Nye typer framdrift kan gi uventede fordeler. Land Rover fikk i oppdrag fra Londolozi Game Reserve i Sør-Afrika å lage en elektrisk Defender. Dette er et åpent kjøretøy med åtte høyt monterte stoler som gjør det lettere å ta inn synsinntrykk fra parken.

Elektrisk drift gjør den stille, så man kan snike seg inn på dyrene. Hvis dyrene skulle se på bilen og passasjerene som en desserttralle, kan den også kjøre like fort bakover som forover.

Land Rover har videreutviklet den elektriske 110, gitt den mer power og bygd syv til. Ingen av dem vil bli lagt ut for salg. Dette er et vitenskapelig prosjekt for merkets ingeniører som studerer elektrifisering og hybridisering i utallige former for hele bilproduksjonen.

Jeg håpet egentlig at de ville legge en motor til hvert hjul og elektronisk differensialstyring for å få ekstremt veigrep og kontroll. Men det ble enklere enn som så: En enkel sentral motor som driver alle hjulene, med en totrinns overføringskasse og senterdiffsperre for de sleipeste bakkene.

Dermed kommer du lett over store hindringer. I hvert fall store nok for meg. Ingeniørene hevder også - noe jeg ikke kan bekrefte - at den kan dra en 12-tonns trailer opp en 14 prosents stigning, stoppe midt i den, og kjøre igjen.

På veien har du mye elektrisk motorhvin, men for øvrig er den grei og renslig. Og du trenger ikke bruke den grusomme girspaken, siden den bare har ett gir i høy utveksling. Det som ser ut som en girspak, er bare en bryter for fram- eller bakover. På alle andre måter er den den samme arbeidshesten som alle andre Defendere er.

=

VILLMARKA: Egentlig en bil ment for safari. FOTO: Land Rover

=

=

Begrenset rekkevidde

Hele greia er bare omkring 100 kilo tyngre enn en vanlig Defender, siden den klarer seg uten motoren, girkassa, eksosanlegget, bensintanken og radiatoren.

Motoren ligger i den eksisterende overføringskanalen under, og det store batteriet er i det gamle motorrommet.

Det er på 27 kWh, eller cirka 30 prosent mer enn Nissan Leaf, men oppgitt rekkevidde er bare 80 km grunnet vekten og størrelsen. Ikke akkurat i Tesla Model S-standard

Dette er ikke en bil for rask veikjøring, men for langsom safaritur i et sårbart miljø. Under slike forhold kan den vanligvis klare en åttetimers dag før den trenger opplading.

=

IKKE GIR: Det ser ut som girspak, men er i realiteten er bryter. Foto: Land Rover

TEKNISKE DATA

Motor: Elmotor 27 kWh

Drift: 4x4

Hk: 95

Dreiemoment: 330 Nm

Forbruk: 0

0-100 km/t: Ikke oppgitt

Toppfart: 113 km/t

Vekt: 2162 kg

Pris: Ikke oppgitt.

=

EN SLITER: Samme arbeidshesten som alle andre Defendere, bare helt elektrisk. FOTO: Land Rover

DOMMEN: Ulike Defendere er gode til hver sine spesialjobber. Her er en enda mer spesialisert type.

RIVALEN: Mercedes Ener-G-Force Drevet av brenselceller, ett eksemplar: Til ny G-Klasse?

Les også:

Range Rover Sport blir over 100 000 kroner billigere

Nye Range Rover er rett og slett overlegen

Her er bilene med mest bagasjeplass

Her står UP i sommer

Mercedes-Benz Ener-G-Force=

DU VERDEN: Mercedes Ener-G-Force. Ble vist frem på bilutstillingen i Los Angeles. May the Ener-G-Force be with you. FOTO: Daimler AG

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!