med baksetene nedfelt. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

Status-crossover til under 500 000 kroner

Mercedes viser frem rålekker familiebil

Vi har testet billigste versjon av VW Passat Alltrack

HØY STANDARD: Interiørkvaliteten holder høy Audi-klasse. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

HØY STANDARD: Interiørkvaliteten holder høy Audi-klasse. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: Årets hittil beste biler
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Sports-SUV

Test: Audi Q5 3,0 TDI S tronic, 2008:

Sports-SUV
Veil. pris: 724000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning