VÅREN VERST? Slik ser det gjerne ut på veiene om våren. ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox/Steen Talmark=

VÅREN VERST? Slik ser det gjerne ut på veiene om våren. ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox/Steen Talmark

Del

Veistandarden i Norge er som kjent ikke den beste, selv om vi har et stykke igjen til veiene du for eksempel kan finne i Russland.

Men det kan være ille nok her, og særlig om våren møtes vi ofte av veier preget av telehiv og digre hull. Både materiell og personer kan rammes, og dessverre er dårlige veier av og til årsaken til trafikkulykker med dødelig utgang,

Mange har ønsket seg en enkel metode for å rapportere inn feil og mangler på vei og fortau. Enkelte kommuner har hatt en meldingstjeneste på nettet, noe som har gjort det mye enklere å varsle.

Nå finnes denne muligheten for alle.

Fiksgatami.no

Nettsiden Fiksgatami.no er den første riksdekkende nettbaserte varslingskanalen for den som oppdager uregelmessigheter og problemer på vei, fortau etc. Det kan være alt fra hull og manglende måking til tagging og utelamper som ikke fungerer.

Skjermdropp fra fiksgatami.no.=

Skjermdropp fra fiksgatami.no.

Med Fiksgatami.no er det bare å fotografere problemet med mobiltelefonen, legge bildet inn på nettsiden, lokalisere stedet for feilen på et Open Street Map-kart og skrive inn detaljer rundt problemet. Beskjeden videresendes da med e-mail til den rette instansen.

Nettsiden er utviklet av Norwegian Unix User Group. Friprogsenteret, som er et kompetansesenter støttet av Fornyings- og administrasjonsdepartementet, har støttet prosjektet finansielt og på andre måter. Den engelske nettsiden FixMyStreet, som ukentlig får inn rundt 2000 rapporter om feil og mangler, er både inspirasjonskilde for, og delaktig, i det norske prosjektet.

Mye tyder på at også Fiksgatami.no vil bli hyppig brukt.

- Etter en ukes drift har vi fått inn rundt 1500 meldinger, forteller fungerende direktør Christer Gundersen hos Friprogsenteret.

- 40 prosent av henvendelsene gjelder hull i gatene, og flest meldinger har vi fått i Trondheims-regionen.

Når en feil eller mangel er utbedret, skal dette noteres på nettsiden, slik at alle kan se at saken er avsluttet. Men siden din innsendte sak vil være tilgjengelig og synlig for alle som er innom Fiksgatami.no, kan også privat initiativ igangsettes, der det måtte være relevant.

SMELL: Mange biler har fått understell ødelagt av hull i veien. ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox=

SMELL: Mange biler har fått understell ødelagt av hull i veien. ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox

Fikses feilene?

Men skjer det noe etter at meldingene er lagt inn?

- Der ligger selvsagt den store utfordringen. For å si det sånn: Det er flere saker som er meldt inn, enn saker som er løst. Men vi har også sett eksempler på at saker er løst i løpet av få timer, sier Christer Gundersen.

Uansett, påpeker Gundersen, vil dette tiltaket bidra til at myndighetene får oversikt over situasjonen på veier og fortau. Det skaper engasjement, og legger press på de riktige instanser til å rydde opp.

At mange offentlige veier er europaveier og riksveier, og ikke kommunale veier, skal for øvrig ikke forhindre Fiksgatami.no i å virke. Her er et eksempel på en rapport som angår en riksvei, og som derfor må videresendes fra lokal myndighet til Statens Vegvesen.

Pressesjef Kjell Bjørn Vinje hos Statens Vegvesen forteller at de foreløpig ikke har mottatt en forespørsel fra Fiksgatami.no om et samarbeid.

- Men vi imøteser med glede en slik forespørsel. I dag kan jo folk ringe 175 for å melde fra om feil og mangler på europa- og riksvei, men Fiksgatami.no er uansett et spennende tiltak. Jeg har faktisk selv brukt nettstedet i dag, i forbindelse med en feil på en lokal vei, forteller Vinje.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!