Kort sagt:

+ Klassens beste kjøreegenskaper, lavt forbruk, god kvalitetsfølelse


- Designen krever tilvenning, fortsatt litt trang i baksetet, forholdsvis kostbar

Alt er hvitt, jeg ser ikke en meter. Uværet feier over meg og turkompis 116d. Med utgangspunkt i Oslo er vi på vei til Bergen og befinner oss på E16 midt på vidda. Mengder med snø før en - unnskyld uttrykket - helvetes vind, gjør snøføyka så tett at pinnene langs veien er det eneste som en sjelden gang iblant synes i den store hvite veggen foran meg. Kilometerne mellom Vang og Brusestølen legges bak meg i gangfart og jeg nærmest gjetter med fram i "total whiteout".

"Vendi tide- Det er ingen skam å snu", proklamerer fjellvettregel nummer 8, men det er langt tilbake til de snøfrie veiene på Østlandet. Jeg må videre vestover, inn i stormen som er på full fart østover.

Etter flere kilometre med høye skuldre, kan vi endelig starte nedstigningen mot Lærdal - akkurat i det veimeldingen på radioen varsler at E16 er stengt grunnet uvær.

Herlig på landeveien

Etter noen mil på mer normalt vinterføre og den endeløse Lærdalstunnelen letter endelig skodda. Flåm og Gudvangen viser seg fra sin beste side med flott utsikt mot fjorden og de majestetiske fjellene rundt. Samtidig har veibanen til dels tørket opp, så turkompisen kan endelig vise hva den kan best - nemlig snirkle seg aktivt rundt krappe vestlandssvinger.

Akkurat dette er BMW best på. De har klart å gjøre det samme med nye 1-serie som med siste 5-serie; beholdt de sportslige egenskapene og den gode balansen, samtidig som de har lagt til en god dose fjæringskomfort. En kombinasjon alle bilprodusenter jobber intenst med å oppnå, men få - om noen - mestrer like godt.

Nye 1-serie kjører rett og slett som en drøm, samtidig som den svelger unna små og store ujevnheter på en fast, men behagelig måte. Som BMW-er flest gir den et inntrykk av å være bygget rundt føreren, der perfekt sittestilling, nydelig styrefølelse, god gassrespons og en meget presis girkasse gir føreren den rette godfølelsen.

BMW 116d langtest 2012=

MILSLUKER: Som BMW'er ellers er nye 1-serie en skikkelig milsluker. Her langs veien i Femundsmarka. © FOTO: Handeland, Petter

BMW 116d langtest 2012=

HJEMMEBANE: 1-serie er som skapt for asfaltveier av god kvalitet der det er tett mellom svingene. © FOTO: Handeland, Petter

Morsom på snø

På asfalt er den en drøm, men vi liker den like godt med snø under hjula. Hold inne "moroknappen" som slår av antiskrenssystemet, og du har brått en bil som serverer lange kontrollerte overstyringer på sølvfat. Ved aktiv kjøring gjør den deg nærmest til en bedre sjåfør, og den er alltid med på leken om du er i godlune. Tro meg, det har vi testet ut!

Mange er med rette skeptiske til bakhjulsdrift på vinterføre. BMW 1-serie, og BMW-modeller generelt uten tilnavnet X-Drive (firehjulsdrift), har en tendens til å slite med festet når de glatteste motbakkene skal forseres. Testbilen er ikke et unntak, men et velfungerende antispinn- og antiskrenssystem, samt underfunksjonen "traction" som tillater ekstra hjulspinn, gir en hjelpende hånd når det er som glattest. Et par ganger i løpet av testperioden må rygge noen meter og ta fart for å komme over kneika, men alt i alt er vi positivt overrasket over de elektroniske støttehjulene.

For mange er bakhjulsdrift også synonymt med dårlig kontroll og farlige skrenser på glatta, men dette er aldri et problem i 1-serie. Antiskrenssystemet (DSC) griper tidlig og effektivt inn og hjelper deg ut av knipa, dessuten unngår man enkelt skumle understyringer der fronten plutselig stikker ut. Virkningsgraden av elektroniske inngrep styrer du med knappen til venstre for girspaken. Her velger du mellom de forskjellige kjøreprogrammene Comfort, Sport og Sport+, som påvirker respons i motor og drivlinje, samt strammer opp understellet.

BMW 116d langtest 2012=

MASSE MORO: Bakhjulsdrift på vinterføre kan være skummelt. Men fortvil ikke; 1-serie har et velfungerende antiskrenssystem som kan slås delvis eller helt av. © FOTO: Handeland, Petter

Full forvirring

Fra et i utgangspunktet veldig fornuftig tallsystem røper ikke lenger modellnavnet på bakluka hvor stort sylindervolum BMWs modeller har. Tidligere ville det vært naturlig at 116d skulle ha en 1,6-liters diesel under panseret, men slik er det ikke lenger. Som mange andre bilprodusenter har BMW funnet én motor som duger til det meste.

Poteten i dette tilfellet er den samme toliteren som vi finner i diverse andre BMW-modeller i effektvarianter fra 116 hk til godt over 200 hk. Toliteren har vært med oss en årrekke, men har hele tiden fått de oppgraderingene som trengs for å holde seg på nivå med konkurrentene hva kraftutvikling og forbruk angår. På minussiden noterer vi oss at gangen kunne vært finere og at motoren kunne produsert noe mindre støy.

Den mest merkbare forandringen med motoren er i imidlertid twin scroll-teknologien som alle BMWs turboladede motorer nå har, som sørger for bedre drag på lavt turtall og bredere arbeidsregister. Toliteren blir også raskere varm enn mange av de tilsvarende effektsterke 1,6-dieselene, som trenger litt tid for å generere varme.

Vi plasserer 116d i gruppen med de gjerrige "smådieselene" i kompaktklassen etter å ha kjørt den gjennom vår faste 20 mil lange forbruksrunde. 0,53 l/mil på krevende vinterføre med mye nysnø er et respektabelt resultat, det samme er snittforbruket gjennom hele testperioden på 0,60 l/mil - der mye av kjøringen har foregått under til dels krevende omstendigheter med mye snø og en del bykjøring. Da vi testet 116d mot slutten av fjoråret på bart underlag endte vi på et forbruk på 0,47 l/mil.

BMW 116d langtest 2012=

ALL SLAGS VÆR: På vei vestover over vidda noterte vi 24 kuldegrader i det orkanen Emil feide over oss på vei østover. BRRR! © FOTO: Handeland, Petter

Tekniske data:

  • MOTOR, CM3: 1995
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 116/4000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 260/1750-2500
  • EGENVEKT, KG: 1385
  • TILHENGERVEKT, KG: 1200/690
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 433/177/142
  • BAGASJEROM, LITER: 360-1200
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/55-16 U
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,45
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 117
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK: 10,3
  • TOPPFART, KM/T: 200
  • PRIS FRA, KR: 279 900
  • PRIS TESTBIL, KR: 362 990

Smidig i byen

Dagen etter våkner vi til sol i Bergen. Gatene er i stor grad dekket av brostein, men "ener' n" fikser dette greit og viser at den duger like godt i byen som på landeveien.

116d er lettkjørt og smidig i bytrafikken, og er takket være den gode svingradiusen en drøm å luke parkere - selv om den har blitt en del større. Den har vokst 8,5 cm i lengden, fått 3 cm lenger akselavstand og sporvidden er øket med 5,1 cm foran og 7,2 cm bak, noe som resulterer i bedre plass både i bagasjerommet og i baksetet.

På typisk BMW-vis er nye 1-serie mer nøktern innvendig enn mange av konkurrentene. Funksjon har tydelig vært høyere prioritert enn form under utviklingen, men så er også resultatet meget bra. Alle knapper er logisk plassert, brukervennligheten meget god og kvalitetsfølelsen i toppklasse. I-Drive systemet stjeler heller ikke unødvendig mye konsentrasjon fra føreren på vei gjennom byens trange gater.

BMW 116d langtest 2012=

VÅR I BERGEN: Store deler av veidekket i Bergen Sentrum består av brostein, noe langtestbilen mestret på beste vis. © FOTO: Handeland, Petter

Testdata:

  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 6,8
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 8,8
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 11,6
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 9,6
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 13,4
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 17,7
  • STØY TOMGANG, dBA: 48,1
  • STØY 50 KM/T, dBA: 60,2
  • STØY 80 KM/T, dBA: 64,1
  • STØY 100 KM/T, dBA: 67,1
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,53*
  • TESTFORBRUK LANGTEST, L/MIL: 0,60

* Vanskelige kjøreforhold

Rask nok

Tilbake på landeveien er uværet for lengst historie, men de siste dagers herjinger merkes på trafikken. Mye tungtransport og en god dose personbilsjåfører skeptiske til underlagets grep gjør turen tilbake over fjellet til en tålmodighetsprøve. Forbikjøringer er ikke til å unngå.

Toliterens noe beskjedne effektuttak (116 hk og 260 Nm) får ikke akkurat blodet til å bruse, men det holder lenge til å foreta seg kjappe og trygge forbikjøringer. Dette gjenspeiler seg også i våre akselerasjonsmålinger, der 116d sniker seg inn foran f.eks. Ford Focus og Citroën C4 (begge med 1,6 diesel). Ønskes litt mer krutt under panseret er den nye bensinturbomotoren i 116i absolutt verdt å prøvekjøre om en 1-serie står på ønskelista. Den gir 1-serie bedre ytelser og silkemyk gange, men til gjengjeld noe høyere pris og drivstofforbruk.

Sett med norske øyne er girutvekslingen i 116d litt høy. Sjelden benytter vi høyeste gir, da motoren produserer en del vibrasjoner i turtallsleiet under 1500 o/min. Dette elimineres enkelt ved å gire ett hakk ned og la motoren jobbe rundt 1700-1800 o/min i femte gir.

BMW 116d 2012 langtest=

NØKTERNT: Interiøret i 1-serie er nøkternt, men fremstår i veldig god kvalitet. Dessuten er sittestillingen for fører utmerket. © FOTO: Terje Bjørnsen

Utstyr koster

Vi noterte oss noe mer dekkstøy enn normalt da vi testet 116d høsten 2011 (sommerdekk), men med vintersko beviser langtestbilen at den er normalt godt støydempet både for dekk- og vindstøy. Som nevnt er det noe dieselknurring å spore, men motorduren er langt fra sjenerende.

Som du kanskje forstår er det ikke mye å utsette på nye 1-serie. Vi savner en innstilling på klimaanlegget der varm luft blåses på frontruten og ned i fotbrønnen samtidig, samt at vi ville byttet ut regnsensoren til vindusviskeren mot en funksjon med fast intervall. Småting, som igjen vitner om hvor god denne bilen er.

Ankepunktet for mange er nok prisen, da 1-serie er nok et eksempel på at BMW tar seg vel godt betalt - spesielt for ekstrautstyr. Automatisk blendbare speil til 4640 kr, regnsensor til 1230 kr, solbeskyttende vinduer til 3880 kr og antrasitt taktrekk til 2340 kr er eksempler på utstyr som enkelte andre merker inkluderer i standardpakken.

Grunnprisen på en femdørs 116d er 279.900 kr, mens testbilen lander på hele 362.990 kr. Da med sportspakken Sport Line der sportsratt og sportsseter, samt noe annet snack føles verdt de 16.900 kronene pakken koster.

BMW 116d 2012 langtest=

SPORT LINE: Sportsratt, sportsseter og noe annet snacks inngår i sportspakken til 16 900 kroner. Annet ekstrautstyr koster etter vår mening i overkant. © FOTO: Terje Bjørnsen

Konklusjon: 5

Etter 4000 kilometer i nye 1-serie er vi ikke i tvil; 1-serie er til dags dato beste alternativ i premium-kompakt klassen der konkurrenter som Alfa Romeo Giulietta og Lexus CT200h kjemper om tilværelsen. Den virkelige styrkeprøven for BMW 1-serie kommer riktignok når Audi lanserer sin nye A3 på helt fersk teknologiplattform i løpet av 2012.

Turen tilbake til Oslo går - akkurat som de andre kjøreturene med 116d - som en drøm. Og om du lurer; vi kunne gjerne kjørt 4000 kilometer til.

Det er lett å trives bak rattet i nye BMW 1-serie. Topp kjøreegenskaper og god fjæringskomfort gjør den til en skikkelig milsluker, samtidig som den byr på bedre innvendig plass enn forgjengeren. Dieselmotoren kunne vært mer kultivert, og gjør sammen ekstrautstyrets høye pris at totalkarakteren faller ned til en sterk femmer. '

Les også:

Test: Nye 3-serie er større, bedre og penere enn forgjengeren

Bilen Kleppa vil du skal kjøpe

Se, den kuleste SUV-en er toppløs!

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent BMW
Pris 362900

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!