Volkswagen kommer til å tilby SUV/crossovere i nesten alle segmenter neste år.

I den ene enden av skalaen finner vi produksjonsversjonen av Taigun-konseptet, en liten SUV som skal konkurrere med Peugeot 2008, Renault Captur og Ford Eco.

Ifølge VW-sjef Martin Winterkorn er det gode sjanser for at Taigun blir å se på veiene. Det er sjefskodespråk for «helt sikkert». Konseptet benytter en tresylindret 1,0-liters turbomotor fra den ventede Up GT.

En VW-representant fortalte oss at Sør-Amerika (hvor Taigun ble vist fram først) og Europa etterspør små SUV-er, og at de vil bidra til å få ned VWs gjennomsnittlige CO2-utslipp i Kina.

Taigun kommer kun med drift på forhjulene, men neste generasjons traction-kontroll skal gjøre den ganske håndterbar på sleipt underlag.

I segmentet over Taigun kommer en crossover i Polo-størrelse. Den er minst to år unna. Men siden den inngår i den modulbaserte MQB-plattformen vil den bli tilgjengelig med 4WD, samt TSI og TDI-motorer fra 1,2 til 1,6.

Touareg skiftes ut

Sent i 2015 får vi se neste generasjon VW Tiguan med de nyeste motorene og drivlinjene fra Golf-familien.

Storebror Touareg skiftes ut i 2017. Erstatteren vil ha tilgang på en masse ny teknologi fordi den deler plattform med de store og nye SUV-ene fra Porsche, Bentley (bekreftet) og Lamborghini.

=

KOMMER: VW Taigun. FOTO: Ingo Barenschee

Blir større enn Touareg

Ok, da har vi fire. Men VW lagde nylig en annerledes Passat for USA som er større, men enklere og billigere enn den europeiske varianten. Det samme vil skje i SUV-kategorien.

Fra neste år vil vi se produksjonsversjonen av CrossBlue-konseptet. Det er en sjuseter som er fem meter lang og dermed 20 centimeter lengre enn Touaregen.

CrossBlue er ladbar hybrid, utstyrt med en TDI-Clean Diesel og to elektromotorer som arbeider sammen med en dobbeltclutch automatgirkasse (DSG). TDI-motoren yter 190 hestekrefter, den fremre elmotoren yter 54 hk, mens den bakre elmotoren har 115 hk. Dieselmotoren alene har det dreiemoment på 400 Newton meter.

Når potensialet i alle motorene utnyttes til fulle, yter bilen 305 hestekrefter med et dreiemoment på inntil 700 Newtonmeter. Akselerasjonen fra 0-100 er oppgitt til 7,5 sekunder.

Det er ikke bekreftet om den kommer til Europa. Bilen er designet for crossovermarkedet i USA og vil bli bygget på andre siden av Atlanteren.

=

KOMMER: VW CrossBlue. FOTO: Volkswagen

Barsk SUV-coupé

Det er sågar ventet en BMW X6-inspirert femseter, som CrossBlue Coupe-konseptet ga oss en forsmak på. Det 4,9 meter lange konseptet ble vist frem med elektrisk bakhjulsdrift, men konvensjonell firehjulsdrift blir tilgjengelig.

Og ikke nok med det: VR6-motoren er tilbake, for å forsyne amerikanerne med bensinmuskler. Akselerasjonen fra 0-100 km/t er oppgitt til 5,9 sekunder, og som det andre CrossBlue-konseptet kan det kjøre rundt tre mil på kun elektrisk drift.

Det store CrossBlue-konseptet ble presentert med diesel, men Coupe-konseptet kom med en treliters, direkteinnsprøytet V6-turbomotor på 415 hk, videreutviklet fra motoren som vi kjente (og elsket) i Corrado VR6 og Golf R32.

Lyst på nye Golf med VR6-motor? Det finnes dessverre ingen planer om noe slikt. Men en crossover, det kan du få - i alle klasser.

=

X6-AKTIG: VW CrossBlue Coupé. FOTO: Volkswagen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!