Sjette generasjon

Nye BMW 3-serie - de første bildene

Her er sjette generasjon BMW 3-serie. Den kommer til Norge i februar.

LETTERE: Til tross for den økte størrelsen, går vekten ned med 40 kilo. Og BMW garanterer at kjøreglede fortsatt er det aller viktigste med denne nye volummodellen i premiumsegmentet.
LETTERE: Til tross for den økte størrelsen, går vekten ned med 40 kilo. Og BMW garanterer at kjøreglede fortsatt er det aller viktigste med denne nye volummodellen i premiumsegmentet. Foto: BMW
Sist oppdatert

BMW har sluppet de første bildene av neste - og sjette - generasjon 3-serie, med interkode "F30". Det er en slankere og mer elegant sedan-versjon som slippes først, så følger stasjonsvognen som vanlig etter en stund senere. Mer konkret så kommer sedanen til Norge i februar neste år, mens stasjonsvognen følger etter i september. Pris?

- Vi holder prisene på samme nivå som med dagens 3-serie, men kommer til å legge inn mer utstyr, slik vi har gjort med X3. Så kundene får mer bil for pengene, sier markedssjef Øystein Sponheim hos BMW Norge.

Designen er selvsagt BMW-tradisjonen tro. Men nye 3-serie sedan vokser en smule i forhold til forgjengeren. Den er 93 millimeter lenger, har 50 millimeter større akselavstand og 37/47 millimeter sporvidde foran/bak. Tallene bidrar til å gi nye 3-serie en enda mer sportslig og elegant silhouette enn tidligere, mens den økte lengden primært vil glede baksetepassasjerene.

Til tross for den økte størrelsen, går vekten ned med 40 kilo. Og BMW garanterer at kjøreglede fortsatt er det aller viktigste med denne nye volummodellen i premiumsegmentet.

De viktigste nyhetene:

* Tre forskjellige utstyrsversjoner - Sport Line, Luxury Line og Modern Line

* Head-up display i farger

* Sportslig hjuloppheng med forbedret komfort

* Alle motorer har BMWs siste twin turbo-teknologi

* Alle motorversjonene kan kombineres med en 8-trinns automatisk girkasse

* Driving Experience Control, med Eco Pro - Auto Start-Stop er standard

Ny motor

Fire forskjellige motorer vil være tilgjengelige fra start. Tre av dem kjenner vi fra før - to dieselmotorer (320d med h.h.v. 163/184 hk) og en seksylindret bensinmotor (335i - 306 hk). I tillegg kommer den nye turbomatede firesylindrede bensinmotoren i 328i (245 hk). Slik BMW har lagt seg for vane de senere år, skal den nye bensinmotoren levere en dynamisk og kvikk kjøreopplevelse, samtidig som den har et lavt forbruk og utslipp av CO2.

Merk særlig at 320d EfficientDynamics, med 163 hk, vil ha et forbruk på 0,41 liter på mila, samt et CO2-utslipp på bare 109 g/km. Det er ikke langt unna utslippet fra bejublede hybrider. Senere i 2012 blir også BMW 3-serie sedan tilgjengelig i ActiveHybrid 3-versjon, samt versjoner med mindre motorer (316d/318d/320i).

BMW blir det første bilmerket som tilbyr en 8-trinns automatkasse i dette segmentet. Den skal matche - og vel så det - den sekstrinns manuelle girkassen som er standard, hva forbruk og utslipp gjelder. Slik vi allerede har sett på nye 1-serie, har også nye 3-serie Driving Experience Control, der du kan velge mellom innstillingene Comfort, Sport og Sport+, samt Eco Pro-modus.

En mengde førerassistanse- og sikkerhetsfunksjoner fra dyrere modeller tilbys også 3-serie. Blant annet kan du få et head up-display, der nøkkeltall eksponeres i farger på frontruten.

Les også:

Alle våre BMW-tester

Her er nye BMW M5

Mer luksus enn dette trenger du ikke

Den billigste chiantien er den beste

Denne saken ble første gang publisert 14/10 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også