Nybilgaranti i fire deler

De forskjellige fabrikantene og importørene har jevnt over nokså like bestemmelser på hvor langt de strekker seg for å imøtekomme kundene når bilen feiler.

Likevel er skillet stort mellom bransjens beste og dårligste kandidater.

Som regel er en nybilgaranti delt inn i fire deler, gjerne med underdeler og særbetingelser. Hovedkategoriene er disse: Fabrikksgaranti, lakkgaranti, gjennomrustgaranti og bilbergings- eller veihjelpsgaranti.

En gjennomsnittsgaranti ser ofte slik ut:

3-års/100.000 km fabrikksgaranti (motor, drivverk, elektronikk etc.), 3-års lakkgaranti, 12 år mot gjennomrustning og tre år fri veihjelp.

Stadig flere bilmerker deler komponenter og underleverandører. Det bidrar til at garantiene blir stadig likere. Likevel er det noen som utmerker seg.

Aller fremst ligger Kia, med sin rekordlange 7-årsgaranti (som de fra i år har på samtlige modeller).

VW-konsernets fire hovedmerker VW, Audi, Seat og Skoda har alle identiske garantier, og kan skilte med livslang veihjelp for sine nye biler (sålenge de har fulgt alle serviceintervaller).

Veihjelp i 30 år!

Mercedes-Benz og Smart er på sin side i en egen liga i rust-klassen. De lover 30 år mot gjennomrustning (innenfra). Mange Mercedes-eiere har bittert erfart at dette ikke nødvendigvis gjelder i praksis, så her må vilkårene granskes nøye for å vite hva som egentlig dekkes.

Med komplett servicehefte tar Mercedes også veihjelpsregningen i inntil 30 år.

Det er likevel synd at vi ikke finner leverandører med full score i flere eller alle kategorier.

Kia er det nærmeste man kommer: 7-års/150.000 km fabrikksgaranti (fem på bil - syv på drivverk), fem år på lakk, 12 år mot rust og tre år fri veihjelp gjør dem til verdensmestre på dette området.

Men både Kia og de fleste andre merkene har betingelser ved sine garantier, og det anbefales å sette seg nøye inn i alle deler av garantiavtalen.

Sjekk tabellen for ditt merke. De beste i hver kategori er markert med grønt. Artikkelen fortsetter under tabellen

LIVSLANG VEIHJELP: Audi, Seat, Skoda og VW er konsernsøsken og har alle samme garanti. Veihjelpsgarantien er unik; den varer livet ut (sålenge serviceheftet tillater det). © Andreas Handeland

Forbrukerkjøpsloven

For å gjøre det enda mer uoversiktlig, spiller også forbrukerkjøpsloven inn ved kjøp av bil, og denne kan påvirke (nybils)garantien. Kjøpsloven gir reklamasjonsrett på fem år, hvilket er lengre enn de fleste nybilsgarantier.

- Bilen skal være i samsvar med avtalen og det forbrukeren har grunn til å forvente av en ny bil. Er den ikke det, er det snakk om en mangel. I så fall skal mangelen ifølge forbrukerkjøpsloven utbedres innen rimelig tid og uten kostnad for kunden, sier jurist Thomas Nortvedt i Forbrukerrådet.

Kun enkelte importører tar høyde for dette. Noen bilmerker spiller på gunstige garantivilkår for å appellere, mens andre har kortere garanti enn gjennomsnittet for å unngå å love mer enn de kan holde.

DÅRLIGERE: Lexus, her representert av flaggskipet LS600h, har langt lavere fabrikksgaranti på hybridsystemet enn konsernsøskenet Toyota Prius. Det skiller tre år (eller 60.000 km) mellom de to. © Achim Hartmann

Yrkesbiler og miljøbiler

Det er heller ikke unormalt at de forskjellige modellene innenfor ett merke har ulik garanti.

Varebiler har i noen tilfeller kortere fabrikks- og rustgaranti enn personbiler, og hvis bilen skal brukes som taxi er det ikke utenkelig at du må forholde deg til en særegen avtale.

Kjøper du en av Toyota-konsernets hybrider, skal du være oppmerksom på at merkene Toyota og Lexus har to vidt forskjellige fabrikksgarantier på sine hybridsystemer.

Toyota Prius garanterer åtte år/160.000 km, mens Lexus kun står inne for fem år eller 100.000 km.

De to systemene er basert på hverandre, men er likevel nokså forskjellige med tanke på at Lexus' modeller har større motorer som skal tåle tøffere bruk.

Honda, som leverer hybriden Insight, har også åtte års fabrikksgaranti på sitt system, hvilket er fem år lengre enn hva de tilbyr på sine øvrige modeller.

KAN FORLENGES: Skulle uhellet være ute med deg og din Porsche er det lurt å signere en veihjelpsgaranti på forhånd. Denne og nybilsgarantien kan forlenges for 11.000 kroner årlig. Du kan også kjøpe eller forlenge bruktbilgaranti hos Porsche sålenge den har fulgt regelmessig service.

Kjøring utenlands

Garantiforskjeller innad i et bilkonsern forekommer også hvis man sammenligner markeder rundt om i verden.

Norge og Europa har ofte sidestilte garantier mot de som gjelder i andre verdensdeler.

Kjører du mye i utlandet er det spesielt lurt å sjekke bilbergingsgarantien. Den gjelder ofte i utlandet, men er som regel avhengig av at man benytter spesifikke nødnumre. Her kan også egne forsikrings- eller garantiordninger være gjeldende.

Forlengelse av ny- og bruktbilgaranti

Hvis din veijhelpsgaranti er utdatert, tilbyr enkelte forlengelse av den.

Fabrikksgarantier kan generelt ikke forlenges, men enkelte (som Porsche) opererer med ny- og bruktbilgarantier som kan utvides.

Men gratis er det ikke.

37 merker er spurt om 2010-garantiene

Rull nedover tabellen for å finne hvilke garantier som gjelder for din bil:

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!