Det hører med til sjeldenhetene i dagens bilverden at nye modeller blir mindre enn forgjengeren. Men det er tilfelle med Peugeot 208.

208 er 3,96 meter lang, og er dermed syv centimeter kortene enn Peugeot 207. Slankere er den også, hele 173 kilo er mistet siden 207. Letteste versjon av 208 veier 975 kilo.

Men 208 blir større innvendig enn forgjengeren. Det er oppnådd med mindre overheng både foran og bak. Den er også én centimeter lavere og to centimeter smalere. Bakseteplassen er økt med fem centimeter i lengderetning, og bagasjerommet er økt med 15 liter i volum (VDA).

=

NY: Peugeot 208 vises på bilmessa i Geneve i 2012 og kommer til Norge i mai.

0,34 liter på mila

I likhet med lengden er også forbruket krympet. 208 får en rekke nye motorer, og det gjennomsnittlige CO2-utslippet er redusert med 34 gram per kilometer.

Og dersom teori og praksis går hånd i hånd skal 1.4 HDi-motoren med start/stopp-funksjon greie et forbruk på 0,34 liter per mil. CO2-utslippet skal da ligge på 87 gram per kilometer. Modellen har et såkalt mini-hybridsystem kalt e-HDi.

For øvrig skal ingen av 208-modellene med dieselmotor ha et CO2-utslipp som overstiger 99 g/km, ifølge Peugeot.

På bensinsiden vil 208 bli lansert med to nye tresylindrete motorer. Det er en 1.0 VTi med 68 hestekrefter, og en 1.2 VTi med 82 hestekrefter. 1.0 VTi har et CO2-utslipp på 99 gram ved blandet kjøring, som tilsvarer et forbruk på 0,43 liter per mil.

=

TREDØRS: 208 kommer også i en tredørsversjon som er utstyrt med designtrekk på siden som er hentet direkte fra konseptbilen SR1.

Berøringsskjerm og 3G

208 kan også leveres med en stor berøringsskjerm for navigasjon og stereo, kalt Mobility Portal. Med den følger 3G og nedlastbare apps som standard, ifølge Peugeot.

Den nye Peugeot-en er også utstyrt med mindre ratt som skal gi ebedre kjørestilling.

GTI-versjon kommer

Peugeot har flere små og kvikke modeller på samvittigheten. 207 kom med en RC-modell som også dukket opp på det norske markedet.

For mange er det imidlertid 205 GTI med 1,9 liters motor som er den virkelige klassikeren. Hyggelig da å høre at en GTI-versjon er inkludert i porteføljen.

Ifølge topgear.com vil GTI-versjonen av 208 bli produsert med samme motor som 207 RC. Det innebærer i tilfelle en oppgradert utgave av den 1,6 liter store turbomotoren som ble kåret til Årets motor i 2008.

Samme motor sitter i Peugeot RCZ og Mini Cooper S, og produserer 200 hk.

=

KLASSIKEREN: Peugeot 205 GTI

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!