- De er raske og pene, men mange av superbilene skuffer på bane, sa Formel 1-stjernen og superbileier Jenson Button til TopGear for en stund siden.

Vel, hvis noen skal greie å endre hans oppfatning, så må det være hans egen arbeidsgivers nye monster, McLaren P1. Tallenes tale er klare: 916 hk. 0-100 skal ta under tre sekunder, 0-200 under syv sekunder og 0-300 på rundt 17 sekunder.

Toppfarten er sperret på 350 km/t. Omtrent 700 av hestekreftene kommer fra en forbedret versjon av den 3,8-liters store twinturbo V8-eren (ingen felles deler og blokka er unik for P1), resten kommer fra en elmotor.

Den produserer et dreiemoment på maks 900 Nm og momentkurven skal være svært bratt i begynnelsen og så imponerende jevn. Den er altså ikke bare uhyrlig rask, men også svært kjørbar med lynrask respons. Den snakkes om Nordschleife under syv minutter.

Mindre engasjerende, men like fullt spennende på sin måte er CO2-utslippet; det er mindre enn 200 g/km.

McLaren hevder også at P1 kan kjøres på ren eldrift med en rekkevidde på 20 km, dersom farten holdes under 50 km/t. Så på toppen av alt, P1 er den ultimate melkebilen (spesialdesignet elbil i England) med et klimafotavtrykk på linje med en kompaktbil.

=

NOE AV EN KLIMARACER: CO2-utslippet skal ligge under 200 g/km. FOTO: Newspress

Ikke hk-hysteri

McLaren har svært tydelig sagt at de ikke vil være med på "mest hk"-kjøret. Målet er at den etterlengtede F1-etterkommeren skal være "den beste bilen på vei og bane", ifølge McLaren.

Vi vet allerede at aerodynamikken bidrar til et marktrykk på 600 kilo selv godt under toppfart

P1 benytter også en versjon av F1s antikrengningssystem, som kan aktiveres via en knapp på rattet. I full racingmodus senkes P1 fem centimeter og den enorme hekkvingen heves 30 centimeter.

Button ankom lanseringen av årets F1-kandidat med en P1, men innrømmet raskt at æresrunden foran selskapets hovedkontor var hans eneste inntrykk av bilen. Ingen erfaringer med marktrykk der altså.

- Jeg skulle gjerne vært mer involvert, innrømmet Button da vi betraktet det kamuflerte beistet, sa Button og la til:

- Visste du at de camo-tapen på karosseriet viser faktiske racerbaner?

=

TIL HVERDAG OG FEST: McLarens målsetting er at F1-etterkommeren skal være den beste bilen på vei og bane. FOTO: Produsent

Ferrari med uranteknologi

McLaren har benyttet karbon flittig, og kaller P1s chassis en MonoCage i motsetning til 12Cs MonoCell. 12C ble fra starten konstruert for å være både kupe og kabriolet (Spider). Selskapet hevder P1s monocoque er den letteste du finner i blant biler med registreringsskilter.

Den består av mange forskjellige fibre, inkludert noen som er dobbelt så stive som stål og andre som har fem ganger sterkere bindingsstruktur en titanium av topp kvalitet. Ferrari på sin side hevder at dere nye superbil bruker samme kompositter som man finner i sentrifugene som kjernekraftindustrien benytter til å anrike uran.

Den elektriske motoren representerer et av de største fremskrittene. Batterier i elbiler er ofte tunge og med ytterst variabel effektivitet. P1s litiumbatteri-pakke har et lettvekt-oppsett og skal gi den beste energitettheten som noensinne har vært å finne i en bil ment for vanlig bruk. Elmotoren er også optimalisert for å lagre energi. Kreftene forløses ved å trykke på KERS-knappen på rattet (Kinetic Energy Recovery System).

=

ENKELT: P1-kabinen er milevis unna Pagani Huayras ekstravaganse. FOTO: Produsent

Martin Jansen

Er 1700 hk nok?

Amerikanerne vil ha verdensrekord.

Teppe er ekstrautstyr

Som du kan se av bildene er førermiljøet ekstremt kjørefokusert og minimalistisk på grenser til det sparsommelige. Dashbord, dører, tak, brytere og konsoll er i karbon. Ved å droppe harpiksmaterialet på toppen har man spart 1,5 kilo. Her finnes ingen lyddemping, teppe er ekstrautstyr, men den har navi og et potent lydsystem.

Setene er i ultra-tynn karbon og festet med lettvektskomponenter slik at de kun veier 10,5 kilo hver. I motsetning til Ferrari som har støpt setene i totalkonstruksjonen, kan P1s seter flyttes frem og tilbake, samt tiltes dersom hjelm skal benyttes.

Både McLaren og Ferrari påroper seg inspirasjon fra jagerfly med baldakin-aktig cockpit, strukket frontglass og kompakte dimensjoner. Dette er seriøse biler for seriøse tider. Vi gleder oss til dogfighten.

=

DIGITALT: Konfigurerbare digitale displayer med racedata. We like. FOTO: Produsent

Konkurrentene

Ferraris nye Enzo

LaFerrari har en V12-er med over 9000 omdreininger, pluss HY-KERS elektrisk modul. Møtet med P1 bli tiårets kamp.

=

KONKURRENT: LaFerrari. FOTO: Newspress

Porsche 918

Ingen mysterier her. Vi vet at Carrera GTs vitale sønn får en 4,6-l iters V8-er pluss twin-elmotor, som til sammen leverer 795 hk og 780 Nm. En begrenset produksjon av Porsche 918 starter i september.

=

LITT CARRERA GT: Porsche 918. FOTO: Produsent

Jaguar C-X75 (R.I.P)

2011, Jaguar lanserer planene om å bygge en svindyr 320 km/t + hybrid med både turbo og kompressor, firesylindret motor pluss elmotor. Men svak verdensøkonomi drepte C-X75 sent i 2012. Hybridteknologien vil imidlertid bli å finne i andre Jaguarer

=

HISTORIE: Jaguar C-X75. FOTO: Newspress

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!