En stor bilutstilling betyr store nyheter. Akkurat nå vises en rekke spennende nyheter i Detroit.

Det ble raskt slutt på depresjon og tanker rundt finanskrise i bilbransjen; nå er den store bilutstillingen i Detroit i gang, og der presenteres en rekke spennende nyheter. Noen får vi nok aldri se på veien, noen er forbeholdt de med svært velfyllt lommebok, mens andre blir veldig snart tilgjengelige.

Her er et lite utvalg av de mest spennende bilene som vises akkurat nå.

Del denne saken på Facebook og Twitter

Del

Familie-Prius

Hybridbilen Toyota Prius er velutstyrt, nøysom og komfortabel. Dessuten har den godt med innvendig plass. Men den er nok fortsatt i snaueste laget for en barnefamilie. Vi har testet bilen, og det kan du lese mer om her.

Nå presenterer Toyota Prius v - der v-en betyr "versatile", altså mangesidig. Den er en Prius med MPV-karosseri. Bilen har fortsatt bare fem seter, den er høyere og lengre og har 50 prosent større innvendig plass enn den vanlige modellen. Dessuten er bagasjerommet stort; 970 liter er det plass til bak baksetene.

Hybridlinjen gjør den passe sterk, og gir et lavt forbruk. Bilen skal dessuten være svært praktisk, med bakseter som kan skyves framover og bakover, bakseterygger som kan tiltes og så videre.

Bilen kommer på det amerikanske markedet allerede i år, men det er foreløpig uvisst om bilen kommer til Europa.

=

FLEKSIBEL: Toyota Prius v har samme drivlinje som den vanlige Prius, men et mye mer praktisk interiør.

Super-Porsche

I fjor presenterte Porsche den åpne, ekstreme superbilen 918 Spyder - som du kan lese mer om her. På tross av en 500-hesters V8 og en 0-100-sprinttid på 3,2 sekunder skal den bare drikke 0,3 liter på mila. Dette takket være hybridteknologi, der tre elmotorer på til sammen 215 hk bidrar til moroa.

Nå tar de dette konseptet et skritt videre, og sender samtidig en hilsen til historiske mesterverk. I 1971 kom langdistanseracerbilen Porsche 917, og nå viser de fram 918 RSR som kombinerer mye av det stamfaren bød på med moderne teknologi.

Nykommeren er en midtmotorisert, toseters supersportsbil med hybridteknologi. Den er i stor grad bygd av karbonfiber, og drives av en V8 som yter 563 hk ved heftige 10 300 o/min. I tillegg bruker den teknologien fra racerbilen 911 GT3 R Hybrid, der et svinghjul snurres rundt ved nedbremsninger og kan brukes til å overføre ekstra kraft.

918 RSR har en elmotor til hvert forhjul, og disse yter 102 hk hver når kreftene fra hybrid-svinghjulet overføres. Noe man kan gjøre i åtte sekunder av gangen. Totalt blir dette altså en firehjulsdreven bil med 767 hk.

Resten av bilen preges naturligvis av at dette er en racerbil. Den har et rendyrket interiør, den har understell, bremser og aerodynamikk som gjør den klar for banen, og den har vingedører.

Porsche kaller bilen et "racinglaboratorium", så det er ikke utenkelig at du får se denne i aksjon fremover. Og det er heller ikke utenkelig at dette vil lede til en gatelegal produksjonsmodell i nær fremtid.

=

GROMT: Hybrid-supersportsbilen Porsche 918 RSR har til sammen 767 hestekrefter.

Folkesportsbil med overraskelse

Kompakte coupéer som VW Scirocco, Volvo C30 og BMW 1-serie gir en småsportslig opplevelse i et tøft karosseri - uten at kompaktbilenes egenskaper blir særlig reduserte.

Nå presenterer Hyundai en ny, sporty coupé ved navn Veloster. I motsetning til konkurrentene er den imidlertid ikke noen todørs bil; på passasjersiden har den en bakdør i tillegg så bilen skal være mer praktisk i daglig bruk.

Den innvendige plassen skal være god, kjøreegenskapene skal være fine, og bilen har fått det ferskeste hva motorer og girkasser angår. I praksis betyr dette en 1,6-liters bensinmotor med fine krefter og lavt forbruk.

=

OVERKOMMELIG: Hyundai Veloster blir en rimelig, sporty coupé der man også får utnyttet baksetet.

Kugas etterfølger

Det er bare tre år siden Ford Kuga kom på markedet, men allerede nå viser Ford fram det som høyst sannsynlig vil føre til etterfølgeren. Vertrek-konseptet er en kompakt SUV, som i likhet med den kommende, nye Focus skal være en verdensbil. Dette betyr at den samme modellen skal selges verden over, der bare småting endres fra marked til marked.

Dette gir flere biler å dele konstruksjonskostnadene på, og det gir Ford større muligheter til å forhandle fram gode priser hos underleverandører. Med andre ord får du kanskje mer bil for pengene.

Vertrek minner i stor grad om dagens Kuga, ispedd noen detaljer fra den nye Focus. I konseptet står det en 1,6-liters bensinmotor, men du kan regne med en mye mer omfattende motorpalett når bilen etter hvert kommer på markedet.

NESTE KUGA: Fords Vertrek-konsept viser hvordan neste generasjon Kuga blir. © Ford

Passat XL

I USA skal jo ting gjerne være litt større enn andre steder, og i Detroit har Volkswagen nå presentert en Passat du ikke vil få kjøpt her i landet.

Teknikken og designen kommer fra Tyskland, men den amerikanske VW-avdelingen har vært med på å bestemme hvordan bilen skulle bil.

Passaten er et hakk større enn "vår" modell; den er ti centimeter lengre, ni centimeter lengre akselavstand - noe som skulle borge for enorm beinplass bak - og den er et par centimeter bredere.

Interiøret er litt forfinet - men også et hakk enklere - i forhold til den ferske modellen som står i butikkene her i landet nå, og den har godt med utstyr.

USA-Passaten får to bensinmotorer; en rekkefemmer på 170 hk og en VR6-maskin med 280 hk. Et dieselalternativ får amerikanerne også; den velkjente toliteren med 140 hk.

Amerikanerne har enorme salgsmål for bilen, noe også prisen kan hjelpe dem med. For det snakkes om innstegspris fra 20 000 dollar, eller 120 000 kr. Selv i USA er dette da veldig mye bil for pengene.

=

PASSAT XL: Den amerikanske VW Passat er lengre og bredere enn ""vår"". Noe som gir enorm bakseteplass.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!