Den 52 år gamle Ferrari-en knuste alle rekorder da den ble auksjonert bort for 234 452 994 kroner på Bonham's Quail Lodge Auction i California nylig. For nærmere en kvart milliard kroner ble den enda dyrere enn Mercedes-Benz W196R "Silver Arrow" fra 1954 som ble auksjonert bort for 31,4 millioner dollar i fjor sommer.

Spesielt hellig modell

Gamle Ferrari-er er yndede samlobjekter, men 250 GTO Berlinetta er en spesielt hellig bil blant de frelste. 250 GTO dominerte bilrace på 60-tallet og kun 36 stykker ble laget - 39 hvis vi inkluderer spesialversjoner. GTO-modellen som ble solgt på Bonham's var den 19. i sitt slag.

Det er ikke første gang en GTO selges for skyhøy pris på auksjon, men ifølge TopGear ble nummer 19 over åtte millioner dollar dyrere enn forrige 250 GTO som ble auksjonert bort.

Prisene på disse samleobjektene har steget enormt de seneste årene, for ifølge CNBC ble GTO-er omsatt for rundt 10 millioner dollar for bare 10 år siden.

Mørk historie

250 GTO nummer 19 ble levert til den franske racersjåføren Jo Schlesser i 1962, og samme år ble den nummer to i Tour de France Automobile.

Men en av grunnene til at prisen på akkurat denne GTO-en ble så høy, er antakelig den tragiske historien knyttet til bilen. I 1962 kolliderte bilen på L'autodrome de Linas-Montlhér, sjåføren Henri Oreiller ble drept i hendelsen. Bilen skal dermed være den eneste GTO-en som har vært involvert i en fatal kollisjon.

=

HELLIG GRAL: Ferrari 250 GTo Berlinetta. FOTO: Newspress

Eid av samme familie

Bilen ble deretter kjøpt av sjåføren, forretningsmannen og Ferrari-samleren Fabrizio Violatis, og bilen har frem til nå vært i Violati-familiens eierskap. Den har stått utstilt på familiens Maranello Rosso-museum i San Marino.

At bilen har hatt få eiere kan også være en av årsakene til den høye prisen, ifølge TopGear.

Les også:

Nye biler: Dette er verdens dyreste biler

Dette er Norges dyreste biler

Mercedes-en knuser alle rekorder i galskap

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!