Åtte triste bilhistorier – og kanskje din:

Bilfabrikkflausene

Noen ganger bommer bilfabrikantene fullstendig på markedet.

GRØNN BOMMERT: Ut med A2, inn med den fem meter lange SUV-en Q7. Ikke helt i tråd med dagens miljøproblemer.

GRØNN BOMMERT: Ut med A2, inn med den fem meter lange SUV-en Q7. Ikke helt i tråd med dagens miljøproblemer.

Publisert Oppdatert

Bilhistorien er full av eksempler på biler som enten ble lansert til helt feil tidspunkt, eller som rett og slett var så stygge eller spesielle at markedet ikke ville ha dem.

Noen av dem har med tiden fått kultstatus, mens andre for evig og alltid må tåle karakteristikken stygge andunger.

Mens atter andre ble tatt av plakaten på et tidspunkt der fabrikken heller valgte å satse på større ting - stikk i strid med tidsånden.

Kanskje disse ikke blir flauser? Nytt fra Detroit-messen finner du her.

Les også:

Grønn bommert

For noen få år siden gikk klimaendringer fra å være noe forskere snakket seg imellom om til å få plass på avisforsider. Mye tyder på at Audi-sjefene ikke leste disse avisene.

I porteføljen hadde de A2, en liten og lett aluminiumsbil som greide seg med ned mot 3 desiliter på mila. Men den passet definitivt ikke til Audis image.

For hva gjorde de i 2005? Jo, ut med A2, inn med den fem meter lange SUV-en Q7.

I et intervju med Vi Menn Bil i 2007 uttalte bildesigner Arild Tjomsland at bilen minnet om "et rullende hjerteinfarkt". Vi er ikke helt uenige i den metaforen.

Test av Audi A7: Overflødig toppmodell

Opel-plast

MYE BEDRE: Materialkvaliteten er ganske mange hakk opp i nye Insignia kontra Opels 80-talls modeller.

MYE BEDRE: Materialkvaliteten er ganske mange hakk opp i nye Insignia kontra Opels 80-talls modeller. Foto: Andreas Handeland

Opel var opprinnelig kjent for å ha smått staslige biler, som for eksempel Kapitän - eller Kaptein. Salgstallene var i mange tiår meget solide, selv om ikke alle bilene var det, men så kom 80-tallet.

Opel-strategene må åpenbart ha funnet ut at kundegruppen skulle være aldrende menn, og satset hardt på den hardeste plastkvaliteten de kunne finne til interiøret.

Dette vedvarte lenge, om man ser litt strengt på det helt til Opel Insignia ble lansert i fjor høst. Vi tror den ble valgt til "Årets bil" rett og slett fordi oppsvinget var så enormt.

Les også:

Folkebil, sa du?

Volkswagen måtte åpenbart ha glemt sin status som nettopp "folkebil" da de meldte seg på i luksussegmentet med sin Phaeton-modell.

Ikke for det - "feiten" er utvilsomt feit nok, og matcher på mange måter de andre tyske målestokkene fra konsernsøster Audi, BMW og Mercedes-Benz.

FOLKEBIL: VW Bolbe er en skikkelig folkebil, men hva med VW Phaeton? Nei, ikke akkurat.

FOLKEBIL: VW Bolbe er en skikkelig folkebil, men hva med VW Phaeton? Nei, ikke akkurat. Foto: Nordlien, Egil

Men noen storselger er Phaeton aldri blitt, og er mer et nisjeprodukt for de spesielt interesserte. Phaeton deler i stor grad skjebne med den store SUV-en Touareg, som har sitt navn fra en nomadestamme i Sahara.

Da modellen ble lansert i 2002, burde Volkswagens markedsavdeling ha fått med seg at etterspørselen etter mer kompakte SUV-er var i økning. Først fem år senere kom Tiguan.

Skomaker, bli ved din lest?

Alle våre VW-tester finner du her.

En av Fords verste

Fords store Scorpio etterfulgte klassikeren Granada i 1985, og var lenge en stødig storselger - også i Norge.

Så fant designerne det for godt å gjøre noe helt nytt med Scorpio, med MK II i 1994. Dermed lagde de likegodt verdens styggeste bil på det tidspunktet, som fikk kallenavn som frosken og breiflabben.

Den var enda litt styggere enn en bil som kom ti år senere - og som du kan lese om lengre ned i saken.

NEINEI: Vi synes ikke det er rart at Ford solgte bare 6.000 av denne mindre pene storbilen i 1998. Så var Scorpio-historien kommet til ende.

NEINEI: Vi synes ikke det er rart at Ford solgte bare 6.000 av denne mindre pene storbilen i 1998. Så var Scorpio-historien kommet til ende. Foto: Rudolf Stricker, Wikipedia Commons

Ikke rart at Scorpio ble avrundet i 1998 etter bare drøye 6000 solgte det året.

Se våre Ford-tester her.

Raskeste facelift

Toyota sto for en av historiens raskeste ansiktsløftninger i 1999. Corolla ble redesignet kraftig i fronten under to år etter lanseringen i 1997, og var klar for 2000-året.

Ikke så rart: Bilens frontparti minnet aller mest om en vrengt flyndre. Folk kjøpte ikke denne bilen på grunn av utseendet, men snarere på grunn av andre deler av Toyotas rykte.

Men Carlos Sainz vant rally-VM med en slik stygging i 1999.

Les våre Toyota-tester her.

IKKE PEN: Frontdesignet nye Toyota Corolla kom med i 1997 var ikke akkurat vakkert. Bare to år senere var det klart for facelift. Bilflause

IKKE PEN: Frontdesignet nye Toyota Corolla kom med i 1997 var ikke akkurat vakkert. Bare to år senere var det klart for facelift. Bilflause Foto: Frydenlund, Ståle Nordlien, Egil

Stygge Sssanger om igjen

To koreanske biler kommer vi heller ikke utenom, rett og slett fordi de er, etter vår mening, veldig lite attraktive. Den klart merkeligste lyder navnet SsangYong Rodius og kom på markedet i 2004. Visstnok var designmålet med bilen at den skulle utstråle essensen av en luksusyacht.

I 2005 ble den blant annet kåret til "den styggeste bilen som noen gang er laget". Top Gear mente at den så ut som "den hadde fått bank i et pubslagsmål og blitt sydd sammen igjen av en blind mann".

Pickupen SsangYong Actyon er forresten ikke særlig pen heller. Du kan lese test av den her.

To av 50-tallets skivebommer

Lenger tilbake i historien er det en rekke eksempler, som Fords Edsel-modell. Særlig frontpartiet fikk puritanske amerikanere til å reagere sterkt, siden grillen ifølge de verste påminnet sterkt om det kvinnelige kjønnsorganet.

ULEKKER: Praktisk og kjekk i hverdagen, men særlig lekker kan ikke SsangYong Rodius beskyldes for å være. Det verste er egentlig at designen skal være essensen av en luksusyacht.

ULEKKER: Praktisk og kjekk i hverdagen, men særlig lekker kan ikke SsangYong Rodius beskyldes for å være. Det verste er egentlig at designen skal være essensen av en luksusyacht. Foto: Miguel Duran/Ian Finnesey, Wikipedia Commons

Men det verste var at modellen var en kommersiell skandale, med elendige salgstall. Mye av grunnen var at Edsel ble lansert på en tid som minner mye om den vi nå er inne i, i 1957. Markedet etterspurte mindre, og mer økonomiske biler. Bilene som ble solgt har fått sin selvsagte kultstatus senere.

Les mer om Edsel her.

En annen amerikaner, som heller ikke var direkte pen, ble unnfanget av en prest og fikk navnet Aurora. Det aldri bygd mer enn en eneste konseptbil. Du kan lese mer om den her.

Hva synes du?

Kommer du på noen åpenbare bilmodeller som var helt i utakt med tiden da de ble lansert? Regelrette flauser? Bruk kommentarfeltet under til å beskrive bilen(e).

KJØNNSORGAN? Mange puritanske amerikanere mente i hvert fall at frontdesignet på Ford Edsel var vovet og minnet om nettopp dette organet. Modellen gikk på en smell, men har senere blitt et samlerikon.

KJØNNSORGAN? Mange puritanske amerikanere mente i hvert fall at frontdesignet på Ford Edsel var vovet og minnet om nettopp dette organet. Modellen gikk på en smell, men har senere blitt et samlerikon. Foto: Josephew, Wikipedia Commons

Vi snakker både om størrelse, motorutvalg, utseende og generell miljøtilnærming.

Les også:

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag