Gleden var mildt sagt stor hos Opel Norge, da de fikk beskjeden. Hybridbilen Ampera er kåret til "Årets Bil 2012" av Dagbladet og Vi Menn Top Gear. Og adm. dir. Peter Nikell var ikke i tvil om at kåringen kom til å gi merket et løft i Norge.

Noe Opel kan trenge. For mens merket er nummer fire i Europa, er det bare på 12. plass i Norge! Her er Opel parkert av mangel på profil, og sliter absurd nok fortsatt med stempelet "bil for menn med hatt". Dagens portefølje består nemlig stort sett av designlekre og velkjørende produkter.

Men nå håper altså Nikell og PR- og informasjonsansvarlig Helene Formo at denne kåringen kan bidra til en snuoperasjon. Seieren skal brukes i markedsføringen av Ampera, og til økt internmotivasjon.

Fulgte Ampera til døren

- Juryen var jo bredt sammensatt, og har stor troverdighet, med flere typer av ekspertise. At Ampera vinner viser at man virkelig begynner å ta miljøet på alvor, sier Formo.

- Seieren betyr utvilsomt mye for Opel som merkevare. Og dette kan få mange tvilere til å velge en Ampera, mener Nikell.

- Er dere overrasket?

- Ampera er jo kåret til "Årets Bil" i Danmark, og har mottatt en rekke priser rundt om i verden. Så vi hadde jo et håp om å vinne, innrømmer Nikell.

- Hvem tror dere var den sterkeste konkurrenten?

- Nissan Leaf, kanskje?

Nikell og Formo er samstemte i tipset. Men Nissan Leaf nådde altså ikke opp. Det var Ford Focus som fulgte Ampera til døren.

Må få lade

Men alt er ikke fryd og gammen for Opel og Ampera. Ampera er ingen ren elbil. Den er en elbil med rekkeviddeforlenger. Altså en hybrid. Dermed nyter den ikke godt av elbilenes ganske så rause bruksinsentiver i Norge (egne p-plasser med lading, kjøring i kollektivfelt, gratis i bomringene, avgifts- og momsfritak).

Det hjelper ikke at bensinmotoren i drivlinjen bare lader generatoren, og ikke brukes direkte på drivakslingene. Det hjelper ikke at Ampera for det meste kan brukes uten at bensinmotoren er i aksjon. Den er i dag klassifisert som hybridbil.

Opel Norge er fornøyd med avgiftsreduksjonen myndighetene har gitt denne typen plug-in hybridbiler. Det reduserte utsalgsprisen fra 450 000 kroner til 370 000 kroner.

Men fortsatt er Ampera en dyr bil. Derfor mener Opel Norge at de trenger litt drahjelp av bruksinsentiver, for at lavutslippsmodellen skal bli noe mer enn en "festtale".

- Vi må få slutt på den konkurransevridende forskjellsbehandlingen på rene elbiler og lavutslippsbiler, mener Helene Formo.

- Først og fremst mener vi at Ampera må få lademuligheter på lik linje med elbilene. Dette vil gjør bruken av dem enklere, og friste flere til å kjøpe slike biler, konkretiserer Peter Nikell.

Selvsagt har Opel Norge også sans for miljøstiftelsen Zeros forslag om at de første 10 000 plug-in-bilene som selges skal få fri bompengepassering. Noe mer har ikke importøren håp om å få til.

- Men potensielle kunder må jo også huske at slike biler er billige i bruk, sier Nikell.

Hvem kjøper Ampera?

Her til lands er salget av Ampera knapt kommet i gang. Undersøkelser nedover i Europa, viser at det ofte er unge kunstnere og artister som kjøper Ampera.

I Norge finnes det rimeligvis ingen slike undersøkelser ennå, men de snaut hundre som har tegnet seg for en Ampera, kommer fra hele landet.

- Og vi tror dessuten mange er og blir kunder som ikke har vært Opel-kunder tidligere, eller i hvert fall ikke på lenge, sier Nikell.

- Salgsmål?

- Det avhenger av insentiver på bruk. Får vi mulighet til å lade, kan vi sikkert selge 500 Ampera neste år, mener Helene Formo.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!