Sent i fjor tok en Tesla Model S fyr utenfor Seattle etter at en større metallgjenstand traff bilens underside med en slik kraft at den slo hull på Tesla-ens 0,64 centimeter tykke og armerte bunnplate og punkterte batteripakken. Bilen tok fyr, men ingen kom til skade. Brannvesenet hadde imidlertid store problemer med å slukke brannen fordi de ifølge Tesla-boss, Elon Musk, punkterte metallveggene på batteriene. Noen uker senere tok en Model S fyr i Mexico etter å ha truffet en rundkjøring i så høy hastighet at blant annet hjulene ble revet av i samstøtet.

Ingen personer kom til skade i hendelsene, men Tesla-brannene fikk stor oppmerksomhet

- Disse to hendelsene fikk dessverre langt flere overskifter enn de rundt 200 000 bensinbil-relaterte brannene som skjedde i USA alene i fjor, kommenterer Musk på Teslas hjemmeside.

Høyere bakkeklaring

Han mener brannfaren i Tesla Model S er ytterst minimal. Likvel velger selskapet å gjøre grep for å roe bekymrede Tesla-eiere. En software-oppgradering gir Tesla Model S litt høyere standard bakkeklaring i motorveihastigheter enn tidligere for å redusere faren for at understellet skal bli skadet av løse gjenstander.

LØSNINGEN? Tesla Model S er elbilen som er lekker og har stor rekkevidde. Foto: Tesla/James Lipman=

TESLA MODEL S: Alle Tesla Model S-eiere i Norge vil ifølge Tesla få tilbud om å utruste bilen med ekstra brannsikring i forbindelse med service. FOTO: Tesla

Ekstra beskyttelsesplate i titan

I tillegg får alle Tesla Model S produsert etter 6.mars en trelags beskyttelsestruktur som blant annet består av en avleder i aluminium og en beskyttelsesplate i titan, som er dobbelt så sterkt som aluminium.

- Skjoldene beskytter batteripakkene ytterligere mot eventuelle skader som kan føre til brann. Vi har blant annet testet skjoldet mot herdede stålkonstruksjoner mens Model S har holdt motorveihastighet, sier Musk.

Den ekstra beskyttelsen tilbys også alle som allerede eier en Tesla Model S.

Les også:

Snart kommer bilen med laserlys

Advarer mot å pimpe Tesla

Vil forby Tesla-butikker

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!