=

ØKER: Informasjonsansvarlig Arne Voll i Gjensidige konstaterer at antallet bilskader (og utbetalinger) øker.

- Og når vi vet at de fleste skadene skjer på dagtid, er vi ikke så langt unna én skade pr. minutt.

Arne Voll i Gjensidige Forsikring sier dette. Han har sett på tall fra forsikringsbransjen samlet, og konkluderer med at det er et økende antall skader på biler.

- Tallene økte klart fra 2009 til 2010. Da gikk det fra 293 734 til 310 237 skader.

Tallene er også delt opp i forskjellige typer skadeforløp. Og hvor er økningen størst?

- Påkjøring av parkerte kjøretøy hadde en økning på 9 prosent, og ryggeskader med rundt 11 prosent. En skulle tro at nye hjelpemidler som ryggesensorer, ryggekamera og parkeringsassistent ville hjelpe, men likevel øker disse skadene mye. Muligens stoler vi for mye på det tekniske utstyret og viser litt for liten aktsomhet når vi skal parkere. Veldig mange av disse skadene skjer på parkeringsområdene til litt større butikksentre, sier Voll.

Akkurat det siste har vi skrevet en del om på vimennbil.no. Blant annet har vi gitt råd om hvordan du bør parkere for å redusere risikoen for skader på bilen din, og vi har skrevet om hvordan den såkalte smart repair-teknikken tross alt kan redusere kostnadene ved å måtte fikse lakkskader og utbedre små karosseriskader.

KJØPESENTRE: Mange skader oppstår i forbindelse med parkering ved kjøpesentere. Foto: Terje Bendiksby / SCANPIX=

KJØPESENTRE: Mange skader oppstår i forbindelse med parkering ved kjøpesentere. Foto: Terje Bendiksby / SCANPIX

Ellers mener Arne Voll at økningen av antall bilskader kan skyldes flere ting - som dårlige veier, at folk har god økonomi, at det blir stadig flere tekniske finesser som tar oppmerksomheten bort fra veien, og at folk generelt sett stresser stadig mer.

Et annet tegn i tiden er at 40 prosent av utbetalingene fra forsikringsselskapene for personskader går til ofre for nakkeslengskader.

- Folk holder ofte ikke avstand. De prater i telefonen, sender tekstmeldinger, fikler med GPS-navigator og stereoanlegg, sminker seg, barberer seg, spiser matpakken eller drikker kaffe. Og stadig mer avanserte mobiler frister også å bruke mens man kjører bil, noe som selvsagt er livsfarlig, forklarer Arne Voll.

Her er noen av 2010-tallene (2009-tall i parentes) for forskjellige årsaker til bilskader, totalt for alle fylker:

Eneulykker

56 657 tilfeller (54 323)

Rygging

55 682 tilfeller (53 817)

Påkjørt parkert kjøretøy

49 273 tilfeller (45 183)

Påkjørt bakfra

48 781 tilfeller (45 449)

Kryssende kjøreretninger i kryss

29 545 tilfeller (27 785)

Møting

18 290 tilfeller (15 879)

Forbikjøring

7461 tilfeller (7245)

Møtende kjøreretninger i kryss

2707 tilfeller (2290)

Parallelle kjøreretninger i kryss

1834 tilfeller (1911)

Påkjørsel av fotgjenger/syklist

845 tilfeller (1032)

Annen ulykkestype

35 843 tilfeller (35 315)

Ukjent

3320 tilfeller (3506)

OSLO VERST: Oslo troner øverst på skadestatistikken, noe som er som forventet, med byens tette trafikk. Her en kollisjon mellom bil og buss på Drammensveien. Bilføreren fikk bare lettere skader. Foto: Morten Holm, SCANPIX=

OSLO VERST: Oslo troner øverst på skadestatistikken, noe som er som forventet, med byens tette trafikk. Her en kollisjon mellom bil og buss på Drammensveien. Bilføreren fikk bare lettere skader. Foto: Morten Holm, SCANPIX

Ikke uventet er det fylkene med de store byene og den tetteste trafikken som har flest skader. Sør-Trøndelag/Trondheim er et slags unntak, med markant færre skader enn Hordaland/Bergen, Rogaland/Stavanger og ikke minst Akershus, som bare har ett og annet tettsted (med og uten bystatus), men likevel ganske stor befolkningstetthet.

Fylkesvis fordeling av bilskader, 2010:

Oslo

43 131

Hordaland

30 852

Rogaland

29 219

Akershus

27 481

Sør-Trøndelag

18 048

Østfold

17 172

Møre og Romsdal

16 629

Buskerud

16 464

Vestfold

14 079

Nordland

13 872

Hedmark

13 471

Oppland

12 227

Troms

10 729

Telemark

10 449

Vest-Agder

10 322

Nord-Trøndelag

8876

Sogn og Fjordane

6261

Aust-Agder

5862

Finnmark

5061

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!