BMW 5-serie

BMW snobber nedover

Mindre motor gjør BMW 5-serie billigere. Og nå blir den også rimeligere med firehjulsdrift.

Sist oppdatert

Over én million enheter av BMW 5-serie sedan, stasjonsvogn og GT er solgt siden dagens generasjon ble lansert. Nå får modellene en liten facelift. På 5-serie sedan og stasjonsvogn kan de kosmetiske endringene spores i form av nye tåkelys og endret form på nedre luftinntak. Baklysene har også noe endret form.

Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) ble det solgt 1230 5-serier i Norge i fjor. 5-serien var også fjorårets klart mest populære importbilen. Mer interessant enn den utvendige kosmetikken er det nok at 5-serien blir noe mer tilgjengelig fordi en mindre motorsterk versjon lanseres. Det betyr rimeligere 5-serie.

Motorutvalget utvides nemlig med 518d som minste motorversjon. Både sedanversjonen og stasjonsvognen kan leveres med den firesylindrede twinturbo-diesemotoren som yter 143 hk. Det teoretiske forbruket er på beskjedne 0,45 liter per mil med et C02-utslipp på 119 g/km.

Firehjulsdrift er populært i Norge. I april ble det registrert 4334 nye personbiler med firehjulsdrift i Norge, en andel på 31 prosent, ifølge OFV. I samme måned i fjor var firehjulsdriftandelen 26 prosent. Dermed er det også interessant at BMWs system for firehjulsdrift, xDrive, nå blir tilgjengelig på 520d-modellen. XDrive har kun vært tilgjengelig på de mer kostbare versjonene, som 525-modellen.

BILLIGERE: BMW 518d blir ny innstegsmodell. FOTO: BMW
BILLIGERE: BMW 518d blir ny innstegsmodell. FOTO: BMW

Sparer drivstoff

I tillegg til drivstoffbesparende teknologier som regenerering av bremsekraft og start/stopp-teknologi (nå også i kombinasjon med åttetrinns automatkasse), kommer 5-serien nå med en "freewheel"-funksjon. Det økonomiske kjøreprogrammet Eco Pro inkluderer en drivstoffbesparende rullemodus der drivverket kobles ut når du ikke gir gass, slik at friksjonen reduseres. 5-serien har også fått noe mindre luftmotstand, som også er gunstig for forbruket.

Xenon-lys er standard på alle modellene, men i likhet med andre bilprodusenter går også BMW over til hovedlys med LED. Lysdiode-teknologien blir kun tilgjengelig på de dyrere modellene. Fjernlys som ikke blender, samt Night Vision som oppdager mennesker og dyr i mørket blir også tilgjengelig. På listen over ekstrautstyr finner vi også Traffic Jam Assistant som automatisk holder bilen i veibanen, selv i svinger.

Enda hvassere toppmodell

FIREHJULSTREKK: Nå kan også 520d-modellen leveres med XDrive. FOTO: BMW
FIREHJULSTREKK: Nå kan også 520d-modellen leveres med XDrive. FOTO: BMW

Sett med norske øyne er det klart mest interessant at BMW 5-serie kommer med mindre motor, som gjør den noe billigere å realisere. På den annen siden vil det garantert også glede noen at også M-avdelingen til BMW er omfattet av endringene på 5-serien.

Toppmodellen BMW M5 blir enda sterkere med en såkalt Competition Package (også til M6) som innebærer at den 4,4-liter store V8-eren får 15 flere hk. Dermed økes antall hester fra 560 til 575. Det gjør M5 0,1 sekund raskere fra 0-100 km/t og 0,2 sekunder raskere til 200.

Les også:

Test deg selv: Hva kan du om BMW-modeller?

STERKERE: BMW M5 blir enda sterkere. FOTO: BMW
STERKERE: BMW M5 blir enda sterkere. FOTO: BMW

Den beste SUV-en fra BMW

Bilen som BMW må hate

Dette råskinnet blir billigere i Norge enn i Tyskland

Denne saken ble første gang publisert 21/05 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også