Kort sagt:

+ Komfortabel

+ Forholdsvis prisgunstig

+ Særegen


- Treg girkasse

- Lite inspirerende kjøreegenskaper

Citroën C4 har slitt med salgstallene i den beintøffe kompaktklassen. Der er fortsatt Volkswagen Golf bestselger, med Ford Focus og Toyota Auris på de neste plassene. Citroën har kun solgt beskjedne 443 C4-er i år. Til sammenligning har Volkswagen solgt 4380 Golfer.

Modellen vi testet var utstyrt med Citroëns elektronisk styrte manuelle girkasse (EMG). I motsetning til Volkswagens DSG og Fords Powershift, opererer EMG kun med én clutch. Det gjør systemet enklere mekanisk, og dermed mindre som kan gå galt. Likevel er det milevis unna konkurrentene når det kommer til opplevelsen.

Kjøreegenskaper: 4

C4 er ingen svingmaskin. Den oppgaven er det andre biler i klassen som tar seg av. Det betyr likevel ikke at den oppfører seg som en båt så fort svingene nærmer seg. Bilen takler det meste, men det blir aldri underholdende.

I vår unnamanøvertest skjedde det lite uventet. Den er retningsstabil, og svarer med gradvis understyring dersom du presser den over det den liker.

Styringen er ikke voldsomt responsiv, og under aktiv kjøring blir det stillestående senteret fort et irritasjonsmoment.

Oslo 27112009 Citroen C4 EMG=

Oslo 27112009 Citroen C4 EMG

Motor: 4

Under panseret finner vi den etter hvert så velkjente 1,6-liters dieselmotoren som har blitt utviklet av PSA-konsernet (som eier Citroën). I vår testbil yter den 110 hester, og er fortsatt blant de beste motorene på markedet. Motoren er stillegående, og trekker jevnt hele veien. Som de fleste andre dieselmotorer er den sterk i mellomregisteret, og dermed slipper man å jage turtall ved hastighetsøkninger.

Girkassen drar imidlertid inntrykket flere hakk ned. Citroëns EMG-kasse har vi stiftet bekjentskap med tidligere, og det har ikke skjedd noen store forandringer siden sist. Ettersom den kun har én clutch, vil bilen måtte gjøre samme prosedyre som du selv gjør med manuelt gir. Forskjellen fra den hånddrevne varianten er at du her ikke vet når bilen skifter gir. Og når den gjør det, går det irriterende tregt. Vårt inntrykk er at girskiftene er tregere enn for eksempel Volvos aldrende automatkasse, som vi har kritisert for nettopp dette tidligere. I tillegg er girskiftene langt fra like myke som en tradisjonell automatkasse. Dette blir spesielt merkbart ved rask akselerasjon.

Én løsning er å bruke den som en manuell ved hjelp av spakene bak rattet. Da kan du slippe gassen når du girer, og skiftene blir betydelig mykere. På den annen side blir jo det igjen nesten like mye "jobb" som med en manuell girkasse. Kanskje det også er grunnen til at Citroën ikke leverer denne 110-hesteren med manuell?

Oslo 27112009 Citroen C4 EMG=

Oslo 27112009 Citroen C4 EMG © Egil Nordlien HM Foto

Ytelser: 4

Med 110-hesteren under panseret, er C4 oppgitt med en 0-100-tid på 11,2 sekunder. Vi klarte aldri å komme under 12 sekunder - noe som ikke er fryktelig raskt, men likevel helt på det jevne i denne klassen.

C4 imponerer i mellomakselerasjonen, og holder følge med flere mindre biler med samme motor. Den kjennes også sterk i dette registeret, og forbikjøringer er ikke noe stort problem - så lenge ikke bilen legger inn et nytt gir idet du er på vei forbi noen.

Eksteriør: 4

C4 ser, som de fleste andre Citroëner, litt spesiell ut. Den er ikke lenger like frisk og moderne som den var ved introduksjonen, men den holder seg likevel godt.

En av de mest spesielle detaljene er den avrundede taklinjen. De fleste v konkurrentene har forholdsvis rette hekker, men C4 har, i likhet med lillebror C3, en avrundet profil.

Bilen fremstår forholdsvis nøytral, men den er likevel ikke den kjedeligste bilen på veien.

Oslo 27112009 Citroen C4 EMG=

Oslo 27112009 Citroen C4 EMG © Egil Nordlien HM Foto

Interiør: 4

Også her finner man visse særegenheter. Det første man legger merke til, er nok mangelen på et ordinært intstrumentpanel. De digitale instrumentene er plassert midt på dashbordet, og fremstår som en grei løsning. Det er stort og lettleselig under alle lysforhold, men vi føler at vi må bevege øynene lenger vekk fra veien enn på en bil med normale instrumenter. Dette er nok en tilvenningssak, og instrumentene fungerer nok godt etter noen ukers bruk.

Den andre distinkte løsningen i interiøret er det faste senteret i rattet. Hvorfor de har valgt denne løsningen vites ikke, men et ønske om å skille seg ut er nok en av grunnene. En annen kan være tanken om at man alltid vet hvor knappene befinner seg. Likevel foretrekker vi løsningen alle andre har valgt, hvor knappene følger med rattet rundt. Da kan man betjene det man vil med tomlene, uansett hvilken posisjon rattet har.

Panoramasoltaket slipper inn mye lys, og gjør at kupeen føles forholdsvis rommelig. Plassen er helt på det jevne i klassen, og med et bagasjerom på 320 liter får du med deg litt bagasje.

Oslo 27112009 Citroen C4 EMG=

Oslo 27112009 Citroen C4 EMG © Egil Nordlien HM Foto

Komfort: 5

Dette er Citroëns revir, og det merkes godt. C4 er ikke sportslig, men den er til gjengjeld en av de mest komfortable bilene i klassen. Den kamuflerer ujevnheter på en god måte, og støynivået er forholdsvis lavt.

Så lenge man holder kjøringen på et rolig nivå, er setene også gode. De er et komfortabelt sted å plassere baken, men mangler litt sidestøtte dersom du kjører aktivt.

Sikkerhet: 5

Citroën C4 er helt klart en sikker bil. Det vitner Euro NCAP-resultatene om. Fem stjerner for fører- og passasjersikkerhet, samt fire for barnesikkerhet og tre for fotgjengernes sikkerhet ved en eventuell påkjørsel.

ESP og antispinn er, som seg hør og bør, standard. Det samme er seks kollisjonsputer og automatisk avblending av speil. Med valg som ryggesensor og svingbare lykter burde sikkerhetsaspektet være godt ivaretatt.

Oslo 27112009 Citroen C4 EMG=

Oslo 27112009 Citroen C4 EMG © Egil Nordlien HM Foto

Pris/utstyr: 4

Med 110-hesters dieselmotor og EMG starter C4 på 249.900 kroner. Til sammenligning får du en VW Golf 1,6 TDI med DSG for 268.290 kroner. Dersom du vurderer en Focus, får du ikke den samme motoren i kombinasjon med automatgir av noe slag. Med manuell koster den fra 242.150 kroner. Du får riktignok en 2-liters diesel med 110 hestekrefter og Powershift, men den priser seg ut av dette selskapet med sin startpris på drøye 287.000 kroner.

C4 er en relativt godt utstyrt bil i utgangspunktet, og alle bilene har den såkalte VTR-pakken. Den inkluderer blant annet aluminiumsfelger, regnsensor og parkeringssensor. Dette er noe du må betale ekstra for hos konkurrentene.

Miljø: 4

EMG gir en fordel når det kommer til forbruk og utslipp. Bilen har et oppgitt CO2-utslipp på 118 g/km, og forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 0,44 l/mil. Også dette er midt på treet i klassen, og både Focus og Golf slår den på utslippet. De to konkurrentene leveres riktignok i spareversjoner (Blue Motion og Econetic), og har dermed blant annet optimalisert aerodynamikk og dekk med lav rullemotstand.

Oslo 27112009 Citroen C4 EMG=

Oslo 27112009 Citroen C4 EMG

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Citroën
Pris 249900

Konklusjon

C4 med EMG er en god bil dersom du er ute etter en komfortabel kompaktbil. Det er det eneste punktet hvor den utmerker seg. På de fleste andre ting finnes det konkurrenter som er bedre. EMG-girkassen er for treg til å gi noe særlig kjøreglede, og dobbeltclutch-alternativene til konkurrentene er helt klart bedre.

Likevel har C4 en fordel når det kommer til prisen. Snaue 20.000 kroner opp til Golf - pluss forskjellen i utstyr, gjør den til et forholdsvis rimelig alternativ. Det finnes likevel rimeligere alternativer, og Kia cee'd seiler opp som et godt alternativ med sin startpris på snaue 240.000 kroner med automat og 115-hester dieselmotor.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!