Bilen med det merkelige navnet SsangYong Rexton W virker fornuftig på papiret. Du får en sjuseters SUV i bortimot full størrelse, med dieselmotor og sekstrinns manuell, skikkelig 4X4-system, differensialsperrer, lavgir og masse utstyr (aircondition, el-vinduer foran og bak, Bluetooth, airbager foran og på sidene).

Til Norge kommer den kun som varebil, til under 400 000. Den toppspekkede versjonen vil koste mellom 400 000 og 500 000.

Den trekker tre tonn, har et sterkt rammechassis og ser litt ut som en Land Cruiser tegnet i delirium. Altså ikke spesielt vakker, men heller ikke en bil som du bare ville kjørt om natta. Den ser langt bedre ut enn forgjengeren, får å ikke snakke om Rodius som finnes på omtrent samtlige lister over verdens styggeste biler.

Prismessig gunstig

EX-versjonen av nye Rexton har den samme 155-hesters toliteren som grunnversjonen, men har i tillegg en femtrinns automatkasse utviklet av Mercedes.

Dessuten har den blant annet oppvarmede skinnseter, 18-tommers hjul og sotet glass.

Ganske bra for en rimelig og stor SUV med fem års garanti uavhengig av kjørelengde; spesielt når du sammenligner med dyrere konkurrenter som Hyundai Santa Fe.

Så stort sett, og prismessig, er Rexton W slett ingen dårlig idé. I teorien.

=

TILRETTELAGT: Rexton kommer med skikkelig offroad-greier som lavserie og differensialsperre, i tillegg til 4x4 så klart. FOTO: SsangYong

=

SLEIVETE: Ikke akkurat premium.

Tekniske data

Motor 1998 ccm 4-syl

Drift: 4x4

HK: 155

Dreiemoment: 360 Nm

Oppgitt forbruk: 0,78 l/mil

CO2-utslipp: 206 g/km

0-100 km/t: Ikke oppgitt

Toppfart: 175 km/t

Vekt: 2128 kg

Pris: Mellom 400 000 og 500 000 kroner i Norge, som varebil

Vinglete på veien

Men i praksis er den dessverre ikke like forlokkende. Den vil antakelig kjøre i terrenget på en tilfredsstillende måte, selv på vanlige veidekk. Og den har syv seter, selv om midtsetene ikke har mye beinplass, og de bakerste virker å være boltet til bagasjegulvet via en stor kasse. Den kan fjernes av forhandleren for å få en femseter med god bagasjeplass.

Eller, som i Norge, fjerne alle baksetene og lage en rimelig varebil.

Ramma er kanskje "robust", men den gjør også at fjæringen foran og bak virker totalt frakoblet hverandre. Dette gir en ikke helt positiv vingling bortover en vanlig vei ved normal hastighet.

Interiøret er ganske sleivete sammensatt. Men den gamle femtrinns Mercedes-kassa gjør en grei jobb, så lenge du gir den rikelig tid. Og det får den, for Rexton W gjør ingenting fort - deres egen SsangYong-motor brummer egentlig bare når du ber den dra til øverste turtall. Og det kommer du neppe til å gjøre ofte, grunnet vinglingen.

Ny billig-SUV

Dommen ser ut til å bli at i motsetning til Dacia-formelen med en halvmoderne bil strippet for luksus, føles SsangYong bare gammel, oppstæsjet med noe glitter, og med en svært lav prislapp.

Men det er en ny, billig bil. Og for norske forhold - ikke i Bærum, men for dalstrøka innafor - er kanskje dette er fint verktøy?

DOMMEN:

Utvilsomt en forbedring for SsangYong, men har ingen moderne følelse.

RIVALEN:

Land Rover Discovery - vi ville heller valgt en Disco-Rover med noen år på baken.

=

VAREBIL: I Norge blir Rexton kun å få som varebil. FOTO: SsangYong

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!