Vi her i Vi Menn Bil og Klikk.no/motor har mål på oss å teste alle de viktigste bilmodellene som selges i Norge. Det innebærer en rekke tester hvert år, der alle bilmodellene går gjennom en fast testrutine.

I tillegg til akselerasjonsmålinger, bremsetester, slalom- og unnamanøver og innvendige mål, kjører vi alle biler gjennom en tjue mil lang forbrukstest. Vi kjører også en ti mils rekkeviddetest for elbiler og ladbare hybrider.

Data fra de forskjellige testkategoriene blir notert og samlet i en database. Fra denne har vi plukket ut bilene vi har testet de siste tre årene med lavest forbruk i nevnte forbrukstest, og vi ser nå at hybridbilene for alvor har gjort sitt inntog på lista.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

BMW i3 Plug-in hybrid

BMW i3 Plug-in hybrid © Terje Bjørnsen

BMW i ensom majestet

Ikke bare på topp, ikke bare et hestehode, men flere lengder før neste bil på lista, troner BMW med deres ladbare hybrid, i3 Plug-in hybrid - elbilen som ikke er elbil.

Det var nemlig det vi skrev etter å ha testet den sent i fjor høst. Her følger et utdrag fra testen:

BMW i3 Plug-in hybrid er enkelt fortalt elbilen BMW i3, med tillegg av en tosylindret bensinmotor på 647 cm³ og 38 hk, plassert på høyre side under bagasjeromsgulvet. Så lenge det er strøm på batteriet, oppleves det som å kjøre en vanlig i3.

Forskjellen merker du når batterikapasitet kommer ned på 6–7 % og du for lengst ville vært på desperat jakt etter nærmeste strømuttak. Da putrer motoren BMW har hentet fra en scooter i gang og holder batterinivået på 3–8 %. Og BMW i3 Plug-in hybrid kan rulle videre i 10–15 mil med sin bensintank på ni liter og et lydbilde som minner litt om en gammel VW-boble.

Hele i3 Plug-in hybrid-testen finner du her.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Honda Civic Tourer 1,6 CDTi 2014=

Honda Civic Tourer 1,6 CDTi 2014 © Petter Handeland

Lavt forbruk med diesel

Selv om dieselmotoren har vært ute i hardt vær den siste tiden, skal vi ikke glemme at motortypen er blant de gjerrigste på forbruk. Blant femten biler på lista har ni dieselmotor og én er dieselhybrid, Volvo V60 D5 AWD Plug-in hybrid.

På andreplass blant bilene med lavest testforbruk, finner vi Honda Civic stasjonsvogn med 1,6-diesel, som uten tvil har egenskaper verdige Hondas ry på motorfronten. Med et forbruk på 0,40 l/mil er den et hestehode foran konkurrentenes dieselmotorer.

Honda-dieselen er for øvrig å finne under panseret i den gjerrigste SUV-en vi har kjørt, nemlig familie-SUV-en CR-V. Denne ble testet i 2013 og er ikke med på topplista, til tross for et forbruk på kun 0,48 l/mil.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

RASK OG GJERRIG: Golf GTE går som et uvær, men bruker lite, og kombinerer på den måten sport og miljø på en enestående måte. Målt snittforbruk: 0,45 l/mil. © Petter Handeland

Lexus, Toyota og Golf GTE

Toyota og Lexus har satset på hybridbiler i årevis og selger veldig mange biler i Norge med hybrid-drivlinje. Ikke uventet er det de minste modellene som går billigst, da disse har minst vekt å dra på.

Kompaktklassebil og Golf-konkurrent Lexus CT200h imponerte i forbrukstest med et forbruk på kun 0,47 l/mil. Toyota Yaris Hybrid var ikke mye dårligere med et gjennomsnittsforbruk på 0,49 l/mil.

Begge disse må likevel se seg slått av ladbare Golf GTE, som soleklart gir mest motorkraft i forhold til drivstofforbruket. 204 hestekrefter og et gjennomsnittsforbruk i tjuemils-testen på kun 0,45 l/mil er ikke annet enn imponerende.

Bilene med lavest forbruk

Klikk på modellnavnet for å lese full test av bilmodellen.

BILMERKEMODELLTESTFORBRUK, L/MIL:
BMWi3 Plug-in hybrid0.25
HondaCivic Tourer 1,6 i-DTEC0.40
CitroënC4 Cactus 1,6 e-HDi 90 ETG0.43
VWGolf GTE0.45
MiniCooper SD 5-dørs0.46
FordFocus 1,5 TDCi 120 stv0.46
LexusCT 200h F Sport0.47
ToyotaAygo 1,0 x-wave x-shift0.47
HondaCR-V 1,6 i-DTEC0.48
Peugeot308 1,6 e-HDi0.49
ToyotaYaris Hybrid0.49
BMW118d xDrive0.49
ToyotaVerso 1,6 D4-D0.50
ToyotaYaris 1,330.50
VolvoV60 D5 AWD Plugin hybrid0.50
Peugeot308 GT stv.0.50
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!