Bilmodeller med gigantiske griller er blitt et slags kjennetegn på Lexus-modeller. Og i år kommer bilen som ser ut til å sette en foreløpig rekord. Lexus RC F ser umåtelig glupsk ut.

RC-modellen ble presentert for første gang på bilutstillingen i Tokyo før jul. Den kommer med en 3,5 liters V6-bensinmotoren med dobbel innsprøytning som produserer 318 hk og et makismalt dreiemoment på 380 Nm. Den kommer også med en hybrid drivlinje. RC er den første hybride Lexus-coupeen. Her er det en dobbeltinnsprøytet 2,5-liters, firesylindret motor på totalt 223 hk som gjelder, samme som i Lexus IS 300h.

V6-modellen RC 350 har åttetrinns sportsgirkasse, mens RC 300h har seks girtrinn i en sekvensiell girkasse.

Bare blåbær

Men disse motorene blir for blåbær å regne sammenlignet med F-modellen av RC, som introduseres på bilutstillingen i Detroit neste uke. Bak monstergrillen på RC F skjuler det seg en femliters V8-er med over 450 hk.

I likhet med motoren er også utseende biffet opp. RC F har blant annet større felger og hjul. Den kan fås med 10-ekers, 19-tommers smidde aluminiumsfelger. Fronten er også mer aggressivt stylet sammenlignet med RC. Den digre grillen er dekket av en nettingmønstret grind, og grillen har fått selskap av svære luftinntak på hver side. F-modellen er har også ventiler for utlufting foran forhjulene.

Det ser også ut som om den arvet hekkvingen til Lexus LFA. Den aktiveres ved hastigheter høyere enn 80 km/t for å skape mer marktrykk.

Det er ventet at Lexus RC F kommer på markedet sent i 2014. Prisene er ennå ikke klare.

=

INGEN HYBRID: Femliters V8-er, null elmotor. FOTO: ACP

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!