For en stund siden kjørte Jeremy og James til Nordpolen, og overvant alt som naturen klarte å utsette dem for mens de spiste kjøtthermetikk og drakk iskalde gin og tonic. Alt skjedde naturligvis med god del hjelp fra en Toyota Hilux, sterkt modifisert av det islandske firmaet Arctic Trucks.

Nå er islendingene tilbake med en bil utviklet for Sydpolen. Med 6WD. Flere hjul = mer kontakt.

I den konfigurasjonen vi tester her, er den egentlig verdens mest ekstreme mobiltelefon. Den sendte direkte video og data til den siviliserte verden under en ekspedisjon med den 19 år gamle amerikaneren Parker Liautaud, som ble den yngste som har nådd Sørpolen uten hjelp.

Uten hjelp? Særlig.

To tonn på planet

Ikke når han har en slik med seg. Chassiset er helt nytt fra forhjulene til hekken. Den har en rommelig 400 liters dieseltank, nye fjæringer og bremser, et luftopplegg for å pumpe opp dekkene (som kjøres nesten flatt med 0,15 bars overtrykk på løssnøen), ombygd eksos. Og naturligvis en ekstra bakaksel.

Hiluxen er "bakhjulsdrevet" - det vil si 4WD bak - med 60 prosent av kraften til midtakselen og 40 prosent til den bakerste. Men via en rekke differensialer kan Hiluxen sende alle mulige krefter i alle mulige retninger for å skape grep i terrenget. Hensikten er å få til best mulig bakkekontakt under antarktiske forhold.

Den tredje akslingen betyr også at bilen kan ta med hele to tonn på lasteplanet - det doble av en standardversjon.

=

IKKE PÅ HJEMMEBANE: Den passer bedre på vei til Sydpolen enn på vei til Polet. FOTO: Toyota

Tekniske data

Motor: 2982 ccm 4-syl turbodiesel, 4WD

Dreiemoment: 360 Nm

Forbruk: Ukjent

0-100 km/t: Raskere enn en pingvin

Toppfart: Ukjent

HK: 171

Vekt: 2600 kg

Pris: Ca to mill NOK (i England)

Buldrende rå

Men Toyota skal også æres, for Arctic Trucks trengte ikke å endre noen ting ved motoren. Den er en treliter store dieselmotoren med 171 hester og 360 Nm, med samme 5-trinns automat (men lavere giret).

Den er ganske økonomisk, og burde klare nesten 130 mil på en tank. Og det er greit når nærmeste bensinstasjon er, ja, relativt langt unna. På den andre siden av et hav.

Og ytelsen?

La oss bare si at den ikke er buldrende rå. Det er egentlig like greit, siden den ekstra akselen og ballongdekkene ikke har gjort den enklere å kjøre. En tilfeldig venstresving for ikke å knuse en trailer fikk bilen til å vingle som gelé. I tillegg kjente vi rare vibrasjoner gjennom rattet under litt høy fart.

Liautaud opplevde temperaturer på ned til 50 minusgrader, selv om det var sommer. Kanskje han fulgte vårt overlevelsestriks: GT og kjøtt.

DOMMEN:

Ikke den rette tingen for handleturer. Men den vil, helt bokstavelig, ta deg med til verdens ende.

Mercedes-Benz G63 AMG 6x6 Showcar, Dubai 2013=

EKSTREM RIVAL: Mercedes G 63 AMG 6x6. FOTO: Daimler AG

RIVALEN:

Mercedes G 63 AMG 6x6 - Like vanvittig, men dens V8 biturbo har ikke drivstofføkonomien til Hilux. AMG-en har en 5,5-liters V8-er som yter 544 hk og 760 Nm. Bakkeklaring: 46 cm!

EKSTREM-RIVALEN:

Brabus B63 S 700 6x6: Basert på G 63 AMG 6x6. Den 5,5 liter store biturbo V8-eren er tunet til 700 hk - 156 hk mer enn AMG-en - og har et dreiemoment på 960 Nm. Den gjør 0-100 km/t på 7,4 sekunder, og toppfarten er elektronisk sperret på 160 km/t av hensyn til de 37-tommer store offroad-hjulene.

=

ENDA MER EKSTREM RIVAL: Brabus B63 S-700 6x6. FOTO: Brabus

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!