Å teste biler er langt på vei en øvelse med stor grad av subjektivitet. Men fordi vi er enige om kriteriene for hva som er bra og dårlig, er vi for det meste også enige om en bilmodells score og plass i flokken.

Se også: Biltesternes favoritter

Det vi også er enige om, er at det blir lengre og lengre mellom de virkelig dårlige bilmodellene. Likevel - det er fortsatt noen som snubler.

Her er testernes største bilskuffelser:

Pål André Skogen

Kia Magentis

Ok. Den var billig, Kia Magentisen jeg testet for få år siden. Men det hjalp lite når den samtidig var som den var. Interiøret var som om det var laget av papp. Skinnet i setene føltes som en dårlig etterligning av skai. Og kjøreegenskapene - de var på linje med en vanstelt Lada 1500.

Da jeg på toppen av det hele ble frakjørt av campingbilen vi hadde lånt til fotoopptaket, skjønte jeg at det ikke var håp for denne bilen. Heldigvis for Kia har modellene derfra blitt mye bedre i det siste.

Les tester av nyere, og mye bedre, Kia-modeller her.

Ståle Frydenlund

Chevrolet Aveo

I mine år som biltester har det ikke vært så mange kandidater til slakteriet. Men én bil kommer jeg ikke utenom: Chevrolet Aveo.

Som navnet muligens antyder, er dette en billig-Chevy, produsert i Sør-Korea. Prøvekjøringen av den var en trist foreteelse, og etter å ha prøvd det meste som finnes av småbiler på det norske markedet, var jeg sikker i min vurdering.

Den forsøksvis sportslige designen til tross - understellet hang ikke med, og halvparten av 1,4-literens 101 hk måtte da ha rømt fra stallen?

Konklusjonen var klar: dette var rett og slett en dårlig bil!

Tester av Chevrolet Captiva og Epica finner du her.

Geir Svardal

Suzuki X-90

Det var i 1996 at jeg plukket opp en designmessig kuriøs modell hos Suzuki-importøren. X-90 var en toseters mini-SUV med Donald-gener og bakhjulsdrift eller 4WD, i slapt salg fra 1996 til 1998.

At karrieren ble kort, overrasket ingen som prøvde den. I tillegg til et selsomt utseende hadde bilen så håndfaste sideveis bevegelser i enhver antydning til sving at jeg rett og slett ble nervøs - og derfor leverte den tilbake samme dag!

X-90 floppet internasjonalt. I Storbritannia, for eksempel, tok Top Gear-ikonet Jeremy Clarkson effektivt livet av den, da han kalte den for "tidenes verste bil".

Atle Gulbrandsen

Suzuki Jimny

Jeg glemmer ikke den gangen vi hadde en Suzuki Jimny på test i Vi Menn Bil. Dette var ikke så lenge etter at tidligere kollega Lars Ola Sandelien hadde konkludert med at Ford Excursion "var noe så sjeldent som en genuin drittbil".

Vi snakket litt om dette i redaksjonen, og var enige om at det var langt mellom ordentlige drittbiler.

Så dukket Jimny opp, og oppfylte kriteriene. Den var blant annet like retningsstabil som en fyllik på danskebåten en stormfull høstkveld, og - uvant som det var - måtte jeg rett og slett konsentrere meg om noe så grunnleggende som å holde den på veien.

Tester av dagens Suzuki-modeller finner du her.

Petter Handeland

Opel Meriva

I utgangspunktet mener jeg at trinnløs girkasse er noe ordentlig skit. Det er sikkert medvirkende til at jeg syntes Opel Meriva med en slik girkasse var akkurat det samme. Bilen manglet rett og slett respons!

Min mor prøvde den, og holdt på å ta livet av seg selv og alle andre som var i nærheten da hun kjørte ut på Ring 3 ved Brynstunnelen i Oslo. Det skjedde jo ingenting da hun tråkket på gassen.

Dessuten var Meriva dårlig på stort sett alle områder. Ok - den var faktisk ganske praktisk.

Ti Opel-tester finner du her.

Knut Arne Glesne

Rover Streetwise

Denne bilen, som jeg testet i 2004, var basert på den aldrende Rover 25. Men Streetwise hadde et røffere og nesten offroadaktig wannabe-SUV karosseri.

Kjøreegenskapene var imidlertid fortsatt skikkelig gammeldagse. Den var ukomfortabel og på ingen måte morsom å ratte. Finishen var elendig - kabelkveiler hang og slang, det luktet lim og det knirket og knaket i hardplasten.

Streetwise var dessuten trang, og en svak 1,4-liter med svært lang utveksling gjorde at høyrefoten stort sett var plantet i gulvet. Prisen toppet det hele - Streetwise var faktisk dyr!

Andreas Handeland

Kia Sportage

Sportage var ingen direkte dårlig bil da den kom, men en av versjonene ga meg et av mine verste bilminner under en test på påskefjellet for noen år tilbake.

Jeg satt vondt, og med 143 momentsvake og dertil tørste bensinmotor-gamper slet den voldsomt med i det hele tatt å ta seg opp på fjellet med full last. Faktisk hadde jeg også problemer med å klare 80 km/t i svake motbakker på E6!

Med dieselmotor ble det hele straks bedre, men uansett opplevde jeg den gangen Sportage som en utdatert bil i forhold til flere av konkurrentene.

Les også: Her er våre SUV-favoritter

Haakon Førde

Fiat Doblò

Da jeg for snart to år siden hadde anledningen til å teste en splitter ny Fiat Doblò 1,3 diesel varebil, fikk jeg faktisk sjokk. Først under bremsetesten gikk det nemlig opp for meg at bilen var levert uten ABS-bremser. Altså ikke uten antisladdsystemet ESP, som vi biljournalister (med hell) har gnålt om de siste årene - men uten blokkeringsfrie bremser!

Riktignok er Doblò primært en bil for næringslivet - som for eksempel Posten. Men er det noe bedre å få en varebil fullastet med regninger og reklame opp i hekken?

Fortsatt markedsføres Fiat Doblò Cargo med ABS som ekstrautstyr. Varsku her!

Andre Fiat-tester finner du her.

Kjell Magne Aalbergsjø

Audi Q7

Når bilprodusenter lanserer dyre og eksklusive biler, har de gjerne mer enn én agenda. De brukes gjerne til testing av ny teknologi fordi de som handler eksklusive biler, har råd til å betale for nyhetene.

Jeg fulgte Audis imponerende opphausing av Q7, som kulminerte i lansering av en bil som var ute av takt med omverdenen og som ingen trenger. Når Audi nå har bestemt seg for at den heller ikke er interessant som hybrid, blir Q7 bare en parentes i Audi-historien. Den er bare stor, brautende og usedvanlig lite gjennomtenkt. Med V-tolver er den en imponerende muskelmaskin, men det er også alt.

Det finnes mange biler som deler skjebne med Audi Q7, men dårligere timing enn Q7 er det vel bare Mercedes som har prestert da de lanserte S-klasse (W140) i 1991.

Se alle våre Audi-tester.

© Foto: Knut Arne Glesne

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!