Tekniske data: Citroën DS5 1,6 THP 200

MOTOR, CM3: 1598

EFFEKT, HK VED O/MIN: 200/5500

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 275/1700

EGENVEKT, KG: 1505

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 453/187/152

BAGASJEROM, LITER: 468

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,67

CO2-UTSLIPP, G/KM: 155

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,2

TOPPFART, KM/T: 235

Pris: Ukjent

Ta en titt på DS-serien deres, som til nå huser småbilen DS3, kompaktbilen DS4 og sist, men definitivt ikke minst DS5. Vi har vært i Frankrike og prøvekjørt nyheten.

Vi lot oss imponere av DS3 da den kom. Den er morsom både utvendig og innvendig og har kjøreegenskaper og motorer i stil med det kreative utseendet. Råest av alle var kruttpakka DS3 Racing - det nærmeste man kommer rallybilen til Loeb.

Ståheien var ikke like stor da vi kjørte DS4 på test her hjemme; DS4 er fin å se på, men kjøreegenskapene stod dessverre ikke helt i stil. Citroën mener selv at DS4 er sportslig, men å sette store hjul på et relativt mykt fjæringsoppsett er ikke korrekt oppskrift.

Nok om det. Over til nye DS5, som er mye finere å se på i virkeligheten enn på bilder. I riktig farge kledd med store, fine hjul, så vil vi driste oss til å si at dette er den kuleste familiebilen vi kommer til å se på veien her hjemme i 2012. Hvert fall i denne prisklassen.

LEKKER SAK: Vi kan garantere at DS5 er lekrere i virkeligheten enn på bilder. © FOTO: Petter Handeland

Ser ut som en million

Citroën har klart å skjule DS5 sin noe høyreiste fasong med lekker og kreativ linjeføring, dominert av en kraftig front og korte overheng både foran og bak. "Boldness" kaller Citroën det, uten at vi skal oversette det direkte.

Uansett treffer designen midt i blinken og Citroën skal ha skryt for å lage noe så annerledes alt annet. Hvem andre hadde vel våget å legge en bred kromlist fra frontlyktene og godt opp på a-stolpen?

Bilen vi får utlevert på prøvekjøringen i Nice har topp utrustning og den kraftigste motoren. Store skinnseter med klokkerem-design kapsler oss inn i en forholdsvis trang men eksklusiv kupé, som like gjerne kunne vært hentet fra en langt, langt, langt dyrere bil.

DS5 er like utsøkt innvendig som utvendig, der materialkvaliteten på skinn, metall og plast er overveldende. Feiende flott er alltid bra, men vi vil tro det kommer til å koste.

Form for funksjon

Til tross for mye moderne utstyr, er det tydelig at form har gått foran funksjon i DS5 - som skal være en annerledes familiebil. Det prangende interiøret stjeler mye plass i en ganske kort kupe. DS5 er registrert for fem personer, men med forholdsvis dårlig benplass, lav takhøyde og liten bredde i baksetet ville vi heller vært fire enn fem på langtur. Men så er den også bygget på samme plattform som lillebror DS4.

DS5: En rålekker bil som viser at Citroën igjen er i førersetet på design. © Handeland, Petter

Litt DS4

Citroën lover at DS5 ikke bare skal se bra ut, den skal også være sporty og ha moderne drivlinjer med lavt forbruk og beskjedent CO2-utslipp. Høres fint ut, men påstandene holder ikke vann. Akkurat som på DS4, stjeler for store hjul mye av fjæringskomforten vi alle vet at Citroën kan gi. Testbilen ruller på 19-toms felger med dekk med lav profil, og det virker rett og slett som fjæringen ikke tåler all vekten i hvert hjørne.

DS5 er bedre med 18-tommers hjul og sikkert best på veien med 16- eller 17-toms hjul, men da begynner også felgene å bli så små at de tar bort fokus fra bilens flotte design.

Store hjul til tross: DS5 ikke gjør skam på veien. Den er forutsigbar i oppførselen og det bor godt med veigrep i de brede dekkene, uten at den kan kalles sportslig.

PÅKOSTET: Interiøret i toppmodellen vi kjørte var av høy klasse, med meget god materialkvalitet og spennende design. © FOTO: Petter Handeland

Spennende motorprogram

Citroën og Peugeot har en rekke fine motorer å tilby i DS5. Mest spennende er diesel-hybriden, der en 163 hk turbodiesel driver forhjulene og en elmotor på 37 hk driver bakhjulene. Av erfaring vet vi også at 1,6-liters bensinturbo på 156 eller 200 hester og 1,6-dieselen (112 hk) er veldig fine motorer.

Under prøvekjøringen kjører vi både bensinturbomotoren på 200 hk og dieselhybriden.

I motsetning til dieselhybriden er ikke bensinturboen veldig aktuell i Norge takket være høye avgifter, men vi får igjen bekreftet at den lille 1,6-literen som opprinnelig stammer fra BMW er en effektiv og forholdsvis drivstoffgjerrig motor.

UTRADISJONELT: Citroën har plassert alle knappene som vanligvis sitter i dørsidene i midtkonsollen. Litt uvant, men veldig stilig. © FOTO: Petter Handeland

Effekten uteblir

Dieselhybriden kjører vi kun en kort tur. For kort til å få et skikkelig inntrykk. Til sammen høres kanskje 200 hk og firehjulsdrift ut som en potent pakke, noe vi med en gang kan si at den ikke er.

Ytelsesmessig kan vi ikke si at vi merker den ekstra effekten i elmotoren, unntatt i innstillingen ZEV (Zero Emission Vehicle) der bilen går kun på strøm opp til 35 km/t. 4WD er et rent firehjulstrekkprogram man kan bruke på vanskelig underlag.

Førsteinntrykket er at drivlinjen er velfungerende og gjerrig på forbruket ved fornuftig kjøring. Mye avgjøres av hvordan personen bak rattet bruker høyrefoten. DS5 dieselhybrid har oppgitt CO2-utslipp på 99 gr/km (0,38 l/mil).

Den rykkete oppførselen til den elektronisk styrte manuelle girkassen liker vi ikke, men Citroën velger å bruke denne da forbruket er lavere med den enn en tradisjonell automat.

En ubegripelig bil

Selv om ikke DS5 imponerer med noe særlig utover en særdeles lekker design, et luksuriøst interiør (om man er villig til å betale ekstra) og fine motorer, så sliter vi foreløpig litt med å forstå oss på denne bilen.

Citroën skal ha ros for å bygge en bil som skiller seg til de grader ut, men vi er redd DS5 kan bli litt for ekstrem for fornuftige Ola Nordmann.

Prisene er foreløpig ikke klare, men bilen skal etter planen komme til landet i april/mai 2012.

Les også:

Tidenes mest vanvittige familiebil

Bilder av ny Toyota lekket

Audis storselger får skarpere design

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!