BMWs miljøvennlige råskinn
BMW mener at en miljøvennlig bilframtid ikke trenger å bli kjedelig.
Null til hundre tar 5 sekunder. Toppfarta er 250 km/t - BMW i8 Spyder er elektronisk sperret på denne hastigheten. Uten sperre hadde den gått enda litt fortere.
Tallene tyder på at miljøbil ikke er hva det var. Og at rendyrkede sportsbiler kommer til å bli noe helt annet enn det har vært.
Ny BMW-serie
Som navnet viser kommer i8 Spyder fra BMWs nye underavdeling for elektriske biler og hybridbiler. Fra neste år vil BMW begynne å selge "i"-bilene, og så langt har BMW vist konseptbiler av bybilen i3 og sportshybriden i8, og nå i8 Spyder.
Spyder-versjonen deler teknikk med den "vanlige" i8, men det er også flere ting som skiller. Spyderen er kortere (448 cm lang) og baksetene er droppet. Også akselavstanden er redusert, så i BMWs nye miljøbilsortiment er det i8 Spyder som blir den mest sportslige og rampete rent kjøremessig.
Ikke minst kan taket på i8 Spyder legges ned. Og da viser den en uvant roadster-side: Den kan gå helt uten at du hører lyden av en forbrenningsmotor. Batterikraften skal ifølge BMW rekke til om lag 30 km, forutsatt at du ikke ber alle elmotorens 131 hk levere maks hele tida. Batteriene kan lades med strøm fra en vanlig kontakt, så i8 Spyder er altså en såkalt plugg-inn-hybrid.
Liten, men sterk bensinmotor
BMW har brukt hybridmulighetene ytterst bevisst for å gi bilen 50/50-fordeling av vekt. Elmotoren er foran, mens bensinmotoren ligger like bak setene. Bensinmotoren har 223 hk, og det har BMW lokket ut av tre sylindre med i alt halvannen liters sylindervolum.
Slik sett er BMWs i-biler enda et tegn på at motorer med seks sylindre eller mer raskt vil bli en sjeldenhet.

Superbil-rask
BMW har dessuten jobbet for at ekstravekten batterier og elmotorer fører med seg, skal utlignes gjennom bruk av lette materialer. Vekten er oppgitt til 1630 kg. Til sammenligning veier den litt mindre Porsche Boxster rundt 300 kg mindre.
Med full gass og full effekt fra både el- og bensinmotor yter i8 Spyder totalt 354 hk og har et dreiemoment på 550 Nm. 80-120 km/t skal gå unna på 4 sekunder. Om det ikke er i klasse med superbiler som Audi R8 V10 og Mercedes SLS AMG, er det like fullt alvorlig fort.
Gjerrig hvis du kjører pent

Likevel greier den et godkjent forbruk etter EU-syklusen (som alle biler solgt i Europa skal godkjennes etter) på 0,3 l/mil. Den har dessuten et system som samordner data fra en avansert navigasjonsenhet med styresystemet for kraftflyten:
Får navigasjonsapparatet for eksempel melding om en uunngåelig kø, vil hybridsystemet sørge for å lade batteriene maksimalt slik at bilen kan gå elektrisk når den stamper i køen.
Og som om det ikke er nok av gadgets i i8 Spyder: Under et glasstak bak ligger to elektrisk drevne sparkesykler som miljøsnilt bringer deg videre fra parkeringsplassen.
Forhåpentligvis har sparkesyklene lavere toppfart enn bilen.
Konsepter, men...
BMW understreker at i-bilene så langt er for konseptbiler å regne. Dette er altså biler som er bygd for å kunne vises på messer og lignende. De blir aldri helt slik når de er ferdige.

Samtidig hinter BMW om at det endelige produktet vil ligne. I et intervju med Spiegel sier designsjef Benoit Jacob i BMWs i-underselskap at mange detaljer fra konseptbilen er klar for bruk i den endelige modellen. Særlig gjelder det interiøret.
Les også:
Superbilen som er som skapt for Norge
Over 200 nordmenn har bestilt denne SUV-en usett
Bilene som alle skulle hatt råd til
Se video av BMW i8 Spyder
</p> </div>
