Fyllekjøring i Norge

  • 0,27 prosent av bilførere kjører med over 0,5 i promille.
  • Når en bilfører kjører med 0,5 i promille, er faren 900 ganger større enn ellers for å bli drept i trafikken.
  • Promillegrensen på 0,5 ble innført i 1936 og ble senket til 0,2 i 2001.
  • Ved 0,2 i promille har øynene vanskeligere for å fokusere og omstille seg lysforandringer.
  • Ved 0,5 i promille er evnen til å oppfatte situasjoner og samtidig utføre presise bevegelser blirr dårligere. Synsfeltet er også innsnevret.
  • Etter 0,8 kan en kjennes seg tydelig beruset, og etter 1,5 vil de fleste miste både kritisk tenkning og handlingsevne.

Kilder: Wikipedia og NRK Puls

Illustrasjonsbilde

Én av fem tekster bak rattet

"Hej Skat. Tak for en dejlig aft... ". Dette sto å lese på displayet på en mobiltelefon etter at en bil hadde krasjet i et tre i Danmark. I førersetet ble det funnet en død mann, skriver Aftenposten.

Den omkomne rakk aldri å skrive ferdig eller sende meldingen.

I en dansk undersøkelse, som Zapera utførte for metroXpress i høst, innrømmer hver femte spurte at de skriver og sender meldinger mens de kjører.

En annen undersøkelse viser at mellom fem og ti prosent av alle alvorlige bilulykker i Danmark kan relateres til tasting på mobiltelefonen, skriver Politiken.

- Selve kjølringen blir ustabil, man mister konsentrasjonen på fart og andre trafikanter og man blir sløvere i reaksjonen, sier Thomas Troglauer i Dansk Transportforskning.

Hva tror du er verst? Stem nederst i artikkelen.

Mens reaksjonstiden for sjåfører som skrev tekstmeldinger i bilen falt med 35 prosent, reagerte de som hadde drukket 21 prosent tregere.

Dette kommer fram av en undersøkelse gjennomført av Britain's Transport Research Laboratory (TRL), melder Reuters Life.

Verre enn hasj også

Testpersonene hadde kun drukket seg til en promille rundt øvre grense for det tillatte på britiske veier, det vil si 0,8 promille (80 milligram alkohol pr. 100 ml blod). Denne grensen er høyere enn både i EU for øvrig og i Norge, hvor maksgrensen ligger på henholdsvis 0,5 og 0,2 promille.

Les også: Slik blir kroppen påvirket

For de av testsjåførene som hadde røyket hasj før de satte seg bak rattet, sank reaksjonstiden med 12 prosent.

Vinglet i veibanen

Studien viste også at sjåførenes evne til å holde seg midt i veibanen og med forsvarlig avstand til bilen foran, var mer redusert mens man skrev og sendte sms enn i beruset tilstand.

- Dette viser hvor farlig det er å sende tekstmeldinger mens man kjører, uttaler seniorforsker Nick Reed i en kommentar til undersøkelsen.

Liten skrift

Han påpeker at sjåførene først ble distrahert av at de måtte flytte hånden fra rattet til mobilen - hvorenn den måtte befinne seg -deretter av å forsøke å tyde de små bokstavene på mobilskjermen samt av å tenke på hva de skulle svare.

- Det er kombinasjonen av disse faktorene som medfører den sterkt nedsatte reaksjonstiden og evnen til å kjøre trygt, sier Reed til Reuters.

1,4 km pr. sms

Den forholdsvis lange tiden det tar å skrive selve tekstmeldingen, er en annen åpenbar faktor.

Forskerne fant ut at de 17 sjåførene i undersøkelsen i gjennomsnitt brukte 63 sekunder på å forfatte en melding.

Dersom du ligger i 80 km/t, rekker du å tilbakelegge 1,4 kilometer på denne tiden.

Les også: Operert etter fyllkjøring

- Livsfarlig atferd

- Alle ansvarlige sjåfører unnlater å nyte alkohol før de setter seg i bilen. Nå må vi få folk til å forstå at å sende tekstmeldinger er noe av det farligste du kan gjøre mens du kjører bil, sier direktør Stephen Glaister fra motorforeningen RAC Foundation.

Det var medlemmer fra denne foreningen som deltok i kjøresimulatortesten. De ble blant annet bedt om å lese og skrive tekstmeldinger under en rekke ulike kjøreforhold.

Les mer:

I fengsel etter dødskrasj

Klikk/helse

Avstemning

Hva tror du er farligst i trafikken?

28% stemmer
Promille
46% stemmer
Tekstmeldinger
4% stemmer
Lite søvn
17% stemmer
Medikamenter og narkotika
4% stemmer
Å prate i mobilen
Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!