Tesla skulle opprinnelig starte leveransen av den firehjulsdrevne SUV-en Model X i USA mot slutten av 2014. Men i et skriv til aksjeeierne opplyser Tesla-boss Elon Musk at produksjone av Model X er skjøvet til neste år. Kun prototypen på X-modellen vil bli produsert i år dersom tidskjemaet holder.

Dette innebærer antakelig at også leveransene til Norge blir forsinket. Tesla regner med at produksjonen av Model X først får opp dampen i løpet av våren 2015.

Større suksess en Model S

Ifølge Autoblog kan allerede så mange som 12 000 ha resevert Model X på verdensbasis. Model S har vært en salgssuksess, særlig i Norge, men Elon Musk har selv uttalt at han regner med at etterspørselen etter Model X vil overgå etterspørselen etter Tesla Model S. I forbindelse med bilutstillingen i Detroit i januar, hevdet Tesla at over 25 000 eksemplarer av Model S var solgt.

Tesla vil ikke ut med tall på hvor mange nordmenn som har reservert Model X. Men med tanke på nordmenns bilpreferanser, er det grunn til å tro at Model X blir en minst like stor suksess som Model S - med mindre avgiftsregimet for elbiler endres radikalt.

Mer utstyr enn dagens Model S

Model X vil som Model S bli tilbud med et 60 kWt eller et 85 kWt batteripakke. Den kommer med firehjulsdrift og noe høyere bakkeklaring enn sedanen.

Model X får også "vingedører" bak i stedet for konvensjonelle bakdører, noe som gjør det lettere å komme inn og ut av seterad to og tre. Som Model S har X-en tre seterader med sitteplasser for opptil syv personer.

Det er også forventet at den kommer med hengerfeste, bakkestarthjelp, ryggekamera og adaptiv cruisekontroll. Det er også mulig at den kommer med kamera som erstatning for sidespeil.

Som med Model S kan Tesla-SUV-en fås som Signature-modell. Skal du ha den må du punge ut med 230 000 kroner i reserveringsbeløp, mot 31 000 for den vanlige modellen med mindre batteripakke.

Les også:

Pansrer Tesla mot brannbekymring

Er moderne elbiler brannfarlige?

Dette er den hotteste MC-trenden

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!