Kort sagt:

+ Sjarmerende utseende

+ Fin trekkraft

+ Godt utstyrt

+ Godt EuroNCAP-kollisjonsresultat


- Begrenset sidestøtte i setene

- Trangt baksete – og bagasjeplass

Fiat 500 er så gjennomført sjarmerende at den drar mye oppmerksomhet fra begge kjønn.

Da Fiat endelig valgte å hive seg på retrobølgen, kunne tidspunktet neppe ha vært mer velvalgt - selv om vi i Norge har vært nødt til å vente lenge på 500. Småbiler er i ferd med å bli mer populære, i tillegg til at flere nå også framstår som mer sjelfulle. Fiat 500 er en slik bil i B-segmentet, der den ikke har andre imagemessige konkurrenter enn nettopp Mini.

Kjøreegenskaper

Mini-parallellen innledningsvis står seg ikke helt under kjøring, til det er Fiat 500 litt for komfortabel. Men det er likevel ikke til å undres over at Fiat har valgt et mer komfortabelt oppsett, siden målgruppen som regel blir noe større med en slik politikk. Likevel er 500 stødig på veien og ganske kvikk i styringen. Med ett hjul i hvert hjørne er det heller ikke noe problem å legge opp til litt inspirert kjøring. Til tross for kort akselavstand, skal det nemlig herjes mye før bilen overstyrer.

Motor

Dieselmotoren i Fiat 500 er 1248 kubikkcentimeter stor, og gir fra seg 75 hestekrefter ved 4000 omdreininger. Maksimalt dreiemoment på 145 Nm finnes tilgjengelig fra 1500, men det føles ikke slik. Først etter 2000 omdreininger begynner motoren å få opp dampen, og da gir den også småbilen de nødvendige kreftene - og nok til at den henger med i de fleste trafikkbilder. Turtallsintervallet mellom 2000 og 4000 er fleksibelt. Dieselbråk må påregnes ved akselerasjon, men under normal kjøring er støynivået tilfredsstillende. Girkassa er et av de hyggeligste Fiat-eksemplarene vi har vært borti - tettsteget, fast og fin.

Ytelser

Dreiemomentet er ikke superimponerende, men det er likevel solid nok til at Fiat 500 skyter helt OK fart med 1,3-litersmotoren. Forbikjøringer i lavere hastigheter går greit, men det blir fort klart at bilen ikke er noen typisk spurter. Bruk av tredje og fjerde trinn fungerer best, men ha i mente at det er slukket og mørkt over 4000 omdreininger - siden motoren ikke er utpreget turtallsvillig. 0-100-tallet på 12,5 sekunder er ikke imponerende, siden bilen ikke veier mer enn 980 kilo. Men CO2-utslippet på 111 gram per kilometer lar seg høre.

Eksteriør

Fiat 500 har sjarmert mange, og ikke uten grunn. Den er sin 50-tallsopprinnelse opp ad dage, i en ny og frisk innpakning. Den er liten og nett, men utstråler samtidig så mye mer gjennom sin framtoning. Gjennom våre dager med bilen var det flest kvinner som ga sin positive respons, men en ting skilte seg ut fra mer normale testperioder: Nesten hver gang vi kom tilbake til den parkerte 500-en var det noen som sto og betraktet den på nært hold. Vår konklusjon er at 500 er en åpenbar snakkis.

Interiør

Kjøper du denne bilen, er det åpenbart ikke fordi du trenger masse plass - kjøpet er snarere motivert av ønsket om å ha en liten, trendy og relativt miljøvennlig småbil. Dashborddesignet er særpreget ved at det minner om fordums kjøkkenutstyr (sitat: kvinnelige iakttakere) og at den lyse plasten har en emaljeaktig framtoning. Merkelig nok klarer den kombinasjonen å løfte interiøret i 500 temmelig mye. Et uvanlig godt ratt for småbilklassen løfter opplevelsen, sammen med artig og grei instrumentering. Liten plass i hanskerommet havner på minussiden. Plassen er god til fører og passasjer, også i høyden, men i baksetet bør man helst plassere unger. Bagasjerommet er knøttlite og egner seg best for handleturer med små ærend.

Komfort

Fiat 500 byr på en - for småbilklassen - helt tilfredsstillende komfort. Bilen lar deg merke at du passerer over skarpe ujevnheter, noe som i og for seg er vanskelig å unngå med den korte akselavstanden. Men 500 har relativt fast fjæringsoppsett som gjør at bilen oppleves småsporty når den presses. Setene fungerer godt til normal kjøring, men sidestøtten blir i dårligste laget når svinger skal forseres i godt tempo. Støybildet fra motoren er, som nevnt, mest påtakelig under akselerasjon. Ellers er det hjulstøy som trekker ned komforten en smule, mens man ikke merker så mye til vindstøy.

Sikkerhet

Fiat 500 ble testet i EuroNCAP i fjor, og viste seg som en sikker småbil. Den fikk fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, tre av fem for beskyttelse av barn og to av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere. På plussiden noterte testerne at kneairbagen foran fungerer bra, mens beskyttelsen for barn i barnesete bak viste enkelte svakheter. Sju airbags og ESP er standard for alle utstyrsnivåer, det samme er ISOFIX-fester for barnesete (selv om EuroNCAP presiserer at innfestingen ikke er tydelig markert).

Pris/utstyr

Dersom siktemålet er en småbil, og du i tillegg er ute etter en god porsjon sjarm i tillegg til akseptabel kjøreglede og bevist sikkerhet, peker Fiat 500 seg ut som et godt alternativ. Med det mellomste utstyrsnivået, kalt Lounge, og Multijet-dieselmotoren koster 500 fra 192 900 kroner (for øvrig det samme som Sport). Da får du blant annet manuelt klimaanlegg. Billigste dieselversjon koster 15 000 kroner mindre, men da får du ikke med Blue&Me-handsfreesystemet - som Fiat lanserer i samarbeid med Microsoft. Uansett framstår 500 som en velutstyrt småbil også i basisversjon. Med dieselmotoren blir dessuten hverdagsøkonomien god, med forbruk helt ned i 0,36 liter per mil.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Det må nesten bare bli en femmer på denne sjarmerende krabaten, og vi applauderer Fiat for måten de har gjenskapt sin lille familiehelt fra 1957. Den opprinnelige modellen var en stor suksess, og ble produsert helt til 1975. Da "Cinquecento" gjenoppsto i fjor, ble den en naturlig imagebærer for Fiats nysatsing - og vi blir ikke overrasket dersom den nye utgaven også blir en suksess. Dersom kvaliteten på bilen er like bra som førsteinntrykket, er dette Fiat-prosjektet nesten dømt til å lykkes.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!