Mange sammenligner transformasjonen Hyundai har gått gjennom de siste årene med den Toyota og de andre japanerne gikk gjennom på 80-tallet. Biler som tidligere ble ansett som billige, enkle og ganske mye dårligere enn de europeiske konkurrentene ble plutselig konkurransedyktige - uten at de ble så veldig mye dyrere.

Da Volkswagen-sjef Martin Winterkorn så nye Hyundai i30 på Frankfurt-utstillingen i høst, ble han tydelig overrasket over kvaliteten, og en video hvor han prøver lengdejusteringen av rattet har gått sin seiersgang på nettet siden.

Se videoen her:

Han har også uttalt at han er mer redd for Hyundai enn Toyota i årene som kommer, og det må koreanerne ta som en kompliment.

Den forrige generasjonen var på mange måter en god bil, men den manglet særpreg og sjel. Den nye modellen har fått mer av begge deler, og fremstår som en moderne kompaktklassebil.

=

KJØRER BRA: i30 er ikke spesielt sportslig, men takler svingete landeveier greit. Til gjengjeld er den lettmanøvrert i bytrafikken. © FOTO: Hyundai

Tekniske data, Hyundai i30 1,6D

MOTOR, CM3: 1582

EFFEKT, HK VED O/MIN: 110/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 260/1900-2750

EGENVEKT, KG: 1290

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 430/178/147

BAGASJEROM, LITER: 378/1316

DEKKDIMENSJON: 195/65 R15

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,4

CO2-UTSLIPP, G/KM: 104

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 11,5

TOPPFART, KM/T: 185

PRIS FRA, KR: Ukjent

lytende skulptur

Utvendig har den fått samme "fluidic sculpure"-design som storebrødrene ix35 og i40. Det betyr at den er inspirert av ting som har blitt formet av naturen som isbreer og sanddyner.

Forskjellen i forhold til den forrige generasjonen er voldsom, og det er sjelden en bil blir så radikalt forandret fra en generasjon til neste.

Fra å være en bil som kunne bli karakterisert som klassens desidert kjedeligste, har den nå blitt både moderne og småtøff i fremtoningen.

Karosserisidene smaler inn mot toppen, og hjulene har blitt trukket helt ut i hjulbuene. Dette gjør at bilen får et mye mer muskuløst og sportslig uttrykk en forgjengeren.

Styringen kan strammes

Det sportslige inntrykket er imidlertid ikke like sterkt når man kommer ut på veien. Verken styrefølelse eller dempere er satt opp med inspirert kjøring i tankene, men det er helt greit.

De første lange svingene på vei ut på landsbygda utenfor Sevilla gir oss mulighet til å kjenne på hvordan bilen oppfører seg under litt press. Den takler det, men oppfordrer ikke til spesielt inspirert kjøring. Styringen gir ikke så mye tilbakemeldinger, men den kan heldigvis justeres ved hjelp av en knapp på rattet.

I Sport-modus blir den strammere, men kontakten med underlaget er fortsatt et stykke unna det man finner i biler som Ford Focus og Alfa Romeo Giulietta.

=

RASK UTVIKLING: Hyundai er blant bilprodusentene som har utviklet seg desidert mest de siste årene. © FOTO: Hyundai

Lettmanøvrert

Når vi setter kursen inn mot sentrum av Sevilla, havner i30 mer i sitt rette element. Som bybil fungerer den utmerket, og i de trange gatene mellom gamle bygninger og katedraler er den både lettmanøvrert og komfortabel.

Også på motorveien virker bilen komfortabel, men det er en del dekkstøy som trenger inn i kupeen.

Det er imidlertid vanskelig å dømme hvordan dette vil arte seg når bilen kommer til Norge. Her har vi som kjent litt andre veier enn det man finner sørover på kontinentet.

=

MYE UTSTYR: På toppmodellene følger det med mye utstyr. Bilene vi kjørte hadde både skinninteriør, navigasjon og ryggekamera. © FOTO: Hyundai

Fire forskjellige motorer

Bilen leveres med fire forskjellige motorer. To dieselmotorer på 1,4 og 1,6 liter og to bensinvarianter med samme slagvolum. Disse yter henholdsvis 90 og 110 hester med diesel på tanken og 100 og 120 hester med bensin.

På lanseringen hadde Hyundai imidlertid kun biler med de sterkere motorene, som ikke kommer til Norge, tilgjengelig. Det betyr at vi kjørte bensin- og dieselvarianter med henholdsvis 135 og 128 hester.

Det er også sannsynlig at det vil komme en "GTI"-variant med høyere ytelser etterhvert.

Begge motorene fungerer bra, men dieselmotoren peker seg umiddelbart ut som det beste valget. Den trekker jevnt hele veien og verken støy eller gange virket å være dårligere enn i konkurrentene.

Bensinmotoren er av den gamle skolen uten noen for for overladning, og det fører til at den må piskes for å yte maksimalt.

På lavt og middels turtall virket den rett og slett litt slapp. Når det er sagt, så er det mange som setter pris på denne karakteristikken, men vi mener at den ikke passer spesielt godt i en økonomisk kompaktbil som i30.

=

GODT GJEMT: Ryggekameraet skjuler seg bak Hyundai-logoen. En smart løsning som gjør at det også fungerer etter turer på våre skitne vinterveier. © FOTO: Hyundai

Billigere enn Golf

Plassmessig er det lite å utsette på i30. Bakseteplassen virket å være god nok, og undertegnedes 190 centimeter fikk plass "bak seg selv" uten de store problemene. Bagasjerommet sluker ifølge tallene 378 liter. Det er litt mer enn det som er vanlig i klassen. I Golf har du for eksempel 350 liter til rådighet.

Prisene på den nye modellen er i skrivende stund ikke klare, men erfaring tilsier at modellen vil bli noe billigere enn veletablerte konkurrenter som Volkswagen Golf og Ford Focus. Sannsynligvis er det snakk om en prisforskjell på 5-10 prosent.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!