Kort sagt:

+ Herlig motor, super akselerasjon, stilfull design, balanserte veiegenskaper, god komfort


- Prisen, krever kostbart ekstrautstyr

Det er på tide med en midtlivsoppgradering for Audi A7, den lekre femdørs coupémodellen som kom i 2010.

Audi A7 er teknisk sett i nær slekt med Audi A6, og mange av de samme endringene dukker opp på A6-modellen i disse dager.

Det er ikke snakk om noen revolusjon; små designmessige justeringer (spesielt i fronten), oppgradert interiør og infotainmentsystem, nye motorvarianter og tilvalg som skal holde A7 moderne i enda noen år.

Ny innstegsmodell er den forhjulsdrevne A7 2,0 TFSI med 252 hk som koster fra 682.400 kroner, mens alle 3,0 TDI-modellene har fått noe mer effekt; 211, 272 og 320 hk. Disse kommer med 4WD-systemet quattro som standard.

Kjøreegenskaper: 5

Audi A7 er både lang (4,97 m) og tung (1970 kg med fører). Det gir ingen plusspoeng når svingete vinterveier står på menyen. Men den permanente firehjulsdriften i quattro-systemet jobber effektivt med å holde kontroll på tingene.

I utgangspunktet er kraftfordelingen 40/60 foran og bak, men den intrikate mekaniske midtdifferensialen kan variere dette fra 15/85 til 70/30 ved behov.

Ved siden av de elektroniske hjelperne som bremser ned hjulene, kan de kraftigste motorversjonene også leveres med en sportsdifferensial på bakakselen.

For fort kjennes alltid veldig mye for fort med to tonn bil på glatta. Men inntil det inntreffer, er det forbløffende mye moro du kan ha med Audi A7. Den er svært forutsigbar og gjør bare ting du forventer eller ber om.

Aller best er det i oversiktlige svingkombinasjoner, der trengs bare en lett dytt på gasspedalen for å lokke hekken ut i en liten sladd.

Audi A7 3,0 TDI quattro

HUGD I STEIN: Få klarer å gi samme kvalitetsfølelse som Audi. Og A7-modellen er blant de aller fineste Audi-modellene innvendig.

Testdata

Audi A7 Sportback

  • 60-100 km/t, 4. gir: 3,8
  • 60-100 km/t, 5. gir: 5,0
  • 60-100 km/t, 6. gir: 7,2
  • 60-100 km/t, kickdown: 3,3
  • 80-120 km/t, kickdown: 3,8
  • Støy tomgang, dBA: 46,2
  • Støy 50 km/t, dBA: 58,5
  • Støy 80 km/t, dBA: 62,7
  • Støy 100 km/t, dBA: 64,6
  • Testforbruk, l/mil: 0,71

Motor: 6

Vår testbil er utstyrt med den kraftigste utgaven av Audis treliters V6-diesel.

Det betyr 320 hk fra 3900-4500 o/m og et dreiemoment på 650 Nm mellom 1400-2800 o/m.

Dessuten har Audi utstyrt denne motoren med åttetrinns automatgir. 

Det ser bra ut på papiret, og fungerer enda bedre i praksis:

Denne drivlinjen er perfeksjonisme i arbeid. Det er ingenting å utsette på noen ting, og i tillegg gjør drive select-programmet det mulig å finjustere egenskapene slik du vil.

Med både motor, girkasse og lyd i dynamisk modus er det lite som minner om «treg» diesel. Her er gassrespons, kraftutvikling og ikke minst et lydbilde som gir gåsehud langs ryggraden.

Ytelser: 6

Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro ikke bare ser og kjennes rask ut. Den er det også.

Pedalen i gulvet, og bilen tar av som en 747 uten passasjerer om bord. Det går fort helt fra start, og enda fortere når du passerer 80 km/t.

Vi anbefaler minst en Autobahn-tur i året, slik at dundermotoren virkelig får strekke ut, uten risiko for lappen...

I våre tester for forbikjøringsakselerasjon, er bilen litt raskere enn BMW M550d xDrive Touring med 380 hk og enda litt kvikkere enn Lexus GS450h med 345 hk. Vil du ha noe som tukter dette, er Tesla Model S vårt beste tips.

Om du ikke har lyst på en S7 med 450 hk, eller en RS7 med 560 hk, da… Vi tipper at de to byr på ganske hårreisende kjøreopplevelser.

Audi A7 3,0 TDI quattro

LUKSUSTRANSPORT: Audi A7 3,0 TDI quattro slår de fleste andre transportalternativ på vinterføre.

Tekniske data

Audi A7 Sportback

  • Motor, cm3: 2967
  • Effekt, hk ved o/min: 320/3900-4500
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 650/1400-2800
  • Egenvekt, kg: 1970
  • Tilhengervekt, kg: 2100/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 497/191/139
  • Bagasjerom, liter: 535-1390
  • Standard dekkdimensjon: 235/55-17 Y
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,61
  • CO2-utslipp, g/km: 162
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 5,2
  • Toppfart, km/t: 250
  • Pris fra, kr: 1 035 600
  • Pris testbil, kr: 1 354 080

Eksteriør: 5

Det har aldri vært noe feil med profilen til Audi A7. Den ser rett og slett imponerende ut, uten at den ruver i landskapet. A7 smyger seg av gårde, litt som en tiger i skogbrynet. Usynlig, men alltid klar til sprang.

Midtlivsoppgraderinger er ikke alltid vellykket fra et utseendemessig synspunkt. Her føyer vi faceliften av Audi A7 inn i rekken av hederlige unntak. Fronten med de nye LED-lysene gir et moderne inntrykk og glir smidig inn i bilens helhetsuttrykk.

Interiør: 6

Det er alltid noe ekstra med Audis interiører. Påkostet, pyntet – det glitrer mer her enn i en BMW. Detaljene virker mer forseggjort enn i en tilsvarende Mercedes. Dashbordet kjennes ut som om det er skåret ut av et stykke grunnfjell.

Det er ikke alltid slik at det blir ordning og ro i biler med så mange funksjoner som skal kontrolleres fra førerplass.

Men den oppdaterte MMI-betjeningen klarer biffen, selv uten touchskjerm. Etter en kort tilvenningsperiode styrer du showet uten å måtte flytte blikket ned i midtkonsollen.

Til å være en så linjelekker bil, er det imponerende hvor bra plass du har i Audi A7. Bagasjerommet er langt og bredt, med 535 liter kan fire voksne fint dra på ferietur.

Det samme gjelder bakseteplassen, der det er rikelig med bredde og benplass for to. Hvis det skorter på noe blir det på takhøyden, i alle fall med soltak, som på vår testbil.

Audi A7 3,0 TDI quattro

KOSTER OG SMAKER: Sportsseter i skinn skal Audi ha noen titusenlapper for. Men de kler bilen og ryggen svært godt.

Komfort: 5

På tross av sin sportslige profil, besitter Audi A7 et imponerende komfortnivå. Den må være noe nær verdensmester i kombinert:

Sjelden møter vi en bil som parer sportslighet og klassiske GT-egenskaper på en så vellykket måte.

Nøkkelen ligger blant annet i å krysse av for adaptiv luftfjæring i utstyrslisten (24.400 kroner). Selv om testbilen har S line sportspakke, med blant annet 19-tommers hjul og sportsunderstell, glir den fint over ujevnheter. Det er bare med dynamiske innstillinger at du merker noe til dårlig veistandard.

Sportssetene i skinn fører også til ekstra utlegg på utstyrssiden, men sørger i alle fall for perfekt sittestilling og langturskomfort.

Til slutt tar vi med et godt dempet lydbilde, der du bare registrerer et svakt sus i norsk motorveifart. Støymåleren sier seg enig, og plasserer A7 blant de mest stillegående bilene vi har testet.

Sikkerhet: 5

Audi A7 er ikke testet av EuroNCAP, men er såpass lik Audi A6 i den tekniske oppbygningen at vi støtter oss på de gode resultatene den oppnådde i 2011.

Vi er også imponert over virkemåten i Audis assistentsystemer, noen hører til blant nyhetene på faceliftmodellen:

Vår testbil hadde assistentpakken (31.120 kroner), med side assist, lane assist, pre sense plus og adaptiv cruisekontroll. Spesielt sistnevnte er et stort komfort- og sikkerhetspluss på langtur.

I tillegg hadde den hightech-pakke (29.560 kroner). Der har du LED matrix lyssystem, nattsynsassistent og headup display. Særlig LED-lyset imponerte oss; både med fantastisk lysutbytte og svært intelligent nedblending i forhold til annen trafikk.

Audi A7 3,0 TDI quattro

FULL KONTROLL: Vi har svært lite å utsette på dette dashbordet, både betjenings- og designmessig er det i toppklasse.

Pris/utstyr: 2

Oi-oi, her tar moroa slutt. I alle fall er det fint om noen med bedre økonomi enn undertegnede plukker opp regningen.

Vår testbil koster fra 1.035.600 kroner, men med utstyr for nesten 320.000 kroner blir totalprisen høy. Og det er en del av tingene på ekstrautstyrslisten som må med, om opplevelsen skal bli helt i toppklasse.

Vi fant i alle fall ut at vi nok måtte ha beholdt utstyr for rundt 200.000 kroner i vår testbil, for at godfølelsen skulle være komplett.

En kostbar trøst er det at du kan «spare» 235.000 kroner på å velge varianten med norsk avgiftsoptimert motor på 211 hester. Den går fort nok for de fleste, og berger deg kanskje fra en fartsbot eller to som en ekstra bonus. 

Forbruk: 4

Ifølge EU-normen skal denne utgaven av Audi A7 bruke 0,61 l/mil og slippe ut 162 gram CO2/km ved blandet kjøring.

Som vanlig bruker vi litt mer i vår 20 mils forbrukstest på variert vinterføre.

Resultatet ender på 0,71 l/mil, noe vi finner høyst akseptabelt. Vi snakker tross alt om en GT-bil på to tonn og ytelser en sportsbil verdig.

Vi har kjørt andre 4WD-biler med langt mindre fraspark og komfort enn det, med omtrent samme forbruksresultat.

Audi A7 3,0 TDI quattro

LYSER OPP: LED matrix lyssystem er noe av det beste vi har prøvd i mørket.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Har du råd, sett i gang: Skal du først skjemme deg bort, så gjør det grundig. Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro med 320 hk er bilutgaven av et luksuriøst og særdeles behagelig spa-opphold.

Dette er en bil som gjør narr av billige flybilletter og pakketurer. Hvorfor i all verden skal du ta fly til Nice eller Milano, når det står en slik milsluker i garasjen?

Audi A7 3,0 TDI quattro

JA TAKK: Audi A7 3,0 TDI quattro går gjerne løs på bratte bakker og svingete veier.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Audi
Pris 1 035 600

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!