En kraftig ansiktsløftning har gjort C-klasse til en litt bedre bil. Og litt billigere.

Alt er som kjent relativt. Og folk flest budsjetterer ikke med en bil til 350 000 til 400 000 kroner. Likevel er det en kjent sak at stadig flere i velstands-Norge får råd til dyrere biler. Slik at tidligere eksklusive merker - som Mercedes-Benz - i dag ikke er fullt så eksklusive lenger (og vi holder drosjenæringen utenfor). Noe vi påpekte da vi testet C200 CDI T, og hevdet at den var en "Familie-Mercedes til Toyota-pris".

Ikke lenger minste Mercedes

Tidligere var C-klassen Mercedes' egen "Baby-Benz". Nå har den for lengst fått flere småsøsken. Samtidig har C-klasse vokst opp gjennom årene, og har "arvet klær" fra storesøsken som E-klasse og S-klasse. Modellen er en "ordentlig Mercedes", samtidig som prisene har gjort den langt mer tilgjengelig enn for eksempel E-klasse (innstegsprisen for E-klasse er ca. 125 000 kroner over ditto for C-klasse).

Lavere utslipp gjør bilene billigere

Nå har C-klasse gjennomgått en omfattende ansiktsløftning. Både eksteriør og interiør er oppgradert, og flere avanserte sikkerhetssystem fra dyrere modeller er gjort tilgjengelig, selv om det skal nevnes at de fleste av dem er havnet på ekstrautstyrslisten.

Likevel har importøren klart å beholde dagens innstegspriser på C-klasse (fra 343 000 kroner), mens dyrere versjoner sogar er blitt billigere. Forklaringen på det er enkel. Eurokravene gjør at biltilvirkerne har et kontinuerlig fokus på reduksjon av CO2-utslipp, og med et lavere utslipp følger lavere avgifter, slik det norske bilavgiftssystemet er lagt opp i dag.

"Blue Efficiency", kaller Mercedes-Benz sine miljøvennlige grep. Som så mange andre downsizer produsenten sine motorer - gjør dem mindre, men også mer effektive. Dessuten er automatisk start-stopp innført, og den automatiske girkassen er forbedret.

Dermed er forbruket på flere modeller senket med 15-20 prosent, og i følge Mercedes har C 350, med ny V6, redusert forbruket med 31 prosent. Uten at det er så gledelig for oss, siden akkurat denne råtassen i utgangspunktet likevel blir så dyr at importøren ikke tar den inn.

LED-LYS: C-klasse har fått LED-lys bak. FOTO: Daimler AG=

LED-LYS: C-klasse har fått LED-lys bak. FOTO: Daimler AG

Mer sporty

Mercedes-Benz hevder at facelift-versjonen har fått over 2000 nye deler. Noen av dem er synlige, selv om C-klasse i forbifarta nok vil fortone seg som den samme bilen for folk flest.

Men når vi vet hvor de eksteriørmessige endringene er, ser vi dem umiddelbart. Et nykonstruert panser gir bilen et litt mer sporty preg, og frontlyktene er også oppdatert. Hekken byr på LED-lykter, i tråd med tidens krav.

Men det er primært bak rattet at nye eiere kan glede seg over visuelle endringer. Nye C-klasse har nytt godt av elementer som tidligere har vært forbeholdt storebrødrene E-klasse og SLS, og tre-eket multifunksjonsratt og dashbord med dyptliggende instrumentklokker bidrar til at interiøret virker friskere og mer sporty enn før.

Vi prøvekjører flere av motoralternativene (fire dieselmotorer, pluss en bensinmotor med direkteinnsprøyting), uten at vi får noen spesiell aha-opplevelse i forhold til tidligere. Hovedkonklusjonen er at C-klasse, som før, er en premiummodell som først og fremst er utrolig komfortabel og behagelig å kjøre.

SPORTY: Interiøret har fått designdetaljer fra E-klasse og SLS. FOTO: Daimler AG=

SPORTY: Interiøret har fått designdetaljer fra E-klasse og SLS. FOTO: Daimler AG

Dårlig salg

Importør Bertel O. Steen AS har et mål om selge 1500 C-klasse i år. Hittil ligger de bak budsjett, og faktum er at Mercedes-Benz sliter i Norge for tiden. Merket ligger godt etter både Audi og BMW så langt i år, og i 2010 ble det for eksempel solgt 2413 Audi A4, 1234 BMW 3-serie og 1102 Mercedes-Benz C-klasse.

Men det skyldes ikke at merket byr på dårlige modeller. Etter vår mening er C-klasse verdt pengene, og vi lot oss senest i 2009 begeistre av C 250 CDI Blue Efficiency, og sitter som nevnt også med en godfølelse etter noen prøvekjøringer med "nye" C-klasse. Og ute i Europa er salget godt.

Den oppfriskede og litt mer sporty versjonen av C-klasse kan kanskje hjelpe på tallene? Den er allerede ute hos norske forhandlere, og som tidligere er innstegsprisen for sedan 343 000 kroner, og 374 000 kroner for stasjonsvognen, som det selges flest av i Norge.

SEDAN: Billigere enn stasjonsvognen, takket være lavere vekt og avgifter. FOTO: Daimler AG=

SEDAN: Billigere enn stasjonsvognen, takket være lavere vekt og avgifter. FOTO: Daimler AG

SEDAN

ccm

hk v. o/min

Forbruk kombinert

CO2-utslipp

Reduksjon CO2

Pris

Reduksjon pris

Bensin

C 180 CGI BE

1796

156 v. 5000

0,67 (0,64)

157 (148)

0 gram

393 000

- 24 000

Diesel

C 180 CDI BE

2143

120 v. 2800

0,48 (0,49)

125 (129)

- 5 gram

343 000

0

C 200 CDI BE

2143

136 v. 2800

0,48 (0,49)

125 (129)

- 6 gram

379 000

- 14 000

C 220 CDI BE

2143

170 v. 3000

0,44 (0,48)

117 (125)

- 10 gram

430 000

- 30 000

C 250 CDI 4MATIC BE

2143

204 v. 4200

(0,64)

(167)

0 gram

599 000

- 20 000

Tallene i parentes er for automatgir. BE = Blue Efficiency

KOMFORT: C-klasse byr på høy komfort. FOTO: Daimler AG=

KOMFORT: C-klasse byr på høy komfort. FOTO: Daimler AG

STVG.

ccm

hk v. o/min

Forbruk kombinert

CO2-utslipp

Reduksjon CO2

Pris

Reduksjon pris

Bensin

C 180 CGI BE

1796

156 v. 5000

0,68 (0,66)

160 (155)

0 gram

413 000

- 31 000

Diesel

C 180 CDI BE

2143

120 v. 2800

0,48 (0,51)

125 (129)

- 5 gram

374 000

- 1000

C 200 CDI BE

2143

136 v. 2800

0,48 (0,51)

125 (129)

- 6 gram

399 000

+ 6000

C 220 CDI BE

2143

170 v. 3000

0,47 (0,51)

117 (125)

- 10 gram

450 000

- 29 000

C 250 CDI 4MATIC BE

2143

204 v. 4200

(0,66)

(167)

0 gram

619 000

- 28 000

Tallene i parentes er for automatgir. BE = Blue Efficiency

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!