Test: BMW 435i xDrive Coupé aut., 2013

All kraft du noensinne vil trenge

BMW 435i xDrive har kjempekrefter og firehjulsdrift.

SNUTEBIL: BMW 435i xDrive er ikke sjenert, men stikker gjerne snuten fram. Fronten er lav og bred, og over seg har den et panser som buler litt, som for å si at her er det muskler. FOTO: Petter Handeland
SNUTEBIL: BMW 435i xDrive er ikke sjenert, men stikker gjerne snuten fram. Fronten er lav og bred, og over seg har den et panser som buler litt, som for å si at her er det muskler. FOTO: Petter Handeland
Sist oppdatert

Sterk som en isbryter. Rask som en rakett. Jepp, en bil kan være begge deler. BMW 435i xDrive beviser det.

BMW skal fylle hele tallrekka. Derfor kalles ikke den nye, mellomstore coupeen fra Bayern "3-serie Coupé", slik den har gjort hittil. Nå heter den 4-serie Coupé i stedet.

I praksis er den uansett en 3-serie i finklær, med mer sport og mer stil. Dette er en ekte coupé, i den forstand at den bare har to dører og fire sitteplasser. Det gjør bilen mindre praktisk enn en firedørssedan, samtidig som den koster mer enn en tilsvarende 3-serie (mer om dette seinere).

Vi har testet 4-serie i en svært påkostet utgave. 435i-motoren har 306 hk og 400 Nm dreiemoment. Firehjulsdriftssystemet xDrive sørger for å plante kreftene i bakken med minst mulig effekttap.

Det koster nødvendigvis en hel del penger. 834.700 kroner med automatgir, men ellers uten ekstrautstyr. Du kan imidlertid få 4-serie langt billigere. 420d med 163 hk koster fra 457.400 kroner. De mest nærliggende konkurrentene er Mercedes C Coupé og Audi A5.

Kjøreegenskaper: 5

Slektskapet til BMW 3-serie er tydelig bak rattet i en 4-serie. Forskjellene handler mest om at kupeen slutter enda tettere rundt deg. Her skal du definitivt settes i en sportslig stemning.

Vår testbil har full M Sport-pakke. Det betyr at understellet er stramt selv i kjøremodusen kalt komfort, og at det kan strammes opp enda mer via tastetrykk.

Kjørefølelsen er kontant og gedigen på en gang. Bilen ligger tungt, lavt og stabil på veien, noe en egenvekt inkl. fører på 1665 kg bidrar til. I mellomlange og lange svinger er veigrepet nærmest usaklig godt. Ingen som er glad i førerkortet sitt, bør noensinne la seg friste til å sjekke hvor lenge grepet holder på vanlig vei.

Selv om fjæringen er på den stramme siden, er den samtidig smidig nok på ujevnt underlag til at veigrepet ivaretas.

FØLGER OPPSKRIFTEN: To dører og en lang takbue som ""lander"" på hekken er typiske coupétrekk. At praktiske egenskaper får lide for stilen, er typisk for biltypen. FOTO: Petter Handeland
FØLGER OPPSKRIFTEN: To dører og en lang takbue som ""lander"" på hekken er typiske coupétrekk. At praktiske egenskaper får lide for stilen, er typisk for biltypen. FOTO: Petter Handeland

I mange år har BMW satt standarden for svingegenskaper i ulike bilklasser. Derfor er det litt overraskende hvordan 435i ter seg når den settes under press i krappe svinger. Da kjennes bilen ganske stor og tung ut, uansett kjøremodus. Kommer du for fort inn, kan svingen bli veldig drøy.

Her gjelder den gamle regelen om å ta det med ro inn i skarpe svinger, for så å mate på med kjempekreftene på vei ut. Tro oss, det blir fart nok av det.

Også egenskapene i kjøreøvelser der vi simulerer kritiske situasjoner (dobbel unnamanøver/elgtest) forteller om at det her er en del masse som det raskt skal endre retning. For all del, den greier seg godt, men selv om den har finstemte elektroniske hjelpere, greier vi ikke å ta oss mellom kjeglene i hastigheter vi på forhånd ville trodd at den skulle greid.

Motor: 6

Sekssylindrede bensinmotorer kan i dag settes på bilbransjens liste over truede arter. Trusselen kommer nedenfra, for nå kan bilfabrikkene bygge råsterke tolitere med turbo. De pleier å danke ut seksere i oppgitt forbruk.

435i-motoren er imidlertid en topp moderne utgave av arten. "Totrinnsturbo" (twinscroll) og en av de beste automatkassene på markedet er to grunner til at denne trelitersmotoren står imot presset nedenfra.

For når vi snakker om "ufornuftig" sterke motorer, blir det faktisk ikke stort mer "fornuftig" enn denne per i dag. Den har krefter som en V8-er, men det er mulig å kjøre den relativt økonomisk (se forbrukskapittelet).

Ikke minst er den en nytelse å bruke. Den er myk og snill når du står i rushtidskø, og potent med en gang du dytter pedalen litt inn. Gir du ordentlig gass, er den en grizzlybjørn. Den brummer først, så knurrer den høyt, og til slutt kommer et brøl, før det hele starter på nytt etter et kjapt girskift.

FASTERPIECE: BMW er bedre til å bygge biler enn å lage ordspill. Vi kjørte 435i xDrive på racerbanen på Rudskogen, og blant ting vi fant ut, var følgende: 1. Den har helt vilt med krefter. 2. Kommer den fort inn i svingen, kjennes den stor og tung og blir presset langt ut. FOTO: Petter Handeland
FASTERPIECE: BMW er bedre til å bygge biler enn å lage ordspill. Vi kjørte 435i xDrive på racerbanen på Rudskogen, og blant ting vi fant ut, var følgende: 1. Den har helt vilt med krefter. 2. Kommer den fort inn i svingen, kjennes den stor og tung og blir presset langt ut. FOTO: Petter Handeland

For å kjenne ordentlig på denne bilen, har vi også kjørt den på racerbane. Der overbeviser automatkassen med åtte trinn. I sportsmodus velger den alltid rett gir selv når det er som mest hektisk. Det er som om den leser så vel svingkurver som sjåførens tanker.

TEKNISKE DATA BMW 435i xDrive Coupé aut.

  • Motor, cm³: 2979
  • Effekt, hk ved o/min: 306/5800-6000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 400/1200-5000
  • Egenvekt, kg: 1665
  • Tilhengervekt, kg: 1800/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 464/183/136
  • Bagasjerom, liter: 445
  • Standard dekkdimensjon: 225/50 R17
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,76-0,78
  • CO2-utslipp, g/km: 178-181
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 4,9
  • Toppfart, km/t: 250
  • Pris fra, kr: 834 700
  • Pris testbil, kr: 1 109 910

Ytelser: 6

Siden 2010 har vi kjørt rundt regnet 380 biler gjennom våre faste testøvelser. Av alle disse er BMW 435i xDrive den femte raskeste i mellomakselerasjonsmålingene. (0-100-målingen led under våt og sleip asfalt.)

2,9 sekunder for 60-100 km/t og 3,6 sekunder som beste resultat for 80-120 km/t er i seg selv nok til at en sekser på ytelses-terningen er selvsagt.

Ekstra bra blir det når vi i tillegg ser på seigdragningsevnen. Selv låst i sjette- og til og med sjuendegir er den raskere i en typisk forbikjøringsakselerasjon enn hva gjennomsnittsbiler er på sitt aller raskeste.

Det gir motorkomfort på toppnivå.

Eksteriør: 5

4-serie har former BMW-menigheten helt sikkert vil sette pris på. Den ser bred og lav ut, med en lang takbue som " lander" like før hekken. Etter læreboka for en todørscoupé.

SOLIDE SAKER: Kupeen følger sørtysk statusbiloppskrift. Alt virker svært solid, og ingenting er plassert ut på måfå. Betjening du bruker ofte, er lett tilgjengelig. Du kan få all verdens utstyr om du bare kan punge ut. FOTO: Petter Handeland
SOLIDE SAKER: Kupeen følger sørtysk statusbiloppskrift. Alt virker svært solid, og ingenting er plassert ut på måfå. Betjening du bruker ofte, er lett tilgjengelig. Du kan få all verdens utstyr om du bare kan punge ut. FOTO: Petter Handeland

Vi liker fronten spesielt godt. Det lange panseret buler over motorrommet, som for å fortelle at her er det muskler.

TESTDATA BMW 435i xDrive Coupé aut.

  • 0-100 km/t, sek.: 5,8
  • 60-100 km/t, 3. gir: 3,3
  • 60-100 km/t, 4. gir: 4,1
  • 60-100 km/t, 5. gir: 5,2
  • 60-100 km/t, 6. gir: 7,0
  • 60-100 km/t, kickdown: 2,9
  • 80-120 km/t, 3. gir: 3,5
  • 80-120 km/t, 4. gir: 4,2
  • 80-120 km/t, 5. gir: 5,4
  • 80-120 km/t, 6. gir: 7,2
  • 80-120 km/t, 7. gir: 9,0
  • 80-120 km/t, kickdown: 3,6
  • Støy tomgang, dBA: 44,1
  • Støy 50 km/t, dBA: 63,4
  • Støy 80 km/t, dBA: 68,9
  • Støy 100 km/t, dBA: 70,5
  • Testforbruk, l/mil: 0,8

Bak har formgiverne ordnet opp i det vi syntes var uheldig ved forgjengeren, der selv store bakhjul ble innpakket slik at de så beskjedne ut.

På det helt subjektive planet synes vi formene ser litt mer USA enn Europa ut, om du skjønner hva vi mener.

Interiør: 4

BMW 435i xDrive har den ettertraktede solide materialkvaliteten som du venter å finne i en slik bil. Det er ingen tilfeldigheter som har avgjort hvor instrumenter og brytere er plassert, og alle funksjoner man bruker hyppig, er lett tilgjengelige.

En coupé av dette slaget er av natur ikke det mest praktiske bilvalget. 4-serie er verken verre eller bedre enn alternativene i så måte: To dører gir nødvendigvis mer klønete atkomst til baksetene. Den har kun fire sitteplasser. Takhøyden i baksetet er ikke større enn den må være (men det er rikelig med beinplass).

Fra førerplass gir sportsprofilen i karosseriet dessuten begrenset utsyn bakover og til sidene.

Bagasjerommet er av helt grei størrelse (445 liter), også når en vurderer det mot sedaner av samme størrelse.

Komfort: 4

På seter og sittestilling har vi ingenting å utsette. Stramt understell og brede sportsdekk (bak er dimensjonen på testbilen intet mindre enn 255/35-19) fører imidlertid med seg noen typiske ulemper når BMW 435i xDrive kjøres på norske veier av ymse kvalitet.

Dekkvalget gjør at støynivået ikke samsvarer med luksusnivået bilen ellers er på. 70,5 desibel i 100 km/t er ingenting å skryte av. Det finnes kompaktbiler til under en fjerdedel av testbilens pris som har gitt lavere utslag på støymåleren.

SPORTSLIG: Med enkle tastetrykk kan du endre kjøremodus. I hissigste modus er BMW 435i xDrive strammere enn en tysk doktor, kvassere enn en uniformsbrett og har mer muskler enn Arnold. Dette er for øvrig teknologi som har funnet veien ned til billigere biler; en VW Golf kan fås med lignende modusprogram til mye lavere pris. FOTO: Petter Handeland
SPORTSLIG: Med enkle tastetrykk kan du endre kjøremodus. I hissigste modus er BMW 435i xDrive strammere enn en tysk doktor, kvassere enn en uniformsbrett og har mer muskler enn Arnold. Dette er for øvrig teknologi som har funnet veien ned til billigere biler; en VW Golf kan fås med lignende modusprogram til mye lavere pris. FOTO: Petter Handeland

Når det er sagt, skal det med en gang legges til at støyen ikke ligger i et ubehagelig toneleie.

Et fast understell hører med i en sportslig bil med kjempekrefter. Også i komfortmodus vil du kjenne det når du kjører over krappe ujevnheter. Dette er imidlertid et forseggjort understell. Her er det ingenting som slår og banker ukontrollert, og det er tilstrekkelig smidig til at sjåfør og passasjerer ikke blir rystet.

Sikkerhet: 4

BMW 4-serie er i skrivende stund ikke kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP. Vi setter derfor standardkarakteren 4 for dette kapittelet.

4-serie har det sikkerhetsutstyret vi forventer i finne i en slik bil som standard. Den kan dessuten fås med det som per i dag er full pakke av elektroniske hjelpere om du er villig og/eller kapabel til å betale.

Uten at det nødvendigvis sier noe om hvordan 4-serie vil te seg i EuroNCAPs test, så har nye BMW-modeller generelt greid seg godt når EuroNCAP har sendt dem til veggs. For eksempel har 3-serie gjennomgående høy delscore, blant annet med 95 prosent for voksnes sikkerhet.

Pris/utstyr: 2

Biler fra BMW vinner sjelden mange "mye for pengene"-poeng. Det gjelder også, eller rettere sagt særlig, for den nye 4-serien.

Hvis vi sammenligner med 3-serie, og det er jo nærliggende, så er en likt motorisert 4-serie rundt regnet 60.000 kroner dyrere. Og det altså for en mindre praktisk bil med kun fire sitteplasser.

Som vanlig må BMW også trekkes for dyrt ekstrautstyr. Det er lite sannsynlig at du kommer deg ut av BMW-butikken uten å ha brukt mange titusener av kroner ekstra på utstyr.

KORT OG LANGT: Sitteplassene bak passer godt til folk som er korte i overkroppen, men lange i beina. FOTO: Petter Handeland
KORT OG LANGT: Sitteplassene bak passer godt til folk som er korte i overkroppen, men lange i beina. FOTO: Petter Handeland

Testbilen vår har i praksis det meste som finnes. Med en totalpris på 1.109.910 kroner koster den hele 275.000 kroner mer enn listepris for denne modellversjonen.

Forbruk: 4

BMW 435i xDrive med automat er oppgitt til å bruke 0,76-0,78 l/mil ved blandet kjøring (avhengig av dekkdimensjon; brede dekk øker forbruket noe).

Det stemmer godt med resultatet vi får i vår faste testrunde på 20 mil, nemlig 0,8 l/mil.

8 desiliter på mila er strengt tatt ikke lite når Ola og Karis gjennomsnittsbiler grovt sagt greier seg med fra like under 0,5 til litt over 0,6 l/mil i denne runden.

Samtidig er det ingen andre såpass store biler i vår statistikk med over 300 hk, bensinmotor, firehjulsdrift, automat og superytelser som har greid runden på 0,8 l/mil. De nærmeste ligger rundt én desiliter høyere i gjennomsnittsforbruk.

LEVERER: BMW 435i xDrive har ytelser som kan få en til å spørre seg hva en skal med M-modellene BMW er kjent for. Av over 380 biler vi har akselerasjonsmålt de siste årene, er den femte raskest i mellomakselerasjonen. FOTO: Petter Handeland
LEVERER: BMW 435i xDrive har ytelser som kan få en til å spørre seg hva en skal med M-modellene BMW er kjent for. Av over 380 biler vi har akselerasjonsmålt de siste årene, er den femte raskest i mellomakselerasjonen. FOTO: Petter Handeland

Det synes vi BMW 435i xDrive fortjener en liten honnør for.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

BMW 435i xDrive aut., i dette tilfellet med ekstrautstyr tilsvarende prisen på en ny kompaktbil, leverer all den bilmessige ekstravaganse som den skal.

Det aller beste ved bilen er etter vår mening kombinasjonen motor og automatgir, som setter standarden for forbrenningsmotorer i dag - enten du kjører bedagelig eller er tung med gassfoten. Firehjulsdrift vil være fornuftig når alle kreftene skal prøve seg på hvitt underlag.

At den kjennes tung når den virkelig settes på prøve, er en liten negativ overraskelse. Kanskje ventet vi oss noe bilen ikke er ment for å gi, men i så fall er det BMW selv som har skjemt oss bort med andre modeller.

Les også:

SETTER STANDARDEN: Det aller beste ved bilen er etter vår mening kombinasjonen motor og automatgir, som setter standarden for forbrenningsmotorer i dag. FOTO: Petter Handeland
SETTER STANDARDEN: Det aller beste ved bilen er etter vår mening kombinasjonen motor og automatgir, som setter standarden for forbrenningsmotorer i dag. FOTO: Petter Handeland

En fantastisk bil å kjøre

Et supert kompromiss mellom fornuft og fart

De beste bilene under 350 000 kroner

Denne saken ble første gang publisert 18/11 2013, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også