Vi har nylig skrevet om resultatene i AutoIndex, som er en kundetilfredshetsundersøkelse basert på et samarbeid mellom tre bilblader (bl.a. Motor) og konsulentselskapet Loyalty Group. Der kunne dere lese at Audi tronet på toppen, mens Toyota måtte nøye seg med en for dem uvant slapp fjerdeplass.

Norsk Kundebarometer lager en lignende undersøkelse. Den er det Handelshøyskolen BI som står bak, og undersøkelsen baserer seg på relasjoner mellom kunde og leverandør. Den er delt i to deler: "Tilfredshet" og "Lojalitet".

Den første delen er mest relevant for bileierne, og her er resultatet som følger (100 er maks poengsum, gjennomsnittstall i undersøkelsen er 70,7). Barometeret rangerer mange typer varemerker, og det er derfor beste bilmerke kommer på fjerdeplass. Her kan du se hele Norsk Kundebarometer.

Norsk Kundebarometer 2011 - plasseringer bilmerker:

Nr. 4

Skoda

82,1

Nr. 6

Toyota

81,7

Nr. 8

Audi

81,1

Nr. 14

BMW

80,5

Nr. 21

Volvo

78,9

Nr. 22

Mercedes-Benz

78,9

Nr. 29

Nissan

76,4

Nr. 31

Ford

76,1

Nr. 34

VW

75,8

Nr. 41

Opel

75,0

Nr. 63

Peugeot

73,3

FORTSATT FORNØYDE: Toyotas kunder er i det store og hele fortsatt fornøyde.=

FORTSATT FORNØYDE: Toyotas kunder er i det store og hele fortsatt fornøyde. © Egil Nordlien HM Foto

Nedgang for Toyota, men...

Bilforhandlerne kommer i det store og hele godt ut av det (sjekk resultater opp mot snittall), noe de tradisjonelt sett pleier å gjøre. Særlig Toyota har gode tradisjoner, og er faktisk den merkevaren med størst suksess i Norsk Kundebarometers historie.

Tilbakegangen på tre plasser i forhold til i fjor er ikke noe å gråte av, alt Toyota har hatt å slite med det siste året tatt i betraktning. Det har vært tilbakekalling på grunn av kvalitetssvikt (statistikk fra 2009), og mye negativ publisitet på grunn av påstander om livsfarlige bremser som henger seg opp.

- En indikasjon på at Toyota har håndtert problemene på en god måte, sier Pål Rasmus Silseth, som er prosjektleder for Norsk Kundebarometer.

Skoda har passert Toyota, Audi og BMW siden i fjor, og importøren er selvsagt meget fornøyd med resultatet.

- Vi har gjennom flere år investert i intern motivasjon for alle som arbeider med Skoda, og det tror vi har hatt en god effekt på hvordan kunden opplever merket. Samtlige som arbeider med Skoda i Norge har hatt anledning til å bli bedre kjent med merket og dets verdier, gjennom for eksempel turer for alle til Tsjekkia og fabrikken i Mlada Boleslav både i 2007 og nå i 2011, sier informasjonsansvarlig for Skoda, Anita Svanes.

Alle de fire nevnte merkene har scoret over 80 poeng, noe som regnes som meget bra.

Savner du ditt bilmerke? Norsk Kundebarometer tar bare med de mestselgende merkene i sine undersøkelser.

Norsk Kundebarometer 2011 for "Tilfredshet" ble ellers toppet av mobiloperatøren One Call i år, foran Flytoget og Hurtigruten. I grenen "Lojalitet" vant NOR-WAY Bussekspress foran T-banen og Flytoget.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!