Hvordan legge til maskulinitet på Maranello-måten. 1: Ta en California. 2: Legg på 30 hester, 191 Nm dreiemoment og fire nye typer aluminium. 3: Bland til sinne.

Slik har Ferrari - kanskje litt påvirket av antydninger om av deres V8-drevne hardtak-cabriolet ikke var røff nok til å ha skiltet til den steilende hesten - gått fram for å øke innholdet av Y-kromosomer. Resultatet er passelig macho.

Med den ekstra kraften (frigjort av en nytt eksosanlegg, revidert motorstyring og en veldig smart klaffventil nede i veivhuset) og stivere chassis er ikke California noen veik slektning av Ferrai 458 Italia og Ferrari FF.

Selv om Ferrari innrømmer at California fremdeles er rettet inn mot et mindre adrenalinavhengig publikum, er dette en skikkelig superbil: Den sprinter fra 0 til 100 på 3,8 sekunder på veien mot toppfarten på 312 km/t.

Den feier oppover girene sine som en toppløs furie. Den tar svinger med ansiktsendrende kraft. Kanskje skyldes det de fire nye metallsmakene (den gamle bilen hadde bare åtte, denne har hele tolv) som fjerner 30 kg av tørrvekten til California, og kanskje er det de reviderte fjærene og demperne.

La Ferrari California in Atelier=

ENDEN ER DER: Så lekkert kan det gjøres. Foto: Ferrari

Herlig balansert

Uansett kjørte vi California i regnvær av Niagara-klasse på de verste fjellveiene omkring Maranello - elendig asfalt, svære dammer med regnvann, dumper, grus - og den var utmerket: Den er herlig balansert i selv de glatteste svingene, forteller deg hvordan det står til med grepet, og hjelper deg med fintfølende elektronikk. Den er ikke så spisst satt opp som 458, men like underholdende på sin måte.

Når vi snakker om spisst oppsett, bør du unngå Californias nye Handling Speciale-pakke. Den koster "bare" ca. 40 000 kroner, gir stivere fjærer foran og bak for å minske krenging med seks prosent, og ikke minst blir styringsutvekslingen ni prosent raskere.

Men det stivere chassiset er ingen forbedring, og den raske styringen blir ærlig talt rar og så skarp at den gir nesa til California en nervøs og rastløs følelse som underminerer GT-egenskapene dens.

På en klar og tørr bane vil utvilsomt skarpere svinging og urolig styring være herlig, men enhver som planlegger å bruke denne bilen til vanlig kjøring på vanlig vei, burde holde seg unna HS-pakka.

Den legger dessuten ikke til noen ekstra lyd, noe som - tross all kjapphet og kjøreegenskapene - er Californias trumfkort. Ta ned taket, dytt gassen gjennom gulvet, og nyt den dunkende øremassasjen til en naturlig pustende Ferrari V8 som gjør sine bråkete ting. Med mandighet.

=

LEKKERT: Lite å utsette på dette førermiljøet. Foto: Ripley & Ripley

Spesifikasjoner:

Ferrari California 4,3 V8

Motor: 4297 ccm, V8,

Drift: Bakhjulsdrift

Hk: 490

Nm: 504

Forbruk: 1,13 l/mil,

C02-utslipp: 270 g/km

0-100 km/t: 3,8 sek,

Toppfart: 312 km/t

Vekt: 1735 kg

=

30: Ferrari California 30 - 30 indikerer 30 flere hestekrefter og 30 færre kilo. Foto: Ferrari

PRISEN:

Fra ca. 1,45 mill. kroner før norske avgifter

DOMMEN:

Ingen "jentete" Ferrari lenger. Mer kjørevennlig enn en 458, men likevel en fullblods Maranello-opplevelse

RIVALEN:

Maserati GranCabrio: Italiensk, med frontmotor, V8: Ikke fullt så skarp som Cali, men den er ca 30 prosent rimeligere og låter like bra.

=

RIVALEN: Maserati GranCabrio.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!