Tekniske data Renault Koleos 2,0 dCi

  • MOTOR: R4, 1995 ccm
  • EFFEKT, hk ved o/min: 175/3750
  • DREIEMOMENT, Nm ved o/min:360/2000
  • EGENVEKT, kg: 1655
  • MAKS HENGERVEKT, kg: 750/2000
  • BAGASJEROM, liter: 450/1380
  • FORBRUK, EU-MIX, l/mil:0,79
  • CO2-UTSLIPP, g/km: 209
  • 0-100 KM/T, sek: 9,9
  • TOPPFART, km/t: 189
  • PRIS, FRA*: Ikke klar
  • I NORGE: September
  • *Med 150-hesteren vil den koste fra ca. 400 000 kroner.

Med Nissans 4wd-erfaring i ryggen, lanserer Renault nå sin første ekte SUV. God fremkommelighet, fransk komfort og fine dieselmotorer er Koleos' viktigste våpen i kamp med mange gode konkurrenter i et rikholdig segment.

God i terrenget

Selv om en kompakt-SUV har både firehjulstrekk og et snev av bakkeklaring, er ikke alltid dette synonymt med gode terrengegenskaper. Koleos har - i likhet med de fleste andre konkurrentene sine - en differensial som overfører krefter til bakhjulene, men ikke noen lavgirserie, så en "klatrebil" er dette ikke.

Men, Renaultens lille joker i ermet er meget god angrepsvinkel, HDC (Hill Descent Control) og mulighet for låsing av differensialen mellom de to akslingene. I praksis fungerer derfor Koleos glimrende utenfor allfarvei, og selv i en tøff terrengløype satt opp til formålet, imponerer den med god fremkommelighet, fin balanse og et HDC-system som fungerer upåklagelig godt.

Sistnevnte system begrenser automatisk farten til 7 km/t uansett hvor bratt og kronglete nedoverbakken foran deg er, og unngår låsing av bremsene som fort kan skje hvis man skal gjøre den samme jobben selv.

Mester på dårlig vei

Koleos imponerer også på dårlige veier. Spesielt på humpete grus- og terrengveier er fjæringskomforten meget god, og bilen oppfører seg stabilt og forutsigbart. På fin vei kjører også bilen godt - ikke sportslig eller lekent, men akkurat så komfortabelt og sikkert som man forventer seg.

Renault Koleos blir tilgjengelig med tre motorer: to med dieseldrift, og en med bensin. Bensinmotoren - en 2,5-liters firer på 170 hester og 226 Nm - vil nok ikke bli noen storselger i avgiftslandet Norge, men gjør en god nok jobb under panseret - faktisk bedre enn de fleste andre sugemotorer vi har kjørt i kompakt-SUVer.

Tolitersdieselen er tilgjengelig i to effektutgaver: 150 og 175 hester, og henholdsvis 320 og 360 Nm. Vi fikk bare kjørt den største av dem på lanseringen, og den passet bilen utmerket. Men vi tipper at også den "lille" vil gjøre en mer enn god nok jobb i Koleos. Det eneste minuset med motorene, er at de puster ut litt mye CO2 i forhold til de beste i klassen, noe som igjen gir et visst utslag på prisen her til lands.

Litt "koreansk"

Renault Koleos skjuler på mange måter sitt koreanske opphav ganske godt, men på et par småting røper den seg. I et ellers trivelig og velkjent Renault-interiør, har bilen blitt utstyrt med noen flate, harde og lite støttende seter - ikke hverdagskost i en Renault, et merke som helst vil være synonymt med god sittekomfort.

Et annet irritasjonsmoment er bagasjerommet, som til tross for et akseptabelt antall liter - 450 - er vanskelig å utnytte grunnet hekkens avrundede form.

Alt i alt

Etter to dager med prøvekjøring i Fez i Marokko, er helhetsinntrykket godt. Den mest spenstige bilen på markedet er dette ikke, og ei heller den morsomste, men likevel har den verdifulle egenskaper som burde kunne gjøre den konkurransedyktig i den tøffe klassen den skal kjempe i.

Men den burde hatt litt bedre seter, et litt barskere utseende og litt lavere utslippstall.

Den billigste dieselutgaven vil koste fra ca. 400 000 kroner, ifølge Céline Buisson Rosvold hos den norske importøren.

På humpete grusveier er fjæringskomforten meget god, og bilen oppfører seg stabilt og forutsigbart.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!