Dersom man har drømt om Ford Fiesta ST, men funnet prisen litt for ambisiøs for budsjettet, kan Ford Fiesta Red og Black med 1,0-liters Ecoboost-motor på 140 hk være en trøst. Og ingen fattig trøst skal det vise seg.

Tar vi kjøreopplevelsen, og ikke minst prisen med i betraktning, og det skal vi selvsagt, er Black god nok til å tilfredsstille drømmen om ST eller en annen rask bil. For der Fiesta koster over 330 000 kroner, koster 140-hesteren 208 500 kroner.

Ford Fiesta Black kan selvsagt ikke måle seg med de tallmessige ytelsene til ST med sin 1,5-liter store motor på 182 hk og 240 Nm, men mer moro for samme sum skal det godt gjøres å finne i nybilmarkedet.

Litt stivere, men komfortabel

Black Edition er senket 10 mm sammenlignet med en vanlig Fiesta og det er noe mer motstand i styringen. Dempingen er stivere, men ikke så stiv som i ST. Dermed passer den norsk veistandard bedre enn ST.

Black Edition har ikke ST-ens godt polstrede Recaro-seter, men den oppleves som et utmerket kompromiss mellom sport og komfort. Den fine balansen i chassis og demping gjør at den ligger klistret til veien i svingene, men glir over stutte fartshumper uten av solbrillene spretter av holdet. Inntrykket er riktignok basert på prøvekjøring på engelske veier.

Vi synes den tresylindrede motoren med 140 hester kler Fiesta godt, akkurat som chassiset er godt balansert mellom sport og komfort. Med passe steg mellom girene er det lett å finne rett turtallsområde. Den trekker fint selv på lave turtall, og bilen kan kjøres hissig eller bedagelig.

FARGER: Ford Fiesta Black utenfor The Green Man. FOTO: Martin Jansen

Kåret til beste motor - igjen

Fords 1.0-liters EcoBoost-motor ble nylig kåret til Årets Internasjonale Motor 2014 for kjøreegenskaper, ytelser, økonomi og teknologi av en jury bestående av 82 motorjournalister fra 35 land. Det er tredje året på rad den får denne anerkjennelsen.

Fiesta med 140 hester blir tilgengelig i kun to modeller: Race Red med høyglanslakkert sort tak eller Panther Black med høyglanslakkert tak i rødt. Vi synes Black Edition er tøffest. De røde detaljene og rammen rundt grillen gir Black et mer distinkt utseende enn Red som er mer dempet.

Vår bil er satt opp med svarte 17-tommers aluminiumsfelger, men den kommer standard med 16-tommere.

Mer krefter enn Bugatti Veyron

I likhet med 100- og 125-hestersversjonene, som ble valgt av nesten 50 prosent av Fiesta-kundene i Norge så langt i år, har også 140-hesteren turbolading, dobbelt uavhengige variable kamakseltider og høyttrykks direkte innsprøytingsteknologier.

Men ifølge Ford har 140-hesteren en unik kalibrering som blant annet gir de 12 prosentene med mer effekt enn med 1,0 Ecoboost med 125 hk.

Den skal faktisk være den sterkeste serieproduserte bilen med 1-liters motor som noen gang har vært til salgs. Den produserer mer krefter per liter enn Bugatti Veyron og Ferrari 458 Speciale, ifølge Ford. Det jo alltids noe å skryte av til kompisene på puben.

TØFF: Black Edition har høyglanslakkert tak i rødt og røde detaljer foran. FOTO: Martin Jansen

Føles rask

Fiesta Black skal greie 0-100 km/t på ni sekunder, og toppfarten er oppgitt til 201 km/t. Forbruket er oppgitt til beskjedne 0,45 liter per mil med et CO2-utslipp på 104 g/km.

Ser vi på akselerasjonen fra 0-100 km/t, så er ni sekunder kanskje ikke fryktelig imponerende. Vi testet nylig nye Mini Cooper med den nye tresylindrede motoren med 136 hk. Den skal greie 0-100 på 7,9 sekunder. Men med Mini trenger du bare gire én gang før du er oppe i 100 km/t. (Et girskift tar cirka ett sekund) Den har lang girutveksling, for lang ifølge Vi Menn Bil TopGear.

Vi når 100 km/t i andregir med Fiestaen også, men da er det tomt. Den føles imidlertid raskere enn ni sekunder.

Nå er det ikke alltid at de oppgitte akselerasjonstallene stemmer. Hvis vi holder oss til Ford, så skal Ford Focus 1,6 Ecoboost med 182 hk bruke 7,9 sekunder fra 0 til 100. Vi målte den til 9,2 sekunder.

Ifølge våre målinger brukte Audi A1 med 1,4 liters TFSI-motor 9,4 sekunder, BMW 316i 9,2 sekunder, mens Peugeot RCZ 1,6 THP 156 hk trengte 9,1 sekunder.

KNAPPEJUNGEL: Ford Fiesta Black kommer med det gamle dashbordoppsettet. FOTO: Martin Jansen

En nedtur

Nedturen med Fiesta Black Edition er at modellen har det gamle dashbordoppsettet med den simple plastvorten med knappejungelen. Det er rotete og uoversiktelig. (Dashbordløsningen som blir introdusert med nye Focus ser mye bedre ut).

Vi får trekke fra litt på klagingen grunnet den engelske faktoren. Prøvekjøringsbilen har høyreratt. Det gjør ikke akkurat forvirringen mindre å skulle ha Fords knappevirvar på venstre side.

FEIL SIDE: Rattet er på feil side og vi kjører på feil side, men bilen er ikke feil. FOTO: Martin Jansen

Savnet aldri ST

Men du må altså leve med dagens versjon av dashbordet i Black- og Red Edition av Fiesta. Det tåler du nok. Bilen har så mange andre kvaliteter. Vi savnet ikke Fiesta ST en eneste gang.

Da vi testet tidligere nevnte Mini Cooper mente vi at man neppe får mer moro for 220 000 kroner enn den. Med Fiesta Black Edition må vi nok revurdere den påstanden.

Vi gjør oppmerksom på at bilen ble prøvekjørt i England. Ford betalte for reisen

Les også:

Test deg selv: Hva kan du om biler?

Aldri har utvalget av rimelige stasjonsvogner vært bedre enn nå

Terningkast 6 til den komplette familiebilen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!