Vi har prøvekjørt Audis nyeste råskinn RS 5, bilen Audi selv kaller deres råeste coupé gjennom tidene.

Vi fikk virkelig mersmak. Er det noen som har 1,6 millioner kroner til overs?

Ta en Audi A5, altså den vakre coupéen, som du kan lese våre tester av her. La quattro GmbH, altså Audis spesialavdeling for lek og moro, bygge en ekstremvariant av den. Resultatet er jo nødt til å bli ganske så ålreit.

SYNLIG: Du ser at dette er noe helt annet enn en ""vanlig"" A5. Samtidig skremmer den ingen med utseendet. © Gratis

Tekniske data Audi RS 5

MOTOR, CM3: V8, 4163

EFFEKT, HK VED O/MIN: 450/8250

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 430/4000-6000

EGENVEKT, KG: 1725

L/B/H, CM: 464,9/186/136,6

BAGASJEROM, LITER: 455

STANDARD DEKKDIM.: 265/35 R19

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 1,08

CO2-UTSLIPP, G/KM: 252

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 4,6

TOPPFART, KM/T: 250/280

PRIS FRA, KR: Rundt 1,6 millioner

Med en 4,2-liters, 450-hesters V8 under panseret, paret med Audis sjutrinns dobbeltclutch-automatgirkasse, og med produsentens aller ferskeste firehjulstrekksystem, er mye av grunnlaget lagt for store opplevelser.

RS 5 er fortsatt en ganske så nøytral bil. Fronten og hekken er barskere enn hos den vanlige A5, skjermene har fått kantete bredding bak - for å minne oss om bilen det hele startet med, altså den opprinnelige quattro, nå ofte kalt Ur-quattro.

Det som vanligvis er blankt, er her i matt aluminium. Sideskjørtene er mer markante enn på de mindre motoriserte modellene. En liten hekkvinge er på plass, som heises automatisk når du passerer 120 km/t. Men om du vil at vingen skal synes her i landet, også, kan du selvsagt trykke en knapp og heise den på kommando.

Store felger, enorme bremser - vår utdelte bil hadde til og med keramiske bremseskiver, hentet fra ekstrautstyrslista. Et interiør som blander sportslighet - med aluminium og karbonfiber - med det eksklusive.

Herlig interiør - herlig lyd

Setene er fantastiske, og holder kroppen virkelig godt fast. Ergonomien er som vanlig hos Audi: Upåklagelig. Stereoanlegget er voldsomt, og alt både ser og kjennes kostbart ut. Samtidig gir bilen inntrykk av å kunne by på en sportslig opplevelse utenom det vanlige. Du kan velge mellom to farger på setene; svart eller sølv. RS-setene, med kontrastsømmer, får du naturligvis også muligheten til å kjøpe med.

Lyden når motoren startes, er herlig. Så herlig at man får lyst til å starte den igjen og igjen, bare for å høre godlyden. Men lyden ved akselerasjon er enda bedre. Fra dyp, lavmælt buldring, via brøling på middels turtall, til et vræl når turtellernåla nærmer seg de maksimale 8500 o/min motoren klarer.

Hvert eneste girskift gir buldring og boffing i eksosanlegget. Rett og slett deilig! Dette er motor- og eksoslyd som gjør at du gjerne oppsøker tunneler, så du kan åpne vinduene og virkelig nyte sangen.

Og draget... Med 450 hk og 430 Nm til å dra 1725 kilo bil, blir det selvfølgelig godt. Trår du den høylytte pedalen i gulvet, er akselerasjonen brutal. Uansett om du sto stille, eller lå på uregulert, tysk motorvei i 200 pluss. Den stormer i vei til fartssperra - som du kan få heiset fra de sedvanlige 250 km/t til 280 km/t om du betaler noe ekstra.

0-100-sprinten skal ta 4,6 sekunder, noe vi ikke har noen som helst grunn til å betvile. Med launch control-programmet får du dessuten helt perfekte rivstarter hver eneste gang, om lyskryssdueller er din greie.

PERFEKT: Interiøret i Audi RS 5 er en herlig blanding av det luksuriøse og det sportslige. © Gratis

Fjellstø og snill

Bilens oppsett kan justeres i flere trinn, etter ditt eget ønske og etter kjøreforholdene. Alt fra komfort til ordentlig sporty. Og det virker i praksis også; i komfortsetting flyter den over dårlig asfalt uten å banke og slå. I Dynamic er den fast, kvikk i responsen, og har en utstrakt uvilje mot lave turtall. Dette velges kjapt med knappetrykk - og du kan også lagre din egen favorittkombinasjon som hentes fram igjen med et trykk.

RS 5 er stø som fjell i høye hastigheter. Den kjennes trygg, og er tydeligvis bygd for å kjøres raskt over lange avstander. I hvert fall så lange avstander man kan klare; i 280 km/t går det unna en del bensin per mil...

Bilen imponerer også ved landeveiskjøring, småkjøring og køkjøring; girkassa oppfører seg eksemplarisk, og lar deg bruke det høye dreiemomentet for behagelig fremfart. RS 5 er relativt oversiktlig, og med oppsettet i riktige trinn er den også overraskende komfortabel. På tross av "vår" bils 19-tommers hjul.

NØYTRAL: Det er mange små detaljer som skiller en RS 5 fra de svakere søsknene. Men skjermene, som minner oss om den gamle quattro, er råbarske. © Gratis

Skifter karakter

På svingete vei skifter RS 5 karakter, fra å være et ordentlig stabilt rett-fram-råskinn til å bli en svingespiser av rang. Firehjulstrekksystemet, som i utgangspunktet deler kreftene 40:60 mellom for- og bakakselen, men kan sende opptil 70 prosent framover eller opptil 85 prosent bakover ved behov, gir en bil som virkelig er agil. RS 5 har i tillegg det Audi kaller en sportsdifferensial bak, som fordeler kreftene mellom bakhjulene for å motvirke understyring.

Samtidig som du kan forsere svinger raskere enn hodet ditt og kroppen din egentlig har lyst til, oppleves Audi RS 5 som lettkjørt og trygg. Selv når den presses. Alle rette strekninger viskes ut av akselerasjonen. Og heldigvis visker bremsene farten unna på en imponerende måte, også.

HJERTET: Den 4,2 liter store V8-en i Audi RS 5 er fantastisk. Så mye kraft, og så herlig lyd! © Gratis

Takler alt - og koster deretter

Audi RS 5 er tilsynelatende kapabel til alt. Uansett underlag, uansett om du er i humør for rolig cruising eller for å kjøre de aller mest svingete veiene du vet om.

Men det koster, selvfølgelig. Et sted rundt 1,6 millioner kroner, når den kommer på markedet. Da er bilen fullastet av utstyr, men likevel finnes det selvfølgelig enda mer godis på ekstrautstyrslista. Du kan bestille den allerede nå, men de første bilene kommer hit i juli.

Alle våre Audi-tester finner du her

Her finner du alle våre biltester

LEKKER: Det er skummelt å mene noe rundt design, men A5-formen er ikke akkurat stygg. © Gratis

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!