"The latest production version of the #Porsche 918 Spyder at Monterey Motor Week", sto det i meldingen som dukket opp på Porsches offisielle Nord-Amerikanske Twitter-feed nylig. Monteret Motor Week er en ekstremt fasjonabel bilutstilling som nylig gikk av stabelen.

Bildet viser for første gang Porsches nye superbil helt uten kamuflasje. Ifølge Top Gear har Porsche i ettertid nyansert meldingen. Det skal ikke være snakk om produksjonsversjonen av Porsche 918 Spyder, men en før-produksjonsmodell. Selve produksjonsmodellen skal vises frem på bilutstillingen i Frankfurt i begynnelsen av september.

Porsche 918 Spyder er blitt karakterisert som en etterfølger til Carrera GT. Men det er snakk om en langt mer avansert bil som skal konkurrere med LaFerrari og McLaren P1.

Porsche benytter hybridteknologi i 918 Spyder, basert på kunnskap som selskapet tilegnet seg med Porsche 911 GT3 R Hybrid. Det gir relativt hyggelige tall hva gjelder forbruk og utslipp, men også imponerende ytelser. Den har hele tre motorer der hovedkilden er en 4,6-liters på V8-motor på 608 hk. Den ble opprinnelig utviklet for banebilen RS Spyder og er god for 9150 omdreininger.

I tillegg kommer en hybridmodul på bakakslingen på 154 hk, samt en elektrisk motor på frontakslingen på 127 hk.

Til sammen gir det firehjulsdrift og over 880 hk. Forbrenningsmotoren har et dreiemoment på 530 Nm ved 6600/min, men vi snakker over 1200 Nm med alle motorene innkoblet. Den skal greie 0-100 km/t på 2,8 sekunder. Det er kun noen tideler bak Bugatti Veyron 16.4 Super Sport.

Det 1685 kilo tunge karbonmonsteret (1640 kilo med Weissach-pakke) har hele fem kjøreinnstillinger: E-Power (kun eldrift), Hybrid, Sport Hybrid, Race Hybrid og Hot Lap. Vidunderet vil koste over seks millioner kroner i Norge.

918-Spyder-Manufaktur, Stuttgart-Zuffenhausen, Porsche AG, Juni 2013, Foto: Porsche AG=

PROTOTYPE: Porsche 918 Spyder vil koste over seks millioner kroner i Norge. FOTO: Porsche

Prototyp 918 Spyder=

918: Førermiljøet i prototypen. FOTO: Porsche

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!