Kampen om premiumkundene, altså de som vil ha noe litt mer påkostet enn det vanlige, er hard. De tradisjonelle aktørene Mercedes-Benz, BMW og Audi har fått konkurranse fra et knippe andre, og Lexus er en av dem som virkelig har vist at de kan hamle opp med tyskerne.

Klikk-redaksjonen er selvsagt på plass i Paris. Se alle nyhetene fra Paris-utstillingen her!

Lexus IS er en konkurrent til blant andre Mercedes-Benz C-klasse, Audi A4 og BMW 3-serie. Den har flott kvalitetsfølelse og er klassens beste på komfort, men på kjøreglede og innvendig plass skorter det noe. Undertegnede, som ikke er spesielt lang, skaller lett hodet i taket i en IS. Men her blir jo det problemet en saga blott.

BMW med eller uten tak? Les våre tester her - vi har kjørt mange forskjellige 3-serier.

Vi har naturligvis testet Lexus IS i flere utgaver. Den lekre IS 250 kan du lese test av her, og den dieseldrevne komfortmesteren IS 220d Sport kan du lese test av her.

=

Tredelt alu-tak

For i Paris presenterer Lexus IS 250 i C-utgave, der C står for cabriolet. Altså lager de nå en direkte konkurrent til de tyske, åpne bilene. IS 250C har et tredelt aluminiumstak som åpnes eller lukkes på 20 sekunder, ved hjelp av et knappetrykk og et knippe el-motorer.

Les våre tester av konkurrenten Mercedes-Benz C-klasse her.

Produsenten sier at måten taket er laget på, gjør at bilen fortsatt har et anstendig bagasjerom når det er nede, og at bakseteplassen fortsatt skal være god. Bakdørene er naturligvis borte, men de to gjenværende dørene er 30 cm lengre enn på sedanen for å gjøre det lettere å komme seg ut og inn av baksetet. Og med et knappetrykk får du forseteryggen til å vippe fram og hele stolen til å skyves framover, så du enkelt kan komme deg inn der bak.

Les våre tester av konkurrenten Audi A4 her.

=

Fokus på god opplevelse

Bilen ser anstendig ut, det må vi si. En del biler av denne typen - altså med sammenleggbart, hardt tak - har frontrute som er dratt svært langt bakover, og et svært høyt hekkparti for at taket skal få plass. Siden Lexus har delt taket i tre, har de delvis sluppet unna dette.

Men det er bare panser, frontlys, dørhåndtak og sidespeil som deles med sedanen; alle andre karosserideler er unike for IS C. Dette gjør også at bilen ser annerledes ut fra alle vinkler. Det bakre overhenget er fem centimeter lengre enn på sedanen, noe som også bidrar til å beholde et visst lasterom.

Stillegående tak

Lexus forteller at de har lagt stor vekt på at bilen skal oppleves som påkostet. Blant annet har takmekanismen fått en funksjon som bremser taket rett før det når vindusramma - i motsetning til de mange bilene der tyngden av taket gjør at det går raskere på slutten og treffer frontruteramma med et smell.

Selve operasjonen med å ta av og legge på taket skal også være svært stillegående. Stereoanlegget tilpasser automatisk lyden etter takets posisjon, instrumentpanelet er gjort om for å gi bedre synlighet når taket er av og sola skinner, og de har satt de to bakseteplassene litt nærmere midten av bilen for å gi bedre plass til hodet - i tillegg til at forseteryggene er tynnere for å gi bedre beinplass til de bak.

I Paris presenteres det også drøssevis av heftige konseptbiler. Se en film om bilene her.

=

Forsterket for sikkerhet og glede

Kjøreegenskapene skal visstnok være så godt som identiske med sedanens, både når det gjelder komfort og kjøreglede. Spesialutviklet glass er tatt i bruk for å redusere støynivået med taket på, og detaljer som tak-, dør- og vinduspakninger har fått stor oppmerksomhet av samme grunn. Lexus sier at bilen er designet for full pott i EuroNCAPs kollisjonstest, takket være en rekke forsterkninger. Forsterkningene skal også ha gjort at det blir få vibrasjoner og god vridningsstivhet i bilen.

IS 250C er utstyrt med den samme bensin-V6´en som sedanen, med silkemyk gange og 208 hk. Så får vi vente med å se om de også vil lansere en dieselutgave av den åpne IS´en.

Les alt om Paris-utstillingen her

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!