Kort sagt:

+ Flott å se på

+ Gode kjøreegenskaper

+ Fantastisk girkasse

+ Sprek motor


- Prisen

La oss slå det fast med en gang: Nye BMW Z4 er en usedvanlig vakker bil - enten du har taket nede eller oppe. BMW har lange tradisjoner med å bygge roadstere som dette, så dette er noe de kan.

Den nye Z4 skiller seg ikke så mye fra den gamle ved første øyekast, men ved en nærmere titt kan man se at ganske mye er forandret. Etter min mening er den mer muskuløs og maskulin enn forgjengeren, noe de to kvinnelige designsjefene også bekreftet var meningen.

Det er en godt utført jobb å lage en så vakker bil når en skal ta hensyn til alt som må på plass med en elektrisk hardtop (i tre deler). Den skjuler seg i bagasjerommet når man har taket nede.

Les også disse testene:

Porsche Cayman

Audi TTS

TT Roadster 2,0 TFSI

Mazda MX-5

Mercedes-Bens SLK 200K

Opel GT

=

Ordentlig roadster

På vår prøvekjøring rundt Alicante i Spania var det kun én modell som var tilgjengelig; en sDrive35i med dobbel turbo, dobbeltclutchgirkasse og 306 hestekrefter.

Da ble det ikke til at jeg savnet noen andre modeller heller, må jeg innrømme.

For ikke bare er bilen pen å se på - det var ikke mange meterne jeg trengte for å innse at bilen også er en drøm å kjøre. Det er noe spesielt med BMW som appelerer til oss kjøreglade.

Sittestillingen er bortimot perfekt, alle knapper sitter der de skal og man får med en gang bilen i ryggmargen.

I en BMW Z4 sitter man langt bak og har et relativt langt panser foran seg - akkurat slik det bør være på en ordentlig roadster av denne typen.

Men å sitte så langt bak kan også by på visse problemer når det kommer til å kjøre bilen. Det er ikke så lett å ha kontroll over en bil når man omtrent sitter på bakakselen, men i BMW Z4 er det så mange elektroniske krykker at de fleste bør klare å holde seg på veien.

Les også:

Helgrom BMW M3-cab

Toppløst effektmonster

=

Aktivt understell

Ønsker man litt mer fart og spenning, kan man bare trykke på en knapp og sette bilen i moduset "sport" eller "sport+". Dette gjør gassresponsen raskere, styringen mer presis og strammer opp understellet.

Velger du Sport+ slår du også av antispinn, og man merker forskjell på programmene. Men jeg tok meg i å kjøre mest i "normal" posisjon, ettersom det var mest behagelig.

Og i «normal»-modus er Z4-en også mykere og mer behagelig å kjøre enn forgjengeren.

Fantastisk girkasse

Motoren og girkassa er også en historie for seg. Selv om jeg egentlig er tilhenger av ordtaket "real power, no turbo shit", så gjorde det meg ingen ting at det var turbo her. For motoren er et lite smykke som passer godt til bilen.

Dobbelclutchkassa fungerer også godt. Hvis du har lyst til å gire manuelt med girspaken, så har BMW satt den "riktig vei" (dra spaken mot deg for å gire opp - bra, BMW!).

Man kan også bruke spaker bak rattet, men jeg skulle ønske at jeg kunne gire opp med høyrespaken og ned med venstrespaken, men slik var det ikke. Dytter man begge spakene mot seg, girer man opp, og så man man skyve dem fra seg for å gire ned.

=

Les hele saken
Audi A5 Cabriolet

VW Eos 2,0 TFSI

Volvo C70

">

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Hvis du etter å ha lest dette mener at dette mer framstår som en hyllest enn en kristisk prøvekjøring, så har du for så vidt rett i det.

Men for å være helt ærlig, vet jeg ikke hva jeg kan sette fingeren på. Forbeholdet må være at jeg kun har kjørt bilen noen timer på en prøvekjøring i Spania, og inntrykket kan forandre seg noe når vi får gjennomtestet bilen i Norge.

Men førsteinntrykket holder til terningkast 6 - selv om den modellen jeg kjørte vil koste hele 898 000 kroner i Norge.

Trenger du fire seter? Sjekk disse bilene:

Audi A5 Cabriolet

VW Eos 2,0 TFSI

Volvo C70

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!