På det glade 80-tallet ble det produsert en rekke småbiler med nok motor til at 18-åringer og andre førstegangskjøpere ikke lenger bare drømte om Ascona, Taunus, og Granada.

Navn som VW Golf GTi, Ford Escort RS Turbo, Ford Escort XR3i, Opel Kadett GSi, Fiat Uno Turbo ie, Fiat Ritmo Abarth og sist, men ikke minst, Peugeot 205 GTI, helst 1,9-literen, er navn det fremdeles går gjetord om.

VW Golf GTi har overlevd alle de andre, men nå gjør Peugeot comeback med en liten GTI - foreløpig som konsept, vel å merke.

Bilen har sågar innlagt en liten tribute til sin legendariske forgjenger i form av en GTI-logo. Det er Peugeot selv som opplyser at logoen er en hyllest til 205 GTI, og kaller 208 GTI en "gjenskapning av et legendarisk ikon".

=

200 HK: Bilen er utstyrt med en 1,6 liters turbomotor med 200 hk.

=

GTI: Barskt interiør med rød bakgrunnsbelysning.

200 hk

Peugeot 208 GTI er utstyrt med samme motor som Peugeot 207 RC. Det vil si den 1,6 liter store turbomotoren som ble kåret til Årets motor i 2008. 200 hk og 6-trinns manuell girkasse antyder at 208 GTI kan by på ganske morsomme kjørerturer.

Utvendig har bilen blant annet har doble krommede eksosrør, frontspoiler og sideskjørt. GTI-logo i børstet stål er plassert i grillen, samt på den ene bakskjermen.

Også på innsiden er GTI-versjonen av 208 annerledes enn den vanlige modellen som er ventet til Norge i mai. Sportsseter i Nappa-skinn, paneler i Alcantara, dobbeltsøm, pedaler i aluminium og og instrumentenes røde bakgrunnsbelysning forteller at dette er en 208 uten det vanlige.

Peugeot 208 og 208 GTI Concept vises frem på bilutstillingen i Genève i mars,.

=

VISES SNART: Peugeot 208 GTI Concept vises på bilutstillingen i Genève, sammen med den snart norgesaktuelle 208

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!