Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan

Tiguan fungerer godt på vinterføre.

Sist oppdatert

Tekniske data

MOTOR, CM3: 1968

EFFEKT, HK VED O/MIN: 140/4200

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 320/1750-2500

EGENVEKT, KG: 1679

TILHENGERVEKT, KG: 2000/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 443/181/169

BAGASJEROM, LITER: 470/1510

DEKKDIMENSJON: 245/50R18T

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,71

CO2-UTSLIPP, G/KM: 186

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,7

TOPPFART, KM/T: 182

PRIS FRA, KR: 397 880

PRIS TESTBIL, KR: 515 270

Volkswagen Tiguan var, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) , Norges klart mest solgte firehjulstrekker i fjor. Med 2440 solgte biler, var det langt ned til andreplassen og Volvos 1606 solgte XC60-er.

Fortjener den det, eller er den eneste grunnen at folk flest velger det trygge?

Kjøreegenskaper: 5

Sammen med Ford Kuga og BMW X1, er Volkswagen Tiguan en av de mest kjøreglade kompakt-SUV-ene på markedet. De forholdsvis små fysiske dimensjonene gjør at den føles nett og leken på veien.

Firehjulsdriftsystemet er av typen Haldex, og fungerer godt. Bilen tillater ikke så mye krumspring med ESP-systemet på, men dersom du trykker inn knappen vil du kunne kjøre med litt slipp gjennom svingene. Det gjør den til en effektiv bil på vinterføre, og den føles også trygg og stabil under de fleste føreforhold.

Motor: 5

Under panseret finner vi den velkjente toliters common rail-dieselen. Her yter den 140 hester og 320 Newtonmeter. Kombinert med automatgir, er dette en komfortabel pakke med nok kraft.

Motoren trekker jevnt, og bråker mye mindre enn de gamle pumpedyse-motorene fra VW-konsernet. Dieselstøyen slipper gjennom på høye turtall, men ved vanlig kjøring er det ikke plagsomt.

Girkassen er en god del tregere enn DSG-kassene vi har blitt bortskjemt med i andre Volkswagen-modeller de siste årene. Det gjør at den fungerer bedre til komfortabel kjøring, enn til inspirerte raid i skogen.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Ytelser: 4

Testdata

60-100 KM/T, 4. GIR: 7,6

60-100 KM/T, 5. GIR: 8,7

60-100 KM/T, KICKDOWN: 7,1

80-120 KM/T, 4. GIR: 10,9

80-120 KM/T, 5. GIR: 10,6

80-120 KM/T, 6. GIR: 15,5

80-120 KM/T, KICKDOWN: 9,9

Den fleksible motoren gjør at man stort sett har det man trenger av krefter tilgjengelig. Mellomakselerasjonsmålingene viser at den er raskere enn mange av konkurrentene på lave turtall. Det gjør kjøreturen mer komfortabel, da man slipper at automatkassen girer ned i hytt og gevær.

0-100-tiden er oppgitt til 10,7 sekunder. Det er i det øvre sjiktet i forhold til konkurrentene, men gjør det ikke til noen vinner på dragstripa.

Eksteriør: 4

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Særlig spennende kan ikke Tiguan sies å være. Den er riktignok elegant, og med testbilens R-line-styling blir inntrykket hevet et par hakk. Likevel mangler den de designtrekkene som gjør at den skiller seg ut i positiv retning.

Det er snart tre år siden Tiguan ble vist frem, og designet hos Volkswagen har endret seg litt de siste årene. Storebror Touareg kommer i ny versjon senere i år, og vi kan nok forvente oss å se en oppdatert Tiguan i løpet av neste år.

Interiør: 4

Til tross for at det er mer hardplast enn vi er vant til med biler fra Wolfsburg, gir interiøret et solid kvalitetsinntrykk. Vi ser likevel at det har skjedd mye på denne fronten også de siste årene.

Plassmessig er ikke Tiguan noen vinner. Den kompakte størrelsen bidrar til den gode kjørefølelsen, men gjør naturlig nok sitt med den innvendige plassen også. Bagasjerommet er veldig kort, men takket være nedsenkingen av gulvet er det forholdsvis høyt. 470 liter med baksetene i bakerste stilling er ikke imponerende tall. Det er snaut hundre liter mindre plass enn du får i en gjennomsnittlig stasjonsvogn.

Komfort: 4

Tiguan har en tendens til å holde god kontakt med veien. Det gjør at kjøreegenskapene blir gode, men når veien inneholder flere hull enn en gjennomsnittelig sveitserost, vil det også gå ut over komforten.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Understellet er godt avstemt for normal vei, men på dårlige vinterveier blir det litt slitsomt i lengden.

Pris/utstyr: 4

Det er ikke til å stikke under en stol at kompakt-SUV-er gir deg mindre for pengene enn en tilsvarende stasjonsvogn.

En startpris på snaue 435.000 kroner i Sport & Style-utgave gjør at Tiguan fort blir en dyr affære. Det er likevel på samme nivå som konkurrentene. BMW X1 xDrive18d kommer snart med automat, og selv om prisen ikke er klar enda, vil den også havne rundt 430.000 kroner før ekstrautstyr. En annen viktig konkurrent, nemlig Ford Kuga, fås ikke med kombinasjonen diesel og automat. Klarer du deg derimot med manuell kass, vil du kunne slippe unna med noen titusener mindre. Prisen for høyeste utstyrsnivå starter på drøye 390.000 kroner.

Forvent å legge på en del i ekstautstyr. Vår testbil var ikke voldsomt utstyrt, men utstyr som navigasjon og skinninteriør gjør sitt til at sluttprisen havner over halvmillionen.

Miljø: 3

Kombinasjonen av gammel automatkasse og en motor som er forholdsvis tørst i utgangspunktet gjør sitt for forbruket.

Med tiptronic er Tiguan oppgitt til 0,71 l/mil ved blandet kjøring. Vår testrute avslører derimot at man havner på et vesentlig høyere forbruk ved normal kjøring. På den 20 mil lange runden havnet forbruket på 0,92 l/mil. Vi har også sett tidligere at det er tilnærmet umulig å kjøre denne motoren ned mot det oppgitte forbruket.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 15/01 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også