Frem til 2020 vil Audi utvide porteføljen til 60 bilmodeller, deriblandt med flere nye SUV-er og plug-in hybrider. Konseptbilen "Audi TT offroad concept show car" gir således en smakebit på hva Audi kommer med. SUV-konseptet er på størrelse med Audi Q3, men er åtte centimeter lavere. Dessuten er det en plug-in hybrid med en bensinmotor og to elektriske motorer.

Kan lades trådløst

Lithium-ion batteriet er plassert rett foran bakakselen og konseptbilen er designet for induksjonslading. Induksjonslading betyr at ladbare hybrider og øvrige elbiler kan lade trådløst på bestemte steder. Den trådløse energioverføringen skjer mellom en nedgravd spole (ladeplate) og en spole montert på bilen. Systemet påvirkes ikke av regn, snø eller is, ifølge Audi, og er ikke skadelig for verken mennesker eller dyr. Systemet aktiveres automatisk når bilen parkerer over ladeplaten.

Tre motorer

Rekkevidden på ren elektrisk kraft er ifølge Audi over 50 kilometer. Med bruk av bensinmotoren økes rekkevidden til 880 km. Bensinmotoren er en 2.0 TFSI på 292 hk, som alene leverer et dreiemoment på 380 Nm. Forbrenningsmotoren er koblet sammen med en elektrisk motor på 40 kW med et dreiemoment på 270 Nm. Begge disse motorene sender kreftene til forhjulene og er koblet til en 6-trinns S tronic automatgirkasse.

=

KINA: Audi TT offroad-konseptet vises på den pågående bilutstillingen i Beijing. Her med Ulrich Hackenberg, styremedlem i Audi AGs tekniske divisjon. FOTO: Audi

Fordeler kreftene

I tillegg til disse to motorene er bilen utstyrt med ytterligere en elektrisk motor som har en effekt på 85 kW og et dreiemoment på 270 Nm. Denne motoren sitter på bakakselen. Ved ren elektrisk drift er det elmotoren på bakakselen som sørger for fremdriften. I hybrid-modus jobber bensinmotoren og de elektriske motorene sammen. Ved blandet kjøring er forbruket oppgitt til 0,19 l/mil. Det tilsvarer et C02-utstlipp på 45 g/km.

Hybrid-systemet kobler automatisk til firehjulsdrift ved behov (e-tron quattro), ved at både bensinmotoren fremme og den elektriske motoren bak kobles inn. Et slikt system benyttes allerede i racingbilen Audi R18 e-tron quattro. Der fordeles den elektriske kraften til forhjulene ved behov.

Innenraum=

STOR SKJERM: Dashbordet domineres av en 12,3 tommer stor MMI-skjerm. ILLUSTRASJON: Audi

Store skjermer

Interiøret i konseptbilen deler naturlig nok mye av designen til den nye generasjonen Audi TT. Dashbordet domineres av en 12,3 tommer stor MMI-skjerm. Den er nøyaktig like stor som den i Mercedes S-klasse.

Sjåføren kan bytte mellom to visningsmoduser i tredimensjonal grafikk: Den klassiske visningen med speedometer og turteller i forgrunnen, eller infotainment-modus hvor de virtuelle instrumentene er mindre. Da kan en stor del av displayet benyttes til eksempelvis kartvisning og navigasjon, eller radio- og musikkinformasjon.

Konseptbilen har også egne tablets montert på baksiden av forsetene slik at alle infotainmentløsningene, som for eksemepl tv-streaming, kan nytes av passasjerene i de to individuelle baksetene.

Les også:

2014 - De beste sommerdekkene

2013 - De beste sommerdekkene - testet av Forbrukerrådet

2013 - De beste sommerdekkene - testet av NAF

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!