Mazda 6 FL 2010 Barcelona=

POP SOM STV: Stasjonsvognandelen høy for Mazda 6 i Norge, med rundt 4 av 5 solgte biler, men kommer også som både kombi og sedan. © Haakon Førde

Mazda 6 FL 2010 Barcelona=

OPPGRADERT INNVENDIG: Med høyere kvalitetsfølelse i panelere og deksler. Men også med en rekke fikse detaljer - som solbrilleholder. © Haakon Førde

El Vendrell, Spania: Den store familiebilen Mazda 6 er allerede en gjenganger blant de best likte her i redaksjonen i denne pris og størrelsesklassen.

Det er jo ikke verst når konkurrentene det er mest naturlig å sammenlikne med, er størrelser som VW Passat, Toyota Avensis og Ford Mondeo - og 20 andre gode, stasjonsvogner.

Kjører veldig bra

En viktig årsak til "godt likt"-stempelet er selvsagt at sekseren kjører godt.

I tillegg ser bilen passe snerten ut, er bra utstyrt til en rimelig pris, og den er ryddig dimensjonert både hva gjelder plass og motorer.

Ryddig er i det hele tatt et ord som passer godt på Mazda 6.

Medaljens bakside er stort sett kun at bilen ikke fungerer spesielt godt som statussymbol.

Langt på vei mangler den dessuten sjel og egenart - selv om sekseren fikk æren av å urframføre Mazdas slagord zoom-zoom da den første utgaven debuterte i 2002.

Skal vi forsøksvis definerer bilens karakter, så oppleves den strengt tatt mer tysk enn japansk - som en slags nøktern krysning av Ford Mondeo og Opel Insignia.

Mazda 6 FL 2010 Barcelona=

SEKS: Med ny familiegrill. © Haakon Førde

Midtlivsoppdatering, generasjon II

Viktigste nytt på midtlivsoppdateringen av andre generasjon Mazda 6:

Utvendig finner du oppdatert Mazda-logo i front, og nye lykter foran og bak.

Atskillig viktigere oppleves endringene i interiøret.

Det som tidligere har vært litt for nøktern (les billig) kvalitet i plast, deksler og overflater, er nå brakt opp på et akkurat passe nivå. Bilen oppleves fortsatt nøktern, men påkostet nok til at du både vil trives og ikke kommer til å skjems om du ber gjester på tur.

Mazda tar også ergonomi på alvor, og summen av hver for seg småting gjør faktisk hverdagslivet i bilen betraktelig triveligere.

Vi nevner funksjoner som at den har fått treblinks-funksjon på blinklysene, at utetemperatur nå er et fast element på senterdisplayet - og for dem som velger en dyr utstyrspakke: at bilen nå har fått radarbasert blindsonevarsler.

Også hjulopphenget har fått atskillige omdreininger på forfiningsskruen.

Bilen er velkjørende fra før - og etter en seksjon overdådig svingete spansk fjellvei, kan vi bekrefte at den i hvert fall ikke er blitt dårligere. Det har heller ikke gått på bekostning av fjæringskomforten, snarere tvert i mot.

Mazda 6 FL 2010 Barcelona=

OVER 1750 LITER: God plass til både øl og melk. © Photographer: ingo barenschee

Mazda 6 FL 2010 Barcelona=

GOD GREIE: Den radarbaserte blindsonevarsleren RVM funker bra. © Mazda

150 hester og automatgir - eller diesel

Også motorprogrammet er oppdatert. Den gamle 1,8-liters bensinmotoren er fortsatt den samme, men har fått følge av en ny 2,0-liter med direkteinnsprøytning. På Mazda-språk er betegnelsen MZR 2,0 DISI. Denne yter 155 hester, og leveres med automatgir som standard.

Også dieselmotorene, den kjente 2,2-literen i flere versjoner, har fått litt ekstra krutt. Til Norge kommer den nå med 180 hester og 400 newton. Det koster imidlertid flesk, rundt 85.000 kroner ekstra i forhold til den andre versjonen som kommer til Norge, og som har 129 hester.

Etter å ha kjørt begge de to dieselene, ligger vår anbefaling soleklart på 129-hesteren. Har du penger til overs kan du heller forsyne deg godt fra utstyrslisten.

Mazda 6 FL 2010 Barcelona=

START-STOPP: Men bare manuelt. © Photographer: ingo barenschee

Mazda 6 FL 2010 Barcelona=

MILJØ? Mazda satser på lav vekt og god aerodynamikk i alle sine biler. © Mazda

Miljømodeller? Alle sammen

I motsetning til mange av sine konkurrenter, har ikke Mazda laget spesielle "miljømodeller" med ekstra lave CO2-utslippsverdier.

Vi Menn Bil fikk snakket med Mazdas Europa-sjef Jeff Guyton om dette da bilpressen fikk prøvekjørt bilen utenfor Barcelona debnne uken. Og vi likte det vi hørte:

- Det er helt riktig, og det er bevisst, sier Guyton.

- Filosofien er at alle Mazdas modeller skal være så drivstoffeffektive som mulig, i betydningen bruke lite og dermed slippe ut lite.

- Virkemidlene er først og fremst lav vekt og god aerodynamikk. Disse punktene er uendret på den oppdaterte modellen i forhold til den gamle, men denne har jo i utgangspunktet klassens beste luftmotstandskoeffisient.

Mazda 6 FL 2010 Barcelona=

NYE LYKTER: Både foran og bak.

Fra drøyt 300.000 kroner

Rimeligste utgave (av stasjonsvognen) er 1,8 bensin med 120 hester til 303.000 kroner. Det er imidlertid kun et lite sprang opp til dieselutgaven med 129 hester, som koster 314.000 kroner.

Mazda opererer nå med tre utstyrsnivåer, hvor Advance er innstegsnivået, Advance pluss koster 15.000 kroner ekstra, og toppnivået Sport koster ytterligere 15.000 kroner ekstra.

Den kraftigste dieselversjonen med 180 hester kommer kun med Sport utstyrsnivå, og koster da 430.000 kroner. Den nye 2,0-bensin med automatgir er faktisk billigere, til 388.000 kroner.

Mazda opplyser at de kan levere fra slutten av mai.

Kombiutgaven er 6.000 kroner rimeligere enn stasjonsvognen, mens sedanen er 12.000 billigere enn stasjonsvognen. Priser i atrikkelen er oppgitt uten leveringsomkostninger, som for Oslo er 8900 kroner.

Sjekk alle våre Mazda-tester her.

Mazda 6 FL 2010 Barcelona=

GODT KJØP: Mazda 6 stasjonsvogn med 129-hesters dieselmotor og Sport utstyrsnivå koster 345.000 kroner. Da får du mye for pengene. © Haakon Førde

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!