Tøffere krav til EU-kontroll

EU-kontrollen blir tøffere og dyrere

Allerede i år blir EU-kontrollen tøffere. Neste år blir den også mye dyrere.

STRENGERE KRAV: Vår tilknytning til EU gjennom EØS gjør at vi nå får en strengere EU-kontroll av biler. ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock
STRENGERE KRAV: Vår tilknytning til EU gjennom EØS gjør at vi nå får en strengere EU-kontroll av biler. ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock
Sist oppdatert
BRA TILTAK: En tøffere EU-test luker ut de farligste bilene, sier teknisk konsulent i NAF, Jarl Tyldum. FOTO: NAF
BRA TILTAK: En tøffere EU-test luker ut de farligste bilene, sier teknisk konsulent i NAF, Jarl Tyldum. FOTO: NAF

Vår EU-kontroll skal bli mer lik den som foregår ute i selve EU, og derfor er det fra og med 1. januar i år innført en strengere kontroll, med flere sjekkpunkter.

I år blir et slags overgangsår, mens det fra neste år av forventes en betydelig prisøkning på EU-kontrollen.

- Det blir ikke mer kostbart for EU-kontroll nå fordi det vil være samme antall kontrollpunkter, men flere ting som sjekkes på hvert kontrollpunkt. Tidsbruken vil da ikke øke noe særlig. Derimot kan det skje større prisendringer fra 1. januar 2015, for da går antall kontrollpunkter opp fra 85 til 150, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

Hvor stor økningen blir vet vi ikke i dag, men siden tid er penger også under EU-kontrollen bør ingen bli overrasket om den dobles i forhold til i dag. Da kan den fort koste tusenlappen og vel så det.

Færre med feilfri bil

Men det kan også bli mer kostbart etter kontrollen. En nøyere sjekk vil jo kunne avsløre flere feil.

- Fra i år skal flere av de elektroniske sikkerhetssystemene i bilen sjekkes, og vi vil da få frem feil som tidligere ikke kom frem. Flere sjekkpunkter vil gi mer trygghet på veiene, bidra til et bedre miljø og luke ut de farligste bilene, sier Jarl Tyldum, teknisk konsulent i NAF.

EU-kontrollen ble i sin tid innført som en følge av at Norge ble tilknyttet EU gjennom EØS-avtalen på slutten av 1990-tallet.

- Den har stort sett vært uendret siden den ble innført i Norge 1. januar 1998, så det var på høy tid med fornyelse. Bilparken og bilenes elektronikk har forandret seg mye på de seksten årene kontrollen har vært i Norge, mener Tyldum.

Følgende er nytt på sjekklisten fra i år:

* Feil på ESP, ESC, VSC, VDC,RSS (elektronisk stabilitetssystem)

* Feil på SRS (airbagsystemet)

* Feil på EPS (elektronisk servostyring)

* Manglende lokk på bremsevæskebeholderen

* Feil med defroster (varmeapparatets avdugging av frontruta)

* Bremseskiver-/bånd-/ klosser-/tromler tilsmusset av olje, mangler eller er feilmontert

* Bremseskjold ikke tilstrekkelig festet

* Bremseslange vridd eller for kort

* For lavt servooljenivå og ingen servovirkning

* Feil på automatisk høyderegulering og lyktevasker på biler der dette er obligatorisk (xenon nærlys)

* Feil på dekktrykksovervåkning (på biler som har dette)

* Feil på motorfester

* Åpenbar modifisering av motoreffekt

* Belysning av speedometer virker ikke

* Alle store lekkasjer som trolig vil skade miljøet eller være en sikkerhetsrisiko for andre trafikanter (hittil har bare store oljelekkasjer vært grunnlag for anmerkning)

* Feil ved OBD-avlesning (kan utføres i stedet for avgassmåling)

I tillegg blir det også innført noe mer spesifiserte retningslinjer for hva som kan anmerkes som feil på karosseri, sikt, lys, styring og hjuloppheng.

CHIPTRIMMET?: Blant de nye tingene som skal sjekkes er ""åpenbar modifisering av motoreffekt"". ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock
CHIPTRIMMET?: Blant de nye tingene som skal sjekkes er ""åpenbar modifisering av motoreffekt"". ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock

Les også:

Her får Porsche noe å bryne seg på

Småtøff, romslig, billig

Billysene som lyser opp en halv kilometer

Denne saken ble første gang publisert 08/01 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også