Tesla Model S er omsider testet av den uavhengige europeiske organisasjonen EuroNCAP. Organisasjonen ble etablert i 1996 av syv EU-nasjoner og et antall forbrukerorganisasjoner og tester passasjer- og fotgjengersikkerheten ved simulerte kollisjoner.

Ved siden av god kollisjonssikkerhet legger EuroNCAP stor vekt på aktivt sikkerhetsutstyr - utstyr som jobber aktivt for å forhindre kollisjoner og for å gjøre en eventuell kollisjon mindre farlig for folk i og utenfor bilen. Eksempler på aktivt sikkerhetsutstyr er kollisjonsputer, nødbremsefunksjon, filvarsler, filholder, antiskrens, blokkeringsfrie bremser, fartsholder og fartsbegrenser.

Tesla Model S gjør det bra i EuroNCAP-testen og får toppscore, fem stjerner av fem mulige. Fra før har den store elbilen fått toppscore i amerikanske National Highway Traffic Saftey Administration (NHTSA), som i likhet med EuroNCAP kollisjonstester biler.

I de forskjellige kategoriene som inngår i den europeiske kollisjonstesten scorer Tesla Model S som følger:

Tesla Model S:

Beskyttelse for voksne: 82 %

Beskyttelse for barn: 77 %

Beskyttelse for fotgjengere: 66 %

Tilgjengelig sikkerhetsutstyr: 71 %

Siden Tesla Model S er for en luksusbil å regne er det interessant å sammenligne den med Maserati Ghibli som var best av luksusbilene som ble kollisjonstestet av EuroNCAP i fjor:

Maserati Ghibli

Beskyttelse for voksne: 95 %

Beskyttelse for barn: 79 %

Beskyttelse for fotgjengere: 74 %

Tilgjengelig sikkerhetsutstyr: 81 %

Av sammenligningen går det frem at Model S ligger en del prosentpoeng bak Maseratien på beskyttelse for voksne.

=

IKKE BEST: Tesla Model S er ikke best av elbilene som EuroNCAP har testet. FOTO: EuroNCAP

Tesla Model S er heller ikke best av elbilene som EuroNCAP har testet. Best er Nissan Leaf og Renault Zoe som scorer bedre enn den store elbilene på samtlige kategorier, unntatt fotgjengerbeskyttelse der Model S er ett prosentpoeng bedre enn Nissan Leaf.

Elbiler som VW e-Golf, e-Up og Kia Soul EV (du kan snart lese test av den på vimennbil.no) er foreløpig ikke testet av EuroNCAP.

Slik gjør elbilene det i EuroNCAPs kollisjonstest:

Stjerne

Voksne

Barn

Fotgjengere

Sikkerhetsutstyr

Tesla Model S

5

82 %

77 %

66 %

71 %

Nissan Leaf

5

89 %

83 %

65 %

84 %

BMW i3

4

86 %

81 %

57 %

55 %

Renault Zoe

5

89 %

80 %

66 %

85 %

Mitsubishi i-MiEV

4

73 %

78 %

48 %

86 %

Citroën C-Zero

4

73 %

78 %

48 %

86 %

Peugeot iOn

4

73 %

78 %

48 %

86 %

Les også:

Kan man dra på langtur med vanlig elbil? Vi har testet

Ting vi misliker med elbilene

Så mye dårligere blir rekkevidden når kulda kommer

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!