Etter halvannet års fravær er SsangYong tilbake i Norge. Merket har egentlig ikke vært borte, men den norske importøren, SsangYong Norge AS, har ikke hatt de nye modellene klare - før nå.

For nå er de nye versjonene av modellene SsangYong Rexton og SsangYong Rodius klare for lansering på det norske markedet. Etter flere måneders arbeid med godkjenning, er begge modellene klargjort som varebil klasse 2.

SUV-en Rexton er priset til 329 900 kroner som varebil. Det er nærmere 100 000 kroner mindre enn forgjengeren, takket være et "spleiselag" mellom importør og fabrikk, ifølge Bilnytt. Rexton kan også leveres som personbil med syv seter, da er prislappen 639 900 kroner.

Skikkelig firehjulsdrift

Rexton er utstyrt med en turboladet, 4-sylindret 2,0-liter som yter 155 hk og 360 Nm. Forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 0,74 liter. Rexton kan fås enten med sekstrinns manuell girkasse eller en femtrinns automat fra Mercedes.

Chasisset er en solid rammekonstruksjon, og firehjulsdrift med differensialsperre og lavgir, bør gi brukbare evner på dårlige hytteveier. Bakkeklaringen er på 250 mm foran og 260 mm bak.

Rexton kan trekke 2,6 tonn, og som syvseter er bagasjeplassen på 248 liter. Med den bakerste seteraden nedfelt er plassen på 1112 liter (til taket).

Siden Rexton ble introdusert på det norske markedet i 2002, er det solgt totalt 3104 eksemplarer av bilen. De aller fleste er registrert som varebil, ifølge Bilnytt, og dette kommer neppe til å endre seg.

=

STOR: Som forrige modell kommer heller ikke nye Rodius til å vinne mange priser for sin design, men den har masse plass. FOTO: Produsent

Enormt med plass

Den andre nye SsangYong-modellen er en svær sak, nemlig Rodius. Forgjengeren er nær sagt herostratisk berømt for si design. Det finnes omtrent ikke en eneste liste over verdens styggeste biler hvor forrige Rodius ikke figurerer blant de verste. TopGears verstingliste fra i fjor var intet unntak. TopGear skrev følgende: "Rodius er designet av en brite, og er en bil med en så altomfattende talentløshet at den må ha blitt lagd av nærsynte misantroper en gang før det fantes DAK-programmer, og da faksmaskiner var høyteknologi".

Nye Rodius er hele 5,12 meter lang, og dermed nesten like lang som en Mercedes R-klasse. Til sammenligning er flerbruksbilene Ford S-max 4,77 meter, mens VW Sharan er 4,85 meter.

Rodius kan også fås som syvseter. Bagasjeplassen er raus selv med alle seteradene oppreist, hele 875 liter med tre seterader. Legges bakerste rad ned øker plassen til 1975 liter.

Den kommer med samme motor som Rexton, men den tyngre Rodius har et oppgitt forbruk på 0,75 liter per mil ved blandet kjøring. Som varebil vil Rodius koste fra 309 900 kroner. Som syvseter starter prisen på 659 900 kroner.

Les også:

Dette er Top Gears verstingliste

Test deg selv: Hvilke nye bilmodeller ser du her?

Her er høstens viktigste bilnyheter

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!