Med introduksjonen av Nissan Pulsar tilspisses konkurransesituasjonen i kompaktklassen ytterligere. VW Golf, Toyota Auris og elbilen Nissan Leaf er alle inne på topp 5-listen over Norges mest solgte biler i år.

Pulsar er 4, 385 meter lang - omtrent som VW Golf, men takket være en akselavstand på 2,7 meter skal Pulsar ha bedre benplass i baksetet enn rivalene. Med 692 mm beinplass er Pulsar sågar også romsligere enn mange av bilene i klassen over, ifølge Nissan.

Små motorer først

Den kommer i første omgang med to turboladede motorer: En 1,2-liters DIG-T bensinmotor på 115 hk, samt en 1,5-liters dCi dieselmotor som yter 110 hk og 260 Nm. Begge har et oppgitt CO2-utslipp under 95 g/km. En enda sterkere 1,6-liters bensinmotor med 190 hk kommer tidlig neste år.

Utvalg sikkerhetsutstyr

I likhet med nye Qashqai og X-Trail vil Pulsar bli tilgjengelig med Nissans Safety Shield-system, med blant annet nødbremsing, bevegelsesdetektor, filskiftevarsling og blindsonevarsling. Ifølge Nissan blir Pulsar den eneste bilen i kompaktklassen med bevegelsesdetektor (registrering av objekter i bevegelse), filskiftevarsling og blindsonevarsling som standard. Systemene blir imidlertid ikke standard på alle versjonene, men det er foreløpig uklart hvilken versjon som får dette som standard. Antakelig blir det en av de dyrere versjonene. Bilen vil også kunne fås med LED frontlys.

Pulsar får andre generasjon av NissanConnect-systemet, som blant annet inkluderer full integrering av smarttelefon, Google® Send-to-Car og tilgang til et godt utvalg av forskjellige apper.

Pulsar kommer i salg til høsten. Prisene er ikke klare

Les også:

Over 2000 har bestilt den usett

Peugeot 308 - slik skal et dashbord se ut

Prestisjekamp om å være først med laserlys

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!