Aston Martin

Tilbakekaller tre av fire superbiler

Plast fra Kina skaper trøbbel for über-merket Aston Martin.

SJOKKBREKK: Gasspedalarmen bør være sterk i en Aston Martin Virage med 365 hk. Det har den ikke vært. Foto: Produsent
SJOKKBREKK: Gasspedalarmen bør være sterk i en Aston Martin Virage med 365 hk. Det har den ikke vært. Foto: Produsent
Sist oppdatert

17.590 biler, eller tre av fire av alle Aston Martin-biler produsert siden 2007, kalles tilbake. Årsaken til denne forsmedelige smellen for luksusbilen er noe så prosaisk som for svak plast fra Kina.

Det er en navngitt kinesisk underleverandør som får skylda: De skal ha brukt en annen plastkvalitet enn spesifisert på gasspedalarmen, som i noen tilfeller har brukket. Selv etter at feilen ble funnet, er det blitt registrert svakheter ved plasten.

Fra full til null gass

Når armen har brukket, har motoren kun gått på tomgang - kjempekreftene i V8- og V12-motorene har vært til ingen nytte. En plutselig fartsreduksjon kan ha farlige følger, ikke minst i de hastighetene man kan oppnå med en Aston Martin.

For eksempel har V12 Vantage en toppfart på 305 km/t, DB9 greier 306 km/t og DBS når 307 km/t. Og det finnes spesialmodeller som går enda raskere: V12 Vantage S tar deg til 330 km/t.

Den dårlige plasten skal ikke ha medført skader eller ulykker, ifølge en talsperson for Aston Martin, som sier at tilbakekallingen ikke vil bli kostbar for bilmerket.

Plastflausen har resultert i 22 feilrapporter til Aston Martin, skriver Automotive News/Reuters.

LYN: Aston Martin Vantage S er råsterk; den kan nå 330 km/t. Like sterk er ikke plasten fra Kina. FOTO: Produsent
LYN: Aston Martin Vantage S er råsterk; den kan nå 330 km/t. Like sterk er ikke plasten fra Kina. FOTO: Produsent

Tilbakekallingen omfatter alle biler med venstreratt produsert siden november 2007, og alle biler med høyreratt bygd fra og med mai 2012. Dette er den tredje tilbakekallingen som handler om samme problem - omfanget har vokst med tiden. Modellen Vanquish omfattes ikke av tilbakekallingen.

Rundt ti i Norge

Den britiske produsenten har nå ryddet i plastlageret. Heretter kommer plasten direkte fra en av kunststoffgiganten DuPonts leverandører. Aston Martin planlegger i tillegg å flytte produksjonen av pedalarmen tilbake til Storbritannia "så fort som mulig".

OFVs registreringslister for de siste årene viser at rundt ti norske Aston Martin-eiere kan vente seg et brev i posten med beskjed om at bilen trenger ny gasspedalarm.

DBS: Ikke alt er ""det beste"" ved DBS. Aston Martin kaller tilbake den også. FOTO: Vi Menn Bil Top Gear
DBS: Ikke alt er ""det beste"" ved DBS. Aston Martin kaller tilbake den også. FOTO: Vi Menn Bil Top Gear

Les også:

Spar tusenlapper på riktig valg av verksted

10 bruktbilkupp for under 100 000 for familien

Det er nær sagt noe overnaturlig ved den raskeste Rolls-en noensinne

Denne saken ble første gang publisert 06/02 2014, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også