En måte å beskytte bilen din mot andres bildører og handlevogner, er å parkere slik at risikoen minimaliseres.

Men stadig oftere møter vi stappfulle parkeringshus og parkeringsplasser ved storsentre, og stadig oftere opplever folk at noen har laget en såkalt parkeringsbulk i bildøra, eller for den saks skyld skrapet opp en skjerm eller en støtfanger.

Og det verste er at de fleste stikker av fra sitt ansvar, slik at du selv må bekoste reparasjonen. Noe som gjerne blir dyrt. Men kanskje ikke så dyrt som du tror, om du kan benytte deg av den såkalte smart repair-metoden til å få rettet opp småbulker og fikset mindre lakkskader.

Men hva kan du gjøre, om det ikke er mulig å parkere i trygg avstand fra andre biler?

Da må du selv aktivt beskytte bilen din, i den grad det går an. Bilprodusentene, som tidligere var mye flinkere til å lage skikkelige støtdempere og beskyttelseslister langs dører, har igjen begynt å tenke på dette. Ford, for eksempel, lanserer i år en såkalt "Dørkantbeskytter" på Focus.

Ellers finnes det en del billige gummilister til salgs hos bilrekvisitaen, men det sier seg selv at det er begrenset hvor stor nytte slike smålister kan gjøre for seg.

=

ENKELT: Det tar ca. 15 sekunder å få på plass en Doordefender. Det kan være vel anvendt tid noen ganger.

Legger du ned en del mer penger i et beskyttelsessystem, kan du kjøpe større magnetlister som i langt bedre grad sørger for at du unngår parkeringsskader.

Doordefender er nytt på det norske markedet. Magneter fester fenderne kjapt til bilen, langs for- og bakdørene, og importør Håvard Hollerud i Dacara garanterer at magnetene ikke vil skade rene overflater.

-Du setter to par med doordefendere på bilen i løpet av 30 sekunder. Det er vel investert tid for å bevare bilen din hel og uten skader mens du står parkert.

Prisen for to par er 1299 kroner, noe som kanskje kan virke som en stiv pris. Men summen er lavere enn hva en eneste bulk koster å fikse - selv med bruk av smart repair. Og en antityverikabel sørger for at ingen stjeler dørfenderne.

Se video av hvordan dette fungerer:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!